Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dynabel 10" eller dynabel 12" ?

Anbefalte innlegg

Da tror jeg at jeg har bestemt meg for å kjøpe dynabel sub og forsterker, synes de ser bra ut.

Men klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal kjøpe DY9410 10tommer

eller DY9412 12tommer..

Hva sier ekspertene? ;) hvem av de vil gi best bass?

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da tror jeg at jeg har bestemt meg for å kjøpe dynabel sub og forsterker, synes de ser bra ut.

eller DY9412 12tommer..

Hva sier ekspertene?  ;)  hvem av de vil gi best bass?

8734471[/snapback]

12" vil spille best om du har kraftig nok forsterker. Vurdert LIB-1212?, jeg har kjøpt to av de og er meget fornøyd med de. De koster 1250 kr stk.

Lenke til kommentar

eller DY9412 12tommer..

Hva sier ekspertene?  ;)  hvem av de vil gi best bass?

8734471[/snapback]

Vil du ha finest mulig bass eller bass som spiller høyt?

Lenke til kommentar
Best bass (hurtig respons) får du av 10", da helst i båndpass(?)kasse. Er ikke helt sikker på kassen, men etter all logikk og det jeg har hørt er 10" bedre lydkvalitetsmessig ;)

8734544[/snapback]

Ikke bland sammen hurtig respons og størrelsen på membranen, de har ingenting med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd LIB1212 nei, er den bedre enn dynabel? Er det de som er veldig like?

8734586[/snapback]

De er veldig like ja. LIB-1212 har dobbel spole 4+4 ohm, vet ikke om de selger 10" men om du vil ha det kan du jo bare høre med de.

Lenke til kommentar
Best bass (hurtig respons) får du av 10", da helst i båndpass(?)kasse. Er ikke helt sikker på kassen, men etter all logikk og det jeg har hørt er 10" bedre lydkvalitetsmessig ;)

8734544[/snapback]

:roll:

Forklar meg logikken. Hvordan skal 10" ha så mye bedre lydkvalitet enn 12" ?

Undrer meg også at alle tror et 10" element slår så mye raskere enn 12".

On-topic til trådstarter:

Driver selv og kikker på begge de respektive modellene, da jeg skal bestille bilstereo om et par uker selv.

Hva slags forsterker har du tenkt til å kjøpe?

Om du har tenkt til å ha 2 elementer burde man vel opp på en dynaBel BF4501.

Til 1 element holder vel en brokoblet dynaBel BF1502.

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Tror nok jeg vil ha finest mulig bass..høyt nok blir det sikkert allikevell ;)

8734603[/snapback]

Da ville JEG valgt dynabel sine elementer... om du velger 10 eller 12", er egentlig hipp som happ, men det blir selvfølgelig noe mere trykk med 12", de flytter jo noe mere luft ;)

Skal du ha ett eller to element da?? JEG ville feks heller kjøpt 2stk 10" en 1stk 12"

Men du bør ha en skikkelig forsterker til dem, feks en BF4501, eller en BF7501...

Lenke til kommentar

Det jeg hadde tenkt å kjøpe var dynabel 12" og BF1502 forsterkeren.

Sendte en mail til de for å høre om den forsterkeren var kraftig nok til subben og det sa de at den var.

Så det blir nok kanskje til at jeg satser på dette.

Lenke til kommentar

Ja, skal du bare ha 1stk 12", så holder den forsterkeren... Men hva skal du drive resten av høyttalerene i bilen med??

Har du ikke separat forsterker til disse, så bør du absolutt ha det... Og da vil en Dynabel BF0756 være fin til ALLE høyttalerene dine ;)

Lenke til kommentar

Har ikke separat forsterker på de andre høytalerne nei, det har jeg faktisk ikke tenkt på heller, så det var bar du kom med.

Har 2 6x9" i hattehylla, men de har tatt dagen..og fremme har jeg fortsatt bare orginalhøytalerne enda. Får vell kjøpe komponentsett etter hvert..

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd LIB1212 nei, er den bedre enn dynabel? Er det de som er veldig like?

8734586[/snapback]

De er veldig like ja. LIB-1212 har dobbel spole 4+4 ohm, vet ikke om de selger 10" men om du vil ha det kan du jo bare høre med de.

8734749[/snapback]

hvor får man kjøpt LIB-1212 er jo bedre de viss du får de til ca 1200

Lenke til kommentar

Best å satse på komponenter foran og ikke noe i hattehylla ja.

Om du får det til så kan du montere suben(e) i hattehylla.

Jeg ville vurdert RE SE 12 med det samme du befinner deg i ca dette prisleiet på elementet siden du er ute etter lydkvalitet. Men jeg ville nok satsa på en litt annen forsterker også, f.eks en US Amps MD.1D.

Eller rett og slett gått for MD.1D uansett og heller et billigere element, som etpar RE RE12 eller en RE SR 12".

Da har du iallefall en forsterker som makter å kontrollere elementet/ene og det er altid en fordel om du skulle føle for å dra på uten å risikere grautlyd idet forsterkeren mister kontrollen samt stor fare for klipping og defekt element.

Den er i tillegg mann for å dra det meste annet du skulle finne på å handle inn senere.

Edit:

Glemte info.

Importørens hjemmeside.

US Amps

Resonant Engineering

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Blir bare mer og mer usikker jeg nå på hva jeg skal gå for..

Men må si det at jeg liker veldig godt dynaBel produktene, de du nevnte har jeg faktisk ikke sett og hørt noe om..må gruble litt :hmm:

Takker for alle svar jeg får, fint dere kommer med råd og forslag.

Lenke til kommentar

Dynabelelementene produseres spesielt for Eltek ett eller annet sted i Kina (eller annet asiatisk land). En finner det derfor kun i Norge.

RE og US Amps er vel noe av det bedre en kan få tak i mhp pris/kvalitet, solide saker som brukes mye bl.a i USA og UK.

Merkelig da at du ikke har hørt om dem, eller andre merker for den saks skyld, til fordel for et "lokalt" fjernbestillt produkt.

Søk på google så finner du fort mye nyttig info.

Her finner du også mye fin info om bilstereo generelt :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

8734586[/snapback]

8734749[/snapback]

hvor får man kjøpt LIB-1212 er jo bedre de viss du får de til ca 1200

8742908[/snapback]

Det er helt feil, de er IKKE bedre fordi om de koster 300kr mindre ;)

Og for 200 gang, lib og dynabel er IKKE den samme høyttaleren...

Lenke til kommentar

8734544[/snapback]

På grunn av at det er mindre, og dermed lettere å drive. Men jeg gir meg, bare glem det. Burde vite bedre når jeg går VK1 Elektronikk :blush:

Det er bare det jeg har hørt, et konkret eksempel: Nybygget anlegg, spiller en techno er bassen for treg til å holde følge, men rock osv. gikk det vistnok fint med.

Har kanskje noe med dårlige element, dårlig forsterker, feil kasse osv. for alt jeg vet.

Lenke til kommentar

EDIT

8734544[/snapback]

På grunn av at det er mindre, og dermed lettere å drive. Men jeg gir meg, bare glem det. Burde vite bedre når jeg går VK1 Elektronikk :blush:

Det er bare det jeg har hørt, et konkret eksempel: Nybygget anlegg, spiller en techno er bassen for treg til å holde følge, men rock osv. gikk det vistnok fint med.

Har kanskje noe med dårlige element, dårlig forsterker, feil kasse osv. for alt jeg vet.

8746218[/snapback]

Endret av Tussi18
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...