Cycl0ps Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg beggyner og bli lei av at de oppdaterer liksom en gang i måneden og de sier at de bygger ut osv... Men gjør de det? Bygger de ut? Eller lagrer de alle navnene inne så de ser hvor det lønner seg for Telenor og bygge ut. Dette er veldig merkelig syntes jeg. Hva syntes dere? Er det noen av dere som har Firstmile adsl? Snakks! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Skulle ikke forundre meg om Telenor brukte dette som en markedsundersøkelse nei... Lenke til kommentar
lo0ser Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 I gata der onkelen min bor, har det meldt seg på 27!! stk og de reklamere jo med at det skal være nok med 20 personer. Alle disse 27 er voksne seriøse folk, kjenner alle, da de jobber i samme bedriften. Men nå har det gått 6 uker, og ingen av de som har meldt seg på har fått noen tilbakemelding. Så spør du om min mening, så ja, bare bløff.. Tror det bare er et fuckings stort luftslott jeg :x Lenke til kommentar
Arachnid Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 i gata mi var det 10 intressenter, vi kunne IKKE få ADSL fra telenor eller noen andre før, men "plutselig" endag hadde telenor bygget ut min sentral, og jeg har bestilt fra bluecom, virka litt som om det var en undersøkelse av telenor for å finne ut hvor de kunne bygge ut.. vet ikke jeg, får snart adsl er glad for det! Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Firstmile må være fjorårets største bløff,jada vi bygger ut ,bare det er 20 eller flere som melder seg på..41 stk på sentralen her jeg bor,,,,,ingenting.Fikk mail fra Firstmile(jeg ba om en forklaring på hvorfor de skal bygge ut eksisterende sentraler først(det var jo ikke det de skulle),,,prater om et stamnett som må bygges først.Halloooooo...stamnett,,,det er Telenor det.Arrrrgggghh!!! Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg får en slags pervers indre glede av å høre at Firstmile kanskje bare var feik. Det hadde sikkert aldri blitt bygd ut noe her jeg bor uansett, fordi menneskene rundt her er idioter. (Hallo! Her får man tilbud fra et lokalt firma om trådløst bredbånd, bare man samler femten abbonementer! På et sted med to tusen folk burde det ikke være noe problem! Men neeeida! Faktisk har bare en i HELE jævla kommunen vist sin interesse! Derimot har dette firmaet ting på gang i nabokommuner... I hate this place!) Slik. Femmer'n oppbrukt. Lenke til kommentar
Cycl0ps Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 jada jeg sier det samme det er bare tull. Vi har 27 tror jeg her hvor jeg bor men ingenting. Jeg teller bare ukene nå. Hvem som kommer først first,mile,telenor eller noen andre, Håper på noe annet en telenor. Men kommer telenor så kommer det.. ;( Så de har ikke bygget ut noen sendtraler er det korekt? Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 altså, ting tar TID, kan dere gjenta etter meg: "ting tar tid".... bra gjort - Så kan vi ta noe vanskeligere, gjenta etter meg: "Ting koster penger", altså: "ting koster penger" (hvis dere lurte) - Takk, det var bra - flink nerd Nå blir det vanskelig her: "Ting tar tid å gjennomføre, samt det koster penger å gjøre det" - puh - det var vanskelig men dere greide det, en gang til nå: "Ting tar tid å gjennomføre, samt det koster penger å gjøre det" _________ Provoserte jeg noen nå? Bra, det var meningen _________ Man kan ikke forvente at ting skjer over natten. Har dere noen gang hørt ordet byråkrati? (si det høyt om du vil) Papirarbeid, planlegging, prioritering tre vanskelig ord, men jeg tror at hvis dere legger dere i selen så kan dere kanskje skjønne hva de orden betyr, og samt sette de i sammenheng med firstmile, men ikke gi opp på første forsøk da Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Det er mange spørsmål her nå, jeg skal prøve å besvare noen av de. Noen er misfornøyd med at Oslo bygges ut først. Dette er ikke en del av utbyggingen vår i så måte men vi må ha et stamnett som er stabilt og 'redundant'. Derfor er det naturlig for oss og legge kjernen i Oslo. Videre vil det bli noen andre metro-nett men etter Oslo-utbyggingen vil vi fortsette med noen 'distrikts-sentraler'. Veldig mange lurer på hvilke sentraler som blir bygget ut nå fremover og selv om dette er spikret kan vi av konkurransehensyn ikke gå ut med hvilke dette er. De som er tilkoblet disse vil få informasjon om dette gjennom vår webside/mail. Vi vil også påpeke at forretningsideen bak dette *ikke* er Internettaksess/Internettilbyder men en lag-2 tjeneste for ISPer. Vi vil som sagt tilby Internett i begynnelsen for å få dette opp å gå og fullverdig testet. Som noen har påpekt er ikke Firstmile noe firma men et prosjekt som ledes av ZyXEL Norge. Dette står det forøvrig på forsiden til firstmile.no. ZyXEL Norge er 10 personer i dag og vokser, samt at Firstmile fra (rundt) mars vil fases ut til et eget firma med egne ansatte. Vi skal inrømme at tidsfristene våre har vært noe optimistiske, men dette skyldes at interessen har vært overvelmende og Firstmile skulle ikke 'offentliggjøres' før i mars. Ideen bak dette var å få noen hundre interessenter gjennom websiden for andre del av pilotprosjektet (Oslo-utbyggingen) og første testfase (distrikter) men grunnet den enorme interessen har vi fått en god del ekstra arbeid og må bygge ut i større skala. Videre er tidsfristene våre basert på hva underleverandører gir oss som de ikke alltid klarer å holde. Da har vi valget mellom å gi ut disse datoene, eller ingen informasjon. Hvorvidt vi vil fortsette med dette eller ikke, vil vi revurdere. Uansett har dette gitt oss en erfaring om hvilke tidsfrister vi må operere med her. Dette vil ta tid så det er ingen vits i 'å holde pusten'. Først skal grunnlaget legges (stamnett, rutiner, osv), så begynner utrullingen. Selv Telenor brukte lang tid på ADSL-utbyggingen, så å tro å at vi er ferdig til sommeren er desverre urealistisk. Mvh, G. Rimala ZyXEL/Firstmile.no Dette er den siste posten till firstmile i denne threaden http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=6...2398&start=1040 Sitat: "så å tro å at vi er ferdig til sommeren er desverre urealistisk." Hvorfor ikke søke litt og lese før dere begynner å klage? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 synes det er litt patetisk det dere holder på med, greit nok å skulle kommentere firstmile, men hold dere på et seriøst nivå! de har aldri sagt noe som helst om at de bygger ut med en eneste gang der det er 20stk som har meldt seg! først skal firstmile registrere at 20 stk har meldt sin interesse, så skal de forhøre seg om det så er plass i sentralen,osv, slikt tar rent generelt lang tid. for øyeblikket så prøver de å skape en begynnelse for firmaet, de kan ikke bygge ut overalt samtidig, det sier jo seg selv. tatt ut fra firstmile.no "Vi vil i løpet av desember begynne utbyggingen av de første sentralene. Samtlige sentraler er i Oslo og bestilling er allerede klargjort før interessenter kan bestille. Dette fordi Firstmile må bygge ut disse sentralene uansett da de blir en viktig del av vårt stamnett. Det vil deretter bli koblet interessenter som har bestillt Internett av Firstmile til dette utstyret. Det vil være mulig å bestille Internett fra Firstmile for interessenter som er tilkoblet disse sentralene i Oslo iløpet av 1-2 uker. Disse kundene vil bli kontaktet via e-post og bestillingen vil bli bekreftet via telefon. Det vil komme opp et eget bestillingsskjema for disse kundene når de sjekker telefonnummeret sitt. Når Oslo-sentralene er klargjort vil Firstmile bestille sentraler rundt om i Norge. Antallet her er varibelt grunnet fremføring av fiber og hvorvidt det er mulig å bygge de ut. Forespørsler om utbygging på de aller fleste sentralene med 20 eller fler interessenter blir snart sendt inn". jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å bruke 2 min på hjemmesiden for å se hva de faktisk bedriver tiden med. det står i klar tekst at ( tatt dette tidspunktet i beregning ) linjene osv snart er klar for innbyggerne i oslo. når de er klargjort så begynner de på resten av norge, og da vil det mest sannsynlig gå raskere unna. helt i begynnelsen stod det tilogmed at de ikke sender ut bekreftelse, bestillingsskjema o.l før sentralen til vedkommende er helt klar. er det så vanskelig å forstå ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Firstmile må være fjorårets største bløff,jada vi bygger ut ,bare det er 20 eller flere som melder seg på..41 stk på sentralen her jeg bor,,,,,ingenting.Fikk mail fra Firstmile(jeg ba om en forklaring på hvorfor de skal bygge ut eksisterende sentraler først(det var jo ikke det de skulle),,,prater om et stamnett som må bygges først.Halloooooo...stamnett,,,det er Telenor det.Arrrrgggghh!!! Tja, Firstmile bruker sikkert ikke TN sine stamlinjer hvis de ikke må, jeg vil tro de prøver og route trafikken over på rimeligste løsning så tidlig som mulig. Du må ikke blande stamnett og spredenettet som 99.9% av tilfellen eies av TNN. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Skulle ikke forundre meg om Telenor brukte dette som en markedsundersøkelse nei... Hvorfor i alle dager skulle de det? TN+har da sin egen liste hvor de registrere interesse. Jeg vil tro langt flere vet om den listen enn det ganske så ukjente Firstmile. Lenke til kommentar
PetriZide Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Hmm... kronene ruller virkelig når jeg er inne å sjekker "Framgangen" til Firstmile. Jeg HATER!! Isdn... Hadde firstmile gitt meg en bil med alt utstyret som trengs for å få en sentral oppe å gå så hadde jeg gladelig brummet hjem til sentralen min... rivd ut alt som har Telenor navnet på seg. og personlig rulla fiberen til ytterdøra... Men merkelig er det... nå har vi 48 interiserte på sentralen å da bygger telenor ut!???... enten så informerer Firstmile telenor eller så sniffer telenor ut penga.... Det er KONSPIRASJON... Hallo.. firstmile kommer å lokker med billig bredbånd... det er mange interiserte.. Firstmile informerer telenor om alle stedene og vips... der datt fasaden til firstmile.. TUSEN HJERTELIG TAKK STJELEHOR! Dere som noengang trodde at det kom noe billigere en idsn.. GLEM DET! "last ned opptil 1 gb!" herre! det går jo på par timer... så må du betale for jo mer du laster ned... Å vips! så sitter du der med noe som er større enn isdn regninga! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 altså, for alt du vet har sentralen din vært under planlegging... Lenke til kommentar
Firstmile Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Vi vil igjen påpeke at nyheten om Firstmile kom ut og spredte seg i et ufattelig tempo uten at vi har gjort noen markedsføring for dette. Firstmile som et konsept som det fremstår idag skulle ikke "komme ut" før rundt mars. Interessen rundt dette var umulig å forutse. Videre er det noen som klager på fremdriften her. Det er jo forståelig for ting tar mye lenger tid enn det vi antok. Dersom dere ser på Spørsmålsiden til Firstmile.no vil dere se følgende spørsmål; Q: Når bygges min sentral ut, vi er 20 interessenter? A: Saksgangen her blir som følger; Ved 20 interessenter eller fler, sender vi en forespørsel til Telenor om vi kan sette vårt utstyr inn i deres sentral. Ved avslag, som kan skyldes f.eks. plassmangel, vil alle interessenter få melding om dette per mail. Fremtidige interessenter tilknyttet denne sentralen vil få melding om dette ved registrering på Firstmile sine sider. Ved positivt svar fra Telenor vil interessenter bli kontaktet per mail hvor de blir gjort oppmerksom på at de kan bestille fra våre sider. Ved 20 eller fler bestillinger vil Firstmile sende inn en bestilling til Telenor. Telenor svarer på bestillingen med hvilken dato utstyret vil bli montert. Firstmiles utstyr settes opp i sentralen. Kunder kobles til Firstmiles utstyr Svar på forespørsel fra Telenor tar 2-4 uker. Dette kan også ta lenger tid, dersom Telenor må sende personell ut til sentralen på befaring. Dette vil nok være tilfelle for en god del sentraler som Firstmile ønsker å bygge ut da vi fokuserer på sentraler som ikke har vært økonomisk forsvarlig å bygge ut tidligere og som ikke er klargjort for Telelosji (eksterne leverandører). Svar på bestilling fra Telenor tar normalt 3-7 arbeidsdager. Her må Telenor koordinere med eksternt firma (f.eks. Bravida) for montering av utstyr. Monteringsdato kan være 2-4 uker etter svar på bestillingen. Dette er avhengig av montørene (f.eks. Bravida). Dette kan også ta lenger tid da en del sentraler må klargjøres for Telelosji av Telenor og dette tar selvsagt tid. 2-6 uker etter at Firstmile sitt utstyret er på plass i sentralen vil kundene bli koblet opp. Igjen er dette avhengig av montører (f.eks. Bravida) og tilgjengelig kobberpar fra sentral til kunde. I startfasen er det veldig mange sentraler med 20 interessenter eller fler. Da vi ikke har mulighet til å bygge ut alle disse samtidig, vil vi først sette opp en del sentraler i Oslo. Dette vil være andre del av pilotprosjekt og vil være en viktig del Firstmile sitt stamnett og derfor helt nødvendig. Når disse er klare vil vi starte utbyggingen med fler sentraler, da primært i områder som ikke har tilgang til bredbånd og med mange interessenter. Vi vil fortløpende fortsette å bygge ut sentraler som har 20 bestillinger eller fler der det er mulig. [...] Som dere ser her tar det lang tid fra dere er 20 eller fler til dere faktisk får Internett dersom alle underleverandører faktisk holder fristene sine. Vi er også avhengig av fiber e.l. inn til sentralene, og er ikke dette klarlagt må dette også inn. Som sagt tidligere, de som venter på oss må bare smøre seg med tålmodighet. Det var ikke vår intensjon å få all den oppmerksomheten så tidlig som vi gjorde. Det skulle komme etter at stamnettet og rutinene var innarbeidet. Når dette er på plass vil det gå raskere, men frem til da vil det desverre ta tid. Mvh, G. Rimala Firstmile/ZyXEL Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Men merkelig er det... nå har vi 48 interiserte på sentralen å da bygger telenor ut!???... enten så informerer Firstmile telenor eller så sniffer telenor ut penga.... Det er KONSPIRASJON... Hallo.. firstmile kommer å lokker med billig bredbånd... det er mange interiserte.. Firstmile informerer telenor om alle stedene og vips... der datt fasaden til firstmile.. TUSEN HJERTELIG TAKK STJELEHOR! Dere som noengang trodde at det kom noe billigere en idsn.. GLEM DET! "last ned opptil 1 gb!" herre! det går jo på par timer... så må du betale for jo mer du laster ned... Å vips! så sitter du der med noe som er større enn isdn regninga! Herregud, Og hvor mange flere tror du Tn har på sin liste? De har jo kjørt kampanjer i årevis og oppfordret folk til og registere seg. Antagelig alle dere 48 + et utall andre. Og hvem sier du må kjøpe ADSL fra TN? Bluecom, Tiscali m.f kan også levere der TN+ leverer og ingen av de har noen 1GB grense. Hva med og sjekke litt før du skriver? Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Dere som noengang trodde at det kom noe billigere en idsn.. GLEM DET! "last ned opptil 1 gb!" herre! det går jo på par timer... så må du betale for jo mer du laster ned... Å vips! så sitter du der med noe som er større enn isdn regninga! Du har vel aldri hørt om Bluecom vel? Lenke til kommentar
Cycl0ps Skrevet 2. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2003 Wow!! Dette ble ikke helt som jeg hadde håpet på må jeg si.. Jeg ville bare ha et svar på om noen egentlig hadde fått bygget t adsl fra firstmile men det er det INGEN som har. Og om hva dere syntes om det. Om det er bare tull eller faktisk fakta. Om de arbeider for Telenor osv. Men så begynner dere og fyre løs med alt mulig shit. Slik som les før du skriver osv.. Og kom igjen nerder si etter meg ting tar tid, ting koster penger osv.. Kan dere ikke bare svare meg og fortelle meg om det er bare tull eller om det faktisk er noe i det hele tatt. Norge skulle vært som Sverige, bygger ut med en gang og da slipper de en hel masse klaging osv... Men nei!! Vi skal tjene penger og ØDELEGGE hele konseptet med ADSL. KONSEPTET med adsl er jo at du kan sitte så mye du vil på pcen og surfe dagen lang hvis du vil. Men Telenor skal ha en limit.. 1gb...Eller som de sier det er 10 000 sider i måneden.. Eller så kan du ta en annen pakke for 100 kr mer nemlig 2.. Ey ey !! Da kan du surfe dobbelt så mye.. Hva er det for noe tull. Nei for pokker jeg er så lei av telenor. Som sier det ene og gjør det andre.. Ja vi bygger ut sentralene det og det.. YES tenker jeg min sentral.. Litt tid senere, nå er snatralene oppe og alle som vil kan få Telenor adsl nå. Ok tenker jeg få pappa til å ringe.. Nei beklager vi droppet å bygge ut den sentralen.. :o :o Er det rart folk går fra vettet og venter på at mange sentraler skal bygges ut.. NEI!! Jeg skjønner det så sinnsykt godt.. Jeg bare håper og håper på at jeg ikke må vente et år til på at de bygger ut sentrelen min som de egentlig burde gjort for et halvt år siden. Så håpet kom da firstmile ble til.. Men så alt dette... Så jeg er redd for at jeg må sitte på denne linja i et år til... Pokker!! SE HVA INTERNETT GJØR MED OSS!!! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Wow!! Dette ble ikke helt som jeg hadde håpet på må jeg si.. Jeg ville bare ha et svar på om noen egentlig hadde fått bygget t adsl fra firstmile men det er det INGEN som har. Og om hva dere syntes om det. Om det er bare tull eller faktisk fakta. Om de arbeider for Telenor osv. Disse konspirasjonsteoriene dine om at de skulle jobbe for TN er jo totalt på jordet. Og hva man synes om at ingen har fått? Det er jo slik at ting tar tid, de hadde håpt og fått klargjort noen sentraler til slutten av 2002 i følge den andre store FM-tråden som er her og da er det ikke annet enn normalt at det tar lengre tid og få kundene på plass. hvis du roer cella til ut i februar så vil nok antagelig planene og utbyggingene ha kommet i gang. Men det er mange sentraler med 20+ på så det blir sikkert et helv*** liv når planene ligger ut fordi alle vil jo ha tusen grunner til at deres sentral bør stå øverst. Lenke til kommentar
Tørpærn Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Hva sier dere Firstmile? Har dere noe med Telenor å gjøre eller ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå