Gå til innhold

Expert? De kan kalle seg noe annet...

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd angående en hjemmepc som en venninne av meg kjøpte for nesten et år siden. Ingen hjemme hos dem har peiling på data overhodet, og da de fikk problemer med dataen skulle jeg komme å hjelpe de. Jeg hadde tidligere spurt over telefon hva datamaskin de har, og svarene jeg fikk var p3 1ghz, 256 133mhz ram og 40 gb hdd. Den maskinen jeg får for hånd når jeg skal reinstallere windows har en VIA C3 800mhz CPU, og 128 pc100 ram med 20 gb hd. Dette må da kunne gå under klagerett, ettersom ingen av dem visste noe om dette? Bare på CPU'ene er det jo stor prisforskjell, og dobbelt så stor hd merkes godt... Dette må vel kunne gå på garanti, ettersom retten for reklamasjon er ute for lengst? "Expert" har jo lurt dem opp i stry...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm ja ... når det kommer til elkjøp, expert ovs. så har eg mine tvil til om dei har peiling på data overhode , men til ditt problem nu !!.

Vist kjøparen har ein kvitering eller lignandes der de står kva slags vare Expert har solgt dem P3 1Ghz ovs. i ditt tilfelle , men har levert ein Via C3 800Mhz så er jo dette eit klart brudd på kjøpsloven , slik at kunden har jo rett til å få varen han kjøpte , uten å måtte få nokon som er datakjyndig for å sjå om det virklig er ein P3 1GHz .... det samma hadde no vore vist none prøver å selge eg ein bil med 2.0 liter & 200HK , men berre at bilen har 1.6 & 115HK ... dette kan jo ikkje ein som ikkje er mekaniker eller har erfariing finne ut av ( anna at den ikkje er så "sprek" som ein hadde forventa ).

Vist saken ikkje kan løysast med Expert uten å blande inn andre parter , så anbefaler eg faktisk at dokke går til Forbrukerkontoret ... kanskje skriver eit brev til TV2 Hjelper Deg, eller FBI ( ForBruker Inspektørene ) som er NRK's svar på Hjelper Deg ... Good Luck & å måtte du KNUSE dem som ikkje kan behandle kundene sine uten å Lure dem trill rundt & ta penga demmes

Lenke til kommentar

Skal jeg true med anmeldelse da? Det står på fakturaen som Jarle, faren til venninna mi har fått at de har fått en "Targa - Pentiumpakke". Det er jo helt feil med tanke på CPU ihvertfall. Finner ingen dokumentasjon på at det skulle vere PC133 ram og 40 GB hdd.

Lenke til kommentar
Skal jeg true med anmeldelse da? Det står på fakturaen som Jarle, faren til venninna mi har fått at de har fått en "Targa - Pentiumpakke".  Det er jo helt feil med tanke på CPU ihvertfall. Finner ingen dokumentasjon på at det skulle vere PC133 ram og 40 GB hdd.

Ta en utskrift av kjøpsloven (eller forbrukerkjøpsloven?), sett en diger rød ring rundt punktene som gjelder og vis den til Expertfolka. Da får dere sikkert ny vare...

Lenke til kommentar

elkjøp/ekspert og de kjedene lurer folk for eksempel i reklamen sier de kraftig 1.8giga intel cpu og gf4 skjermkort.

og når du kjøper det da er det 1.8giga celeron og gf4mx det syns jeg er lureri.celeron er lang fra kraftig.Og ja jeg har aldri handlet pc der og aldri kommer til heller,alle pc kjøpere burde boikote elkjøp og de og heller handle hos pcmax/psdata/komplett osv sine ferdigbygde Pc`er.

Lenke til kommentar
elkjøp/ekspert og de kjedene lurer folk for eksempel i reklamen sier de kraftig 1.8giga intel cpu og gf4 skjermkort.

og når du kjøper det da er det 1.8giga celeron og gf4mx det syns jeg er lureri.celeron er lang fra kraftig.Og ja jeg har aldri handlet pc der og aldri kommer til heller,alle pc kjøpere burde boikote elkjøp og de og heller handle hos pcmax/psdata/komplett osv sine ferdigbygde Pc`er.

Nå kan jeg jo ikke tenke meg at så mange som kan noe om data kjøper pc på Elkjøp eller Expert. Men de såkalte kraft pc'ene de selger er jo sikkert mer enn bra nok til en som skal bruke pc'n til å sjekke mail og surfe litt på nettet.

Men som sagt det er jo en grunn til at de er så "billige"...

** Kjøp ikke pc der du kjøper vaskemaskin **

Lenke til kommentar

** Kjøp ikke pc der du kjøper vaskemaskin **

Kunne ikke sagt det bedre selv.

La meg fortelle historien om da jeg og min søster skulle kjøpe vaffeljern til min tante.

En dag i november, min søster liker å være tidlig ute med julegavene, gikk vi uskyldige men, bestemt mot det stedet der de har såne små kjøkkenvarer som vaffeljern, mixmastere, vannkokere og annet nips. Vi fant raskt et passende vaffeljern, ikke for dyrt ikke for billig. Ettersom det ikke sto annet en demo-modeller uten pakning, måtte vi kontakte en selger i butikken...

Doh, det var sikkert ikke planlagt....

Han var hyggelig han, og prøvde å brife med sin utømmelige kunnskap om vaffeljern. Han forsøkte raskt og pushe på hos et "bedre" vaffeljern. Som han sa: "Jo, det er riktignok litt dyrere, men det er jo såååååå mye bedre." Ja sikkert, tenkte vi, og valgte likevel det første jernet.

Ettersom de hadde plasert disse varene ganske langt inne i butikken, måtte vi gå gjennom dataavdelingen for å komme til kassen.

Doh, igjen...

Selgeren følgte "tilfeldighvis" etter oss. Jeg tuller ikke; mannen var helt vill et eller å selge oss noe dyrt, jeg så det _tydlig_ på han nå.

Ettersom jeg vet at 95% av det de selger på Expert er crap som ligger 20-50% over markedspris, strente jeg ganske bestemt mot kassen. Min søster derimot, stoppet opp under hyllen med Microsoft stasj. Hun har en bærbar som hun lurte på om hun skulle kjøpe ny ekstern, mus til. Jeg påpekte at prisene var _temmelig_ stive og hun i stedet burde kjøpe til halve prisen på flexi-data. [nei, jeg jobber ikke der]. Da var vaffeljerneksperten der som en hauk og ville ha oss til å kjøpe datamaskin. Ja, sa temmelig bestemt at jeg ikke var intressert. Men fyren var så pågående at min søster sto som fjetret og klarte ikke å rive seg helt løs. Begynnte å bli irritert, og bestemte meg for på ren fa'en å spille dum. Spurte han litt rund datamaskinen, og hva den kunne "brukes til".

Han begynnte å legge ut om "multimedia" og "internet-revolusjonen" og jeg tuller ikke: "den fantastiske fremtidens teknologi som finnes i denne datamsakinen" !

Makinen var skikkelig crap, en allerede sliten og _stygg_ Packard Bell Celeron 1,3 GHz, 128 MB RAM, GF MX 2 200 (frysninger nedover ryggen nå), 20 GB HD, 17" skjerm med uklart bilde i 800*600, modem og en liten printer. "Programvarepakken som følger med er _utrolig_ bra, med Maycrosoft Windåååvs og Wårks, foruten er rekke bra nytteprogrammer og spill."

I tillegg prøvde han å prakke på oss en "utrolig bra internet pakke fra markedslederen Telenor". For dete skulle de ha den nette sum av..trommevirvel..... kun 12999... Et fantastisk tilbud dere!

Se det for deg: Der står det en svindler av dimensjoner som egentlig er vaffeljernselger og prøver å få deg til å kjøpe noe som du _vet_ er dritt. På den en siden trodde jeg at jeg sku le meg i hel, på den annen side fik jeg lyst til å trøkke den støgge maskinen langt ned i halsen på fyren. Heldigvis, før hele opplegget ble blodig klarte jeg å ta min søster i armen, snudde oss uten et ord å gå mot kassen. Betalte og gikk ut. Da vi kjørte forbi butikken fra parkeringsplasen sto han fortsatt der og så noe forskrekket ut i luften.

Lenke til kommentar

Expert er den verste elektronikkbutikken jeg vet om. Jeg har erfaring derfra som ikke henger på greip. Men uansett, Via C3 800MHz kom i høst, hvis reklamasjonsretten(på 3 år) har gått ut hvordan kan det ha seg at det er en via c3 800MHz i den da?!

Jeg skal verken nenve navn eller sted, men den første pcen vår ble kjøpt derfra kostet 30000 kr(1993) og den hadde piratlisensiert operativsystem! VI oppgraderte også senere og fikk da også piratlisensiert operativsystem(win98).

Da jeg ble litt eldre skjønte jeg de hadde svin på skogen og klaget. Men de mente det var oss som hadde installert pirat OS! Jeg gjorde ingenting mer med det...

Butikken har elendig service, folk uten peiling og stive priser. Hvorfor ikke boikotte Expert(amatør)!?

Komunen kjøpte en data av de for 13000 kr(et par uker siden) som var en Celeron 1.3 Ghz med 128MB ram, nforce og 20GB Hardisk. De hadde fått et tilbud om å kjøpe fra komplett.no, en mye bedre byggemaskin til 10000 kr(XP2000+, 256MB DDR-RAM, 60GB HDD ect.). Men det ble expert, fordi de hadde en liste med over et a4 ark med diverse freeware som fulgte med på maskinen. De mente "softwaren" som for eksempel Acrobat Reader, Winzip, Winamp...ect kostet et plenty med penger og var nødvendig for å kunne kjøre spill.

BOIKOTT av Amatør :evil:

Lenke til kommentar

Nå synest jeg ikke at man skal dra alle Expert butikkene under EN kam.

Her i Harstad så har vi en Expert butikk som selger det meste inkl. data. Og her har faktisk betjeningen peiling på data. Min bror som ikke har særlig god peiling på data skulle kjøpe en PC, for første gang. Jeg sa at han kunne bestille i fra internett og spare ett par tusen på bare det, men han ville kjøpe i fra Expert, siden de har verksted (som faktisk kan noe) og det er 5 min kjøring fra der han bor. Han bestemte seg for en maskin til ca 13 000, jeg var med han når han kjøpte den. Den selgeren kunne det meste om data som det er verdt å kunne når man skal handle data.

Så en uke etter fikk har problemer med dataen, den restartet seg i hytt å pine, han dro til Expert og fikk de til å se på maskinen, når han forklarte problemet skjønte de med en gang at det sansynligvis kunne være en ram feil. Så de testet den, og den var ustabil som bare pokkern. Så han fikk en ny brikke, denne gangen på 256 mb, ikke 128 som tidligere sto i, til NULL kostnad. Dette er topp kundeservice på en butikk. Skulle ønske det var litt oftere slike eksempler, men det viser at man ikke burde kamme alle Expert butikkene, selv om enkelte ikke har peil på data, eller andre ting :)

Lenke til kommentar

Joa, dere har jo rett. Amatør er et bedre navn.

Et eksempel;

Når jeg gikk VK1 Elektronikk, stakk jeg og en kamerat innom en lokal Expert. En av selgerne spurte om han kunne assistere, og jeg spurte om de hedde noe High End anlegg, hvorpå svaret var; Nei. Enkelt og greit. OK så langt, så kommenterte han at de hadde et meget bra anlegg, og ledet oss bort til et stort dråg.. Han sa det var spesiellt bra med gullbelagte kontakter. Vel, jeg spurte ham hvorfor de var gullbelagte. (Gull korroderer ikke, pluss har veldig god ledeevne, men visste han det?)

Svaret var;

"Jo, Gull fører LYD gjennom seg bedre enn noe annet metall" :-?

Hmmm. Jeg tengte; Forsnakkelse? Og spurte ham om han ikke mente elektrisitet.

Svaret var, "Nei, det går jo ikke noe strøm til høyttalere, det er lyd"

På dette tidspunktet var kameaten min svært nær å briste ut i voldsom latter, heldigvis klarte han å holde seg mens jeg hentet opp lommeboken, og uten en mine rakte ham studiebeviset, hvorpå jeg fortalte ham at jeg hadde studert elektronikk i to år, og visste det gikk strøm til høyttalerene.

Selgeren fikk et fårete uttrykk, ble svært stille, mumlet noe og gikk vekk. :lol:

Kameraten min og jeg lo lenge etterpå. Så snart vi var kommet ut av butikken naturlig nok...

Egentlig latterlig at en person som selger elektronisk utstyr mangler så grunnleggende kunnskaper om produktet han selger.

Lenke til kommentar
Via C3 800MHz kom i høst

Denne prosessoren kom da ikke i høst vel? De kjøpte maskinen nøyaktig et år siden i dag, og da er det vel ganske merkelig at de har fått en CPU som ikke bli lansert på 9 måneder enda? Uansett, jeg tar utskrift fra kjøpsloven og smeller den i ansiktet på han selgeren.

Lenke til kommentar

det kan vel ikke være en klokket C3 733 da? siden 800'en ikke hadde kommet enda da han kjøpte PC'n?

anyway, print ut kjøpsloven, ta den, maskinen og kviteringen med til butikken og forlang ny på stedet! om du ikke får det kan du bare si, "Nei sier du?? Ok, da møtes vi hos TV2 hjelper deg/FBI om et par uker!" :)

Lenke til kommentar

ELkjøp, Expert og de andre elektrobutikkene er bare til å gråte av!

Så ikke for lenge siden (2-3 mnd) et GF2-kort (husker ikke hvilket, men ANYWAY) til over tusenlappen på El-kjeden...

Seriøst...Kommer det en person som ikke har peiling på data, så selger de han det skjermkortet til tusen kroner, og snyter vedkommende for ganske mange hundrelapper!!

*jeg gremmes*[/b]

Lenke til kommentar
Hehe... På Elkjøp i Tromsø har de DVD-spillere, og under prisen står det at de kan gjøre den sonefri for "kun" 300,-!

Hehe. den var bare for bare. må kjøre bort å se det selv. Elsker å henge på elkjøp å kose med betjeningen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...