nomore Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Hei Begynner å lure på å ta MC/lettmc lappen og kjøpe meg en MC/lettmc for å kjøre frem og tilbake til jobb. Årsaken er at både kommunen eg bor i og kommunen eg jobber i har vedtatt og planlegger nå bygging av bomstasjoner både når eg kjører hjemmefra og rett før eg kommer frem til jobb. Fra før har eg allerede en bomstasjon mellom kommunene. Dette medfører jo en kraftig økning i bomutgifter og eg er derfor på jakt etter en erstatter for bilen. Men eg har ikke peiling på hva eg trenger, hva eg er på jakt etter eller hva det koster. Noen som kan komme med forslag? Pr vei er det ca 80 km, og tar i dag ca 1 time og 20 minutt. Det er 80km/t store deler av veien, men også mye 60/50-soner. Alle forslag mottas med stor takknemmelighet Og btw, noen som vet om eg får skattefradrag på kjøringen min med MC/lettmc akkurat som eg gjør med bil, eller må eg glemme det om eg bytter til MC/lettmc? På vinterstid vil eg nok kjøre bil når det er kaldt/glatt, men det vil fortsatt spare mye penger vil eg tro Endret 29. mai 2007 av nomore Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Skal du bare bruke den som en pendlermaskin er det mye å spare med å kjøpe en lettsykkel. For det første er den jo mye billigere, billigere forsikring og mindre bensinforbruk. Du holder fint fartsgrendene også. Forsikring på mc er jo relativt dyrt om du skal ha en litt ok sykkel.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Skal du bare bruke den som en pendlermaskin er det mye å spare med å kjøpe en lettsykkel. For det første er den jo mye billigere, billigere forsikring og mindre bensinforbruk. Du holder fint fartsgrendene også. Forsikring på mc er jo relativt dyrt om du skal ha en litt ok sykkel.. 8734184[/snapback] Eg er som sagt åpen for forslag, men eg trodde eg måtte opp i MC for å kunne klare denne strekningen/farten Hvilken prisklasse snakker vi om, årlig vedlikehold og bensinforbruk? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Hva slags type sykkel liker du? -racing -chopper -all road -touring -old style Har selv en 125 ccm Bajaj, ala Vespa, 98 modell. Strålende fornøyd med den Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Det vil være mye opp til dine personlige preferanser, stort sett alle typer motorsykler kan brukes til pendling. Hvis det blir din eneste bruk ville jeg kanskje sett litt på typiske offroad sykler som f.eks Honda XL 650V (den er egentlig ikke så veldig "offroad" lenger). De er populære blandt motorsykkelbud som tilbringer hele dagen på sykkelen, bensinforbruket er også brukbart. Andre offroad eller sport-touring sykler med i 400-650 størrelsen gjør samme jobb og bruker i enkelte tilfeller ned mot 0.35l på mila. Litt større scootere begynner å komme også, med motor fra 250-600ccm. Dem sluker gjerne litt asfalt og gjør fort opp mot 3 mil på literen. DEm er billige, gode å sitte på og krever minimalt vedlikehold. Lett motorsykkel er også et alternativ, men jeg vil påsta at du vil sette pris på litt mer krefter enn det som bor i dem. Bensinforbruket er heller ikke så mye mindre, trår man feil og kjøper man en totakts 125ccm vil man nok oppleve at den bruker en god del mer. Men som sagt, alt duger. Typiske raccing sykler er kanskje ikke midt i blinken når man kjører langt, men hvis interessen er der fungerer nok det også. Endret 29. mai 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Skal du ha et nyttekjøretøy, ville jeg også satset på en scooterlignende sak. Jeg har en, og det er praktisk og behagelig. Har hatt flere forskjellige typer sykler, og bruker scooteren min mer enn det jeg gjorde med de andre syklene. La gå at det ikke er like mye "motorsykkel", men det er ikke noen vits i å ha en MC hvis den blir stående i garasjen, hvis det er kaldt, regner, eller man finner en annen grunn til å sette seg i bilen. Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Siden været i Norge kan være noe guffent av og til, bør du tenke litt på komforten. Det finnes MC'er som har varmehåndtak f.eks. Og vindskjerm bør også være med (fås som ekstrautstyr til de aller fleste sykler, om det ikke alt er montert). Det viktige er at DU sitter godt på sykkelen. Det kan godt hende en superkomfortabel sykkel for andre, er helt grusom for deg. Drivstofforbruket på en mc er relativt lavt, nesten uansett hva du velger. Ut fra egen erfaring er forøvrig 4-taktsmotorer (typiske tung-mc) billigere enn 2-taktere (typiske moped / lett-mc) på sikt. De koster mer å kjøpe, men trenger ikke like mye vedlikehold. Noe som er ganske viktig for deg som kjører langt å ta med i beregningen. En annen ting du kan se på, er om du vil ha kardangdrift. Da slipper du å tenke på kjede som må smøres og strammes. Jeg syns forøvrig MailMan13 sitt forslag til "budsykkel" er bra. Det er jo en grunn til at mc-budene bruker slike sykler. Når det gjelder skattefradrag, er jeg 95,7% sikker på at dette får du uansett fremkomstmiddel. Så det er jo enda et godt argument for å velge noe annet enn bil. I tillegg er du velkommen i kollektivfeltet og som du har merket: Bompenger betales ikke heller. Forsikringsmessig er det ikke så ille med mc, så lenge du styrer unna "verstingene" som f.eks. typiske racingsykler. Har den en "R" i modellnavnet, finner forsikringsselskapene frem gaffelen når premien skal beregnes. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Takker for alle forslag. Noen konkrete forslag til sykler? For øyeblikket er budsjettet ganske stramt pga restskatt, verksted på bil samt separasjon Så det eg regner med å kunne bruke, inkl utgifter til kjøreskole(kan tas utenom om nødvendig) er et sted i mellom 20-30k(i det meste laget, helst rundt 20k). Og som sagt, så langt har eg ingen anelse om hva noe som dette koster, så det er godt mulig eg må evnt vente litt å spare opp til det. Men forslaget fra MailMan13 om Honda XL 650V var nok et godt forslag, men om disse ligger på 80k og rundt der(mulig den eg fant på google var ny?), er det nok litt vel mye. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Hvordan er denne for eksempel? Tar også imot forslag til størrelse på motor, utstyr, ting eg må se etter, passe meg for osv. Er tross alt et nytt område for meg. Om noen sier at bensintank er ekstrautstyr og må kjøpes utenom på en type sykkel er eg troende til å ta det som et godt tilbud Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Det budsjettet blir litt stramt, jeg mener du skal kunne finne en bra nyere scooter i 125-250ccm størrelse til under 30k. Hondaen jeg nevnte som et eksempel mener jeg koster rundt 120k ny, Jeg fant dem ned mot 35 000 brukt på autodb (de eldre versjonene heter XL 600V "Transalp"). Skal du ha noe litt større må du fort tilbake på 80-tallet til den prisen. Det finnes mye pent der også, men det krever litt mer kunnskaper både når man kjøper og med vedlikehold. Edit: Vil sikkert fungere greit den du fant der ja, uten at jeg kjenner den spesielt. Endret 30. mai 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Evnt så kan det være en mulighet for meg å kjøpe noe billig til å begynne med, og så oppgradere når eg har fått kjørt litt, fått litt erfaring og ikke minst litt penger å rutte med Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Jeg har hatt både "Budoffroader" og scooter som jeg har benyttet til jobbependling. Når det gjelder komfort er det ikke tvil i det hele tatt- scooteren er mye mer komfortabel, både å sitte på og i forhold til vannsprut og vind. Transalpen er omtrent uslitelig, vet en budsykkel i Bergen som ble åpnet etter 200 000 km. Den var i helt fin form, ikke nødvendig med delebytter i det hele tatt. Mener jeg har lest om dette i MC- avisa for en del år tlbake. For tiden har jeg en slik: http://www.kellox.no/index.php?id=231 Det jeg må sake av "motorsykkelfølelse", får jeg igjen i form av komfort. Den bruker rundt 3 desiliter på mila, kanskje litt mindre hvis du kjører for å spare bensin. Det gjør ikke jeg. Ser man på transportbehov, og "spare penger- faktoren", er jeg sikker på at det lureste er en 125- kubikk i scooterfasong. Men det må være firetakter. Vindskjerm og varmehåndtak kan ettermonteres, koster ikke noen formue. Endret 30. mai 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
lettere-gal Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Yamaha Ybr burde funke til det hvis du ikke tenker på utsende, men på driftsikkerhet og en grei fart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå