Gå til innhold

Støvmønsterdata på eos 400D

Anbefalte innlegg

Hei!

Er helt ny på forumet, og er ganske grønn når det gjelder fotografering!

Har hatt 400d siden jul, og forstår mer og mer! Takket være en fin oversikt jeg fant på dette forumet som en Per Otto Larsen har laget!

Men lurer på en ting! Har skitt på sensoren, som blir meget tydelig mot en klar himmel med en liten blender åpning, men vet at kameraet har en støvmønsterdata som husker hvor støvet er og fjerner det automatisk, eller er det jeg som har oppfattet dette helt feil?Hvordan fungerer evt denne instillingen?

Håper noen kan gi svar :)

Mvh Åsmund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Er helt ny på forumet, og er ganske grønn når det gjelder fotografering!

Har hatt 400d siden jul, og forstår mer og mer! Takket være en fin oversikt jeg fant på dette forumet som en Per Otto Larsen har laget!

Men lurer på en ting! Har skitt på sensoren, som blir meget tydelig mot en klar himmel med en liten blender åpning, men vet at kameraet har en støvmønsterdata som husker hvor støvet er og fjerner det automatisk, eller er det jeg som har oppfattet dette helt feil?Hvordan fungerer evt denne instillingen?

Håper noen kan gi svar :)

Mvh Åsmund

8733762[/snapback]

skift til ''manuell-modus'' og gå inn i menyen, leit deg fram til du finn noko som ''dust detection'' eller liknande, aktiver denne modusen og ta eit bilete mot ein ensfarga overflate som ein kvit vegg eller blå himmel, resten ordner kameraet.

ps: kameraet vil ikkje kunne fjerne alle støv-prikkane, men ein god del av dei. Lykke til!

Lenke til kommentar
det er jo også ganske lett a fjerne støv med en senor børste, blåser, eller lignende.

8740030[/snapback]

Ok, men har noen tips om hvilke nettbutikker som selger dette og hva jeg bør kjøpe? Har lett rundt om kring men ikke funnet det!

Lenke til kommentar
det er jo også ganske lett a fjerne støv med en senor børste, blåser, eller lignende.

8740030[/snapback]

Ok, men har noen tips om hvilke nettbutikker som selger dette og hva jeg bør kjøpe? Har lett rundt om kring men ikke funnet det!

8741177[/snapback]

Du må sjekke Rentkamera.no

Det jeg pleir a bruker er Copperhill metoden Link

og en blåsebelg fra giottos.

blåsebelgen kan brukes til a blåse i kamera hus samt lade børsten, og da bruker du 'swabene' til a rense sensoren.

butikken også selger sensor swabs som funker bra men de er litt dyrer pr/bruk men mindre styr.

Lenke til kommentar
Copper Hill metoden som dataløvet anbefaler gir jeg også en tommel opp. Blåse er fint å ha, men fra tid til annen må man til med en våtrens (Swabbing) om man vil ha en helt ren sensor.

8748627[/snapback]

ja, blåsing og børsting kan fa det meste støv bort nesten altid, men hvis du har noe 'oljete-støv' - det som ikke flytter seg når du børster eller blåser, sa trenger man a angripe men våt rens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...