Gå til innhold

Datamaskin til bildebehandling+video

Anbefalte innlegg

Heisann, hva slags datamaskinkonfigurasjoner har dere, er det Mac eller PC eller linux? Hva er best? Jeg bruker PS elements, organizer til å holde orden på bildene og Editor til redigering, pluss Premiere Elements til video. Nå ser jeg det at den gamle PCen sliter litt, så det er vel tid for å tenke ny data. Hva bør jeg velge? Hvor mye trengs? Prioriteringsrekkefølge? Spill er uaktuelt. Bruker OpenOffice i tillegg til nevnte programmer. (og Firefox).

Håper noen har noen meninger om det.

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac eller PC har vel etter hvert blitt en smakssak, selv innenfor grafisk arbeid. Mange grafikere tviholder fortsatt på Mac, men det er nok mest av gammel vane eller jåleri (med fare for å provosere Mac-folket :)). Selv foretrekker jeg PC. Bildebehandling og videoredigering elsker RAM, så her er det bare å pøse på med så mye minne som konfigurasjonen og lommeboka tåler. Videoredigering tar i tillegg mye harddiskplass, så sørg for å ha en egen rask harddisk for videofilene (evt. på en egen harddiskpartisjon). Bruk også litt penger på en stor og god skjerm, så slipper du å jobbe med "miniatyr-bilder".

Mulig konfig:

- Dualcore prosessor

- 2 gb RAM (eller mer...)

- Et godt skjermkort i 2000-3000 kr-klassen, gjerne med TV-ut slik at du kan sette på en egen monitor ved videoredigering

- En WD Raptor harddisk for operativsystem og programvare

- En stooor og kjapp harddisk for datalagring

- En god skjerm, 21 tommer eller mer

Sinclair

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...