Gå til innhold

Hvordan er helvete?

Anbefalte innlegg

Forøvrig var avlatshandel noe av det Luther gikk sterkt imot.

8954884[/snapback]

Vel, han syntes forsåvidt idéen var god nok, men han syntes ikke kirken skulle bli så forferdelig rik.

8954953[/snapback]

Uhm.. Kilde takk? Jeg har alltid lært/hørt/vært av oppfatningen at Luther var sterkt imot muligheten til å betale seg fri fra synd, da det (selvsagt) er Gud som skal tilgi, ikke kirken. Og Gud tar ikke cash for å tilgi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her står det jeg mente å huske fra forelesningene:

The church, however, was forced to sit up and listen when Martin Luther (1483-1546) attacked the practice in his famous 95 Theses. He did not, however, stop with indulgences, but attacked the entire logic behind "good works." In part responding the the humanism of Erasmus, Luther rejected any exterior qualities of an individual as being relevant to that individual's relationship to God. Just as indulgences do not really mean that the purchaser has achieved good works, so good works do not mean that the doer is either repentant or faithful. The logic of indulgences, for Luther, indicted the logic of most church practices that relied on exterior behaviors, such as good works, rituals, and icons.

Edit: Vi er vel egentlig enige. :)

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Helvete finnes ikke, så lett er det. En skremselshistorie, utviklet av Kristne for å skremme. Akkurat som spådommer om dommedag. :)

8740547[/snapback]

Tror nok ikke du bare kan si det. Du må nok bevise det, og det kan du ikke. Dessuten er det ikke oss kristne som har "utviklet det". Det var guds vilje!

8755956[/snapback]

En usynlig ku står og jokker på deg akuratt nå, men du kan ikke kjenne det eller se kua.

Men du kan ikke bevise at den ikke er der, men det betyr ikke at det jeg sa nå ikke var bullshit selv om du aldri kan finne ut om en ku står og jokker på deg 24/7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...