Gå til innhold

Hvordan er helvete?

Anbefalte innlegg

Jeg henger egentlig på tråden om JEsus eksisterer ller ikke, og har ikke mulighet til å følge opp alle trådene her inne, men tenkte å svar epå den. HAr du noen kommentarer/spørsmål til det jeg skriver, så gjerne post i tråden om Jesus eksisterer:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=677105

En enkel definisjon på helvete: Et sted du ikke ønsker å være.

Hvor dette stedet er, og hvordan det blir,e r det mange som har spekulert i, men det vet vi ikke. jEg vet bare at jeg ikke vil havne der, og er glad for at billettene ut derfra selges gratis...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er kjipt med mareritt eller psykose, men hvordan hadde dette blitt tolket hvis/når slikt hadde hendt i India eller Kina – hvor helvete ikke finnes, eller ikke har noen tilsvarende plass i det hele tatt?

8768647[/snapback]

Filmen varer 1 time og 6 minutter. Du svarte etter 27 minutter. Du burde kanskje sett hele filmen først?

Lenke til kommentar

Kanskje. Det jeg så var at en dame sa at "dette er ikke typisk mannen min, og det varte i 23 minutter". Så sa mannen "Jeg opplevde at jeg var i Helvete, og helt siden det har jeg gravd meg ned i bibelen." Kommer det mer grensesprengende informasjon senere i filmen?

Lenke til kommentar

"Since this life-changing ordeal, he has spent the last seven years studying the Scriptures to find answers and has listed more than 150 Bible verses referencing hell"

Anser du ikke en mulighet for at dette kan være tankespinn? Jeg er sjokkert over hvor lettlurte folk blir, når de bare er bearbeidet nok …

Og du svarte ikke på spørsmålet heller: Det er kjipt med mareritt eller psykose, men hvordan hadde dette blitt tolket hvis/når slikt hadde hendt i India eller Kina – hvor helvete ikke finnes, eller ikke har noen tilsvarende plass i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Jeg så hele filmen, og Gud bedre meg for en flott skremsels og propaganda film. Og for å fremheve hvordan helvete er, har klipp fra filmer som Event Horizon, The Legend og andre filmer blitt brukt. For noe tull

En person må jo være rimelig sprø for å tro på dette, eller iallefall ha en tankegang som er fullstendig låst og i blind tro på Gud og alt det våset Bibelen skriver. Dette gir bare innblikk i "tankegangen" til en ren psykopat Gud..elsk meg eller havne i helvete, ha en fri vilje, men bruk den slik JEG ønsker, eller gå fortapt..jeg gir meg over. Det er vel ingen her som i alvor kan TRO på dette, hva?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden du enda ikke har fått særlig seriøse svar; her er et "kart" over helvete, iflg Dante:

Botticelli_ChartOfDantesHell.jpg

For mer detaljerte bilder kan du se her:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category...e's_Inferno

Hva som foregår på bildene kan du lese her:

Vergil leder Dante gjennom Helvetets ni sirkler. Sirklene er konsentriske, hver av dem huser stadig verre syndere, inntil jordens sentrum, der Satan holdes fanget - fastfrosset, opp ned. De døde straffes på en måte som passer den synd de har begått, noe som på Dantes italiensk betegnes contrapasso.

Første sirkel er Limbo, hvor de udøpte og rettskafne hedningene bor - de som, til tross for at de ikke er syndere, ikke var kristne (fordi de aldri fikk muligheten; her finner man bl.a. en rekke greske filosofer). De får ingen straff, men kan ikke nå Paradiset, og de er nektet Guds nærvær for alltid.

Alle syndere dømmes av Minos, som forviser hver sjel til én av de nedre åtte sirkler. Disse er anlagt etter den klassiske aristoteliske forståelse av dyder og laster, slik filosofen beskriver det i sin nikomakiske etikk. De er delt inn i tre grupper; den første er leopardens synder, de som har begått synder fordi de ikke klarte å kontrollere sine begjær og lyster. Disse er de minst formastelige synder:

Annen sirkel: De vellystige, som holdes fanget i en veldig storm, slik at de aldri får berøre hverandre igjen. To av dem er Francesca da Rimini og hennes elsker Paulo (femte sang).

Tredje sirkel: De glupske, som ligger med ansiktet ned i sølen mens de gnages i stykker av Cerberus (sjette sang).

Fjerde sirkel: De grådige, som samlet seg rikdommer, og de ødsle, som sløste dem bort, tvinges til å skyve enorme stenblokker i motsatte retninger.

Femte sirkel: De hevngjerrige - de aktivt vrede - som må slåss mot hverandre i det myraktige vannet i elven Styx, og de hatefulle - de passivt vrede - som holdes fanget under vannet.

De nedre deler av Helvete ligger innenfor murene til byen Dis, som igjen omsluttes av Styx (niende sang). Her finnes de aktive synder, først kommer de voldelige synder (løvens synder):

Sjette sirkel: Kjettere, fanget i flammende graver (tiende og ellevte sang).

Syvende sirkel: Voldsmenn (tolvte til syttende sang). De er igjen delt inn i tre ringer:

Ytre ring: De som øvet vold mot mennesker og eiendom i en elv av kokende blod (tolvte sang).

Midterste ring: De som øvet vold mot seg selv - selvmordere - er omskapt til tornede sorte trær. Ulikt alle andre døde vil de ikke bli gjenfødt etter den ytterste dag. Andre vil fortsette å holde til i Helvete eller Himmelen, men i fysisk (heller enn bare åndelig) forstand, men selvmordere har støtt fra seg sine egne legemer, og er fanget for alltid i form av trær, mens deres egne kropper henger fra grenene. I denne ringen finner vi også de tøylesløse, som jages mellom trærne av ville hunder. På Dantes tid ble ens egen eiendom ansett som forlengelsen av ens egen kropp, følgelig var det å skade sin egen eiendom som å skade seg selv.

Innerste ring: De som øvet vold mot Gud, kunst og natur: Blasfemikere, sodomitter og ågerkarer, i en ørken av brennende sand hvor det regner flammer fra himmelen (fjortende til syttende sang).

De to siste sirklene i Helvete er for overlagte synder, svik og bedrageri. De kan bare nås ved å klatre ned en stor skrent ned i Helvetes dyp:

Åttende sirkel: De bedragerske, skyldige i overlagt, vitende ondskap, holder til i sirkelen Malebolge (attende til tredevte sang). Denne er inndelt i ti grøfter:

Første grøft: Halliker og forførere går i motsatte retninger mens de piskes av demoner (attende sang).

Annen grøft: Smigrere, stenket i menneskeekskrementer (attende sang).

Tredje grøft: De som har begått simoni, nedgravd med hodet først, mens flammer brenner fra fotsålene deres (nittende sang). En av dem, pave Nikolas III, peker ut to av sine etterfølgere som simonister: Pave Bonifatius VIII og pave Klemens V.

Fjerde grøft: Trollmenn og falske profeter, hvis hoder er vridd om, slik at de bare kan se hva som er bak dem (tyvende sang).

Femte grøft: Korrupte politikere, fanget i en innsjø av brennende bek (en- og toogtyvende sang). De voktes av djevler, Malebranche(ne) ("Onde Klør"). Lederen deres, Malacoda ("Onde Hale"), utnevner en eskorte til Vergil og Dante. Eskorten huker tak i Ciampolo. Han identifiserer noen italienske svindlere og narrer Malebranchene for å unnslippe tilbake i innsjøen. (énogtyvende til treogtyvende sang)

Sjette grøft: Hyklere, som må gå i forgylte blykapper. Dante snakker med Catalano og Loderingo, medlemmer av De Glade Brødre (lat. Frati Gaudenti).(treogtyvende sang)

Syvende grøft: Tyver, voktet av centauren (som Dante beskriver ham) Cacus. De jages og bites av slanger. Slangebittene gjør at de forandrer seg på ulike måter. Vi presenteres for eksempler der offeret brennes til aske for så å gjenoppstå, en florentiner smelter sammen med en seksbenet slange, og atter en annen utveksler natur med en firfirsle (fire- og femogtyvende sang)

Åttende grøft: Bedragerske rådgivere, fanget i flammer (sjeler skyldige i svikefullt bruk av intellekt og veltalenhet). På bakgrunn av rollene de spilte i den trojanske krig, er Odyssevs og Diomedes fanget i en todelt flamme. Odyssevs forteller historien om hans siste reise. Guido da Montefeltro beskriver hvordan hans råd til Pave Boniface VIII medførte fordømmelse til tross for pavens løfte om absolusjon (seks- og syvogtyvende sang).

Niende grøft: De som sår splid, hvis kropper kuttes av en sverdsvingende djevel. De leges i løpet av runden for å bli skadet på ny. Muhammed ber Dante advare den skismatiske heretikeren broder Dolcino (åtte- og niogtyvende sang).

Tiende grøft: Forfalskere, som alkymister, falskmyntere, menedere og imitatorer. Hver av dem straffes ved å bli pådratt en bestemt sykdom (niogtyvende og tredevte sang).

Passasjen til den niende sirkelen er omgitt av giganter fra klassisk og bibelsk mytologi. Nimrod er en bibelsk skikkelse (1. Mosebok 10:8-12), han tilskrives tradisjonelt Babels tårn. Dante og Vergil blir senket ned i juvet av Antanevs (31. sang).

Niende sirkel: Forrædere, skilt fra andre bedragere ved at de svek noen de hadde et spesielt forhold til. De er frosset fast i elven Cocytus, som i Dantes verden har blitt til en sjø av is (32. til 34. sang). Hver gruppe forrædere sitter fast i isen i forskjellige høyder, fra livet og ned til hele kroppen. Sirkelen er delt inn i fire konsentriske områder:

Caina: De som forrådte sine slektninger (32. sang), etter Kain.

Antenora: De som forrådte sitt folk, parti, sin by eller sitt land. Har sitt navn etter Antenor av Troja, som etter middelaldersk tradisjon forrådte sin by til grekerne. Grev Ugolino gnager på hodet til sin rival erkebiskop Ruggieri. Ugolino tar en pause i måltidet for å beskrive hvordan Ruggieri fengslet ham og hans barn og lot dem sulte i hjel (32. og 33. sang)

Ptolemæa: De som forrådte sine gjester (33. sang). Sannsynligvis etter Ptolemaios, kaptein av Jeriko, som inviterte ypperstepresten Simon Makabeeren og hans sønner til gilde og drepte dem. En av de som holder til i Ptolemæa, broder Alberigo, forteller at det noen ganger hender at en sjel faller ned hit før Atropos (Skjebnen som bryter livstråden) mente å sende den. Deres legemer på jorden blir straks besatt av en demon.

Judecca: De som forrådte sine herrer og velgjørere (34. sang). Satan (Dis) befinner seg i sentrum av området. Han, som en gang var den vakreste av erkeenglene (Lucifer), er forvandlet til et trehodet monster, frosset fast i isen til livhøyde. Han slår med vingene mens hvert av de tre hodene hans gnager på en forræder: Brutus og Cassius på hver side og Judas Iskariot i midten med hodet først.

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_guddommel...omedie#Helvetet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
[...]Femte grøft: Korrupte politikere, fanget i en innsjø av brennende bek (en- og toogtyvende sang). De voktes av djevler, Malebranche(ne) ("Onde Klør"). Lederen deres, Malacoda ("Onde Hale"), utnevner en eskorte til Vergil og Dante. Eskorten huker tak i Ciampolo. Han identifiserer noen italienske svindlere og narrer Malebranchene for å unnslippe tilbake i innsjøen. (énogtyvende til treogtyvende sang)[..]

:hmm: lurer på kor mange norske politikarar er der

Lenke til kommentar

Er da ikke noe Helvete? Det er blitt brukt for å kontrollere massene, ved å si at man har kun et liv (dvs EN sjanse..) og hvis man ikke gjør det riktig underveis havner man i helvete...bare tull...at man kunne BETALE kirken for å unnslippe kan vel være interessant...

Lenke til kommentar
.at man kunne BETALE kirken for å unnslippe kan vel være interessant...

8953330[/snapback]

Tja, ikke sånn direkte.

Men i den katolske kirke kunne man riktignok kjøpe avlatsbrev, som ga "tilgivelse" for en enkelt synd. Man kunne faktisk også kjøpe på forhånd, dvs man kunne kjøpe avlat for å bedrive hor, og deretter gå på horehus "uten å synde".

Kirken solgte disse enkelt og greit for å få inn sårt trengte penger, bl.a. til byggingen av Peterskirka i Roma.

Forøvrig var avlatshandel noe av det Luther gikk sterkt imot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...