Jannis-15 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Hei. Nå er det blitt på tide å oppgradere min nåværende systemdisk (Seagate Barracuda V 120GB) da den rett og slett ikke lenger holder til mitt bruk som OS disk. Så i dag bestilte jeg meg en ny disk. Seagate Cheetah 15K.5 73GB Kontrolleren jeg antageligvis kommer til å bruke, så sant jeg får den til å virke, er en Compaq Smart Array 431, som kommer til å kjøres på en vanlig PCI tilkobling. Jeg kjører med Windows XP pro. Jeg er klar over at det beste absolutt er å reinstallere windows, men det jeg lurer på, er om det er noen vei utenom dette? Da med tanke på om det går an å for eks legge inn driverene til kontroller kortet først, så klone disken, og så boote fra den nye disken? En annen ting anngående kontrolleren; det er ikke sikkert den fungerer, for den ville ikke finne de diskene jeg koblet til den her om dagen. Men det skal dog sies at dette var hot-swap disker, og som jeg ikke vet om er konfigurert riktig, eller om de faktisk virker. Men om kontrolleren ikke fungerer, blir det et nytt kontrollerkort, da med PCI-e 4x. Kan jeg da, med mitt Asus A8N-SLI hovedkort, bruke den ene 16x porten til skjermkortet, og den andre 16x porten til kontrollerkortet? Takker for alle tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Etetr at jeg mottok disken i dag viser det seg at kontrolleren dessverre ikke ser ut til å fungere som den skal, så da er det blitt bestilt en ny kontroller i dag som jeg antageligvis får om et par dager. Noen som vet om det lar seg gjøre å klone en systemdisk over til denne kontrolleren, eller er eneste løsningen en ren installasjon av windows etter oppgraderingen til SCSI disk og kontrllerkort? Det er da dette kontrollerkortet det ble. Lenke til kommentar
black_knight Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Etetr at jeg mottok disken i dag viser det seg at kontrolleren dessverre ikke ser ut til å fungere som den skal, så da er det blitt bestilt en ny kontroller i dag som jeg antageligvis får om et par dager. Noen som vet om det lar seg gjøre å klone en systemdisk over til denne kontrolleren, eller er eneste løsningen en ren installasjon av windows etter oppgraderingen til SCSI disk og kontrllerkort? Det er da dette kontrollerkortet det ble. 8739059[/snapback] Ja, det er fult mulig, men det krever litt kunnskap og muligens litt prøving å feiling ved editering av boot.ini fil.. Google ms verktøyet "sysprep". Dette brukes blandt annet til å klargjøre windows for flytting til en annen disk og da også ny kontroller.. Er veldig lenge siden jeg gjorde dette selv, men jeg har klart å gå fra IDE -> SCSI og tilbake til IDE.. så det er ikke umulig Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 ok, det høres bra ut. Er vant til å redigere litt på boot.ini filen fra tidligere, blant annet pga overgang far disk til annen. Har bare aldri gått over til SCSI før. Men da får jeg prøve litt og se hva jeg får til i allefall, bare jeg får kontrolleren snart, hehe. Takker for tilbakemeldingen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå