HKS Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Synes det avhenger av hvor ny denne ordningen er. Er det under en maned siden den ble opprettet synes jeg at NSB er firkantede. Men er det over en maned siden disse nye fargene kom burde du ha tittet bedre synes jeg. 8948243[/snapback] Månedskort på lokaltog i Oslo-området har vært så lenge jeg kan huske... Det har vært i alle årene jeg har uke-pendla til Oslo (5 år) De "nye" togene med "nye" merker har allerede gått et par år. Type 72 heter de, og brukes primært på Kongsberg-Eidsvold, Skøyen-Mysen, Spikkestad-Moss og Skøyen-Årnes. De gamle Type 69-togene har hatt samme type merking så lenge jeg kan huske nå. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Synes egentlig hele greien virker litt smålig. I verste fall kan du jo bare gå over i en annen vogn når du har gått på toget. Jeg er ikke vandt med slike ordninger, og jeg hadde blitt skikkelig sur hvis jeg fikk en slik bot slengt i ansiktet. Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 da kan vel ikke du ta tog så mye? såvidt jeg vet har så og si alle denne ordningen Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 da kan vel ikke du ta tog så mye? såvidt jeg vet har så og si alle denne ordningen 8953318[/snapback] 1-2 ganger i måneden de siste tre årene kanskje. Men aldri ahr jeg sett den nye merkingen Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Drit i å sammenligne dette med fartsovertredelser, folkens. Kontrollører har full anledning til å utvise skjønn, men NSB står på sitt i denne saken fordi det å holde månedskortvognene hellige er viktigere enn å ta vanlige snikere i alminnelige vogner. Siden det ikke er konduktør i vognen er det et rent tillitsforhold mellom passasjer og selskap som må vernes om, og brudd må slås knallhardt ned på uansett hvilke intensjoner passasjeren egentlig måtte ha. De kan være greie og la deg slippe, noe de kanskje gjør hvis du peser dem nok, men dessverre er nok gebyret fullt berettiget. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Drit i å sammenligne dette med fartsovertredelser, folkens. Kontrollører har full anledning til å utvise skjønn, men NSB står på sitt i denne saken fordi det å holde månedskortvognene hellige er viktigere enn å ta vanlige snikere i alminnelige vogner. Siden det ikke er konduktør i vognen er det et rent tillitsforhold mellom passasjer og selskap som må vernes om, og brudd må slås knallhardt ned på uansett hvilke intensjoner passasjeren egentlig måtte ha. De kan være greie og la deg slippe, noe de kanskje gjør hvis du peser dem nok, men dessverre er nok gebyret fullt berettiget. 8954140[/snapback] Det er dette jeg også har konkludert med , at hvis jeg hadde hatt ork nok til å sende flere brev så ville de nok frafalt forelegget, men, siden jeg er syk og ikke orker å skrive fler formelle brev til NSB, så får jeg heller bare betale boten. Kan forsåvidt nevne at det er smertelig enkelt å utsette en betalingfrist når man først kommer til rett person... Lenke til kommentar
knutby Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Om denne "nye" merkingen har vart i et par ar, er det jo galskap a klage pa det. Trodde dette var noe nytt de hadde satt opp jeg. som i noen uker. Nar jeg en gang tar tog, som er ganske sjelden passer jeg pa a sjekke vogna. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Om denne "nye" merkingen har vart i et par ar, er det jo galskap a klage pa det. Trodde dette var noe nytt de hadde satt opp jeg. som i noen uker. Nar jeg en gang tar tog, som er ganske sjelden passer jeg pa a sjekke vogna. 8954243[/snapback] Den har verdt der i noen få uker, eller så er den HÅPLØS å legge merke til Den finnes også bare på noen få vognsett. (Det var det kontrolløren sa til meg). Rapporterer denne tråden for stenging snart, siden hele scenarioet er over. Endret 27. juni 2007 av Snobjorn Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Kan forsåvidt nevne at det er smertelig enkelt å utsette en betalingfrist når man først kommer til rett person... Det er veldig enkelt. De som har denne ordningen er bare glad hvis de får inn pengene, og slipper å bruke ressurser på inkasso. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Tusen takk for hjelp og synspunkter rundt denne saken! Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 I en slik situasjon som dette oppnår du mest med å være ydmyk beklagende og forklare hvorfor du tok feil. Opptre ALDRI arrogant, da har du neppe noen sjanse. Har blitt stoppet av politiet med blålys egentlig for en tullete ting - og det kunne jeg ha sagt - i tillegg hadde jeg ikke vognkortet i bilen (vekstedet hadde ikke lagt det tilbake). Han sa hva jeg kunne få i bot, jeg forklarte og beklaget - det ble ingen ting. Nå er selvsagt ikke dette noen garanti for unnaslipping for alt da. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Er veldig sant som du sier geirm. I en sånn jobb er man veldig vandt med folk som skal komme opp med så mange oppdiktede og dumme historier, irriterte og forbanna folk etc. Hvis man plutselig møter en som er åpen, ærlig og rett frem hjelper det veldig Lenke til kommentar
unwill Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Men på en annen side, en billett kontrollør har så si kun en oppgave, og det er å finne de som ikke har billett og skrive ut bot. Den eneste arbeidsoppgave de har fått er det, og hvis de bare lar folk snakke ut av det så har de altså ikke gjort oppgaven sin. Derfor har de klare instrukser på hvem de skal skrive bot til, og la heller noen andre bedømme om det er grunnlag for klaging osv. Det samme med parkeringsvakter, der er det også vanskelig å "snakke" seg ut av bøter. Man må alltid skrive. (En Politi derimot har mange arbeidsoppgaver og kan kanskje finne i å la folk gå for denne gang.) Men "alle" kan gjøre en feil som trådstarteren, og ikke la merke til, og dersom de lar han gå, må de nesten la alle andre som også "ikke merker" denne merkingen gå, og da kan de likgsågodt droppe hele systemet (ha et annet system). Lenke til kommentar
laserskriver Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Er det ikke på å oppgi helt feil personopplysniger da? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Er det ikke på å oppgi helt feil personopplysniger da? 8975225[/snapback] Hvis ikke ID blir fremlagt skal opplysningene sjekkes opp mot folkeregisteret før personen slippes. Men "alle" kan gjøre en feil som trådstarteren, og ikke la merke til, og dersom de lar han gå, må de nesten la alle andre som også "ikke merker" denne merkingen gå, og da kan de likgsågodt droppe hele systemet (ha et annet system). Hvis man er hyggelig og ærlig kan man slippe unna med en advarsel ( Da gjøres alt som vanlig, med unntak av at giro rives. Navnet kommer i "registeret", så neste gang personen prøver seg er det bot uansett hva. ) Lenke til kommentar
unwill Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Hvis man er hyggelig og ærlig kan man slippe unna med en advarsel ( Da gjøres alt som vanlig, med unntak av at giro rives. Navnet kommer i "registeret", så neste gang personen prøver seg er det bot uansett hva. ) 8975428[/snapback] Hvis de først skal ha advarsel-system kan de liksågodt innføre det for alle. Alle bør bli behandlet likt nesten uansett hvordan man reagerer på en bot. Om man blir litt irritert, eller om man tar det imot med en glede. Så hvis det er praksis at man kan komme i registreret dems ved første-gangs sniking så bør jo alle det, ikke utifra hvem som er kontrollør og slike faktorer. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Hvis man er hyggelig og ærlig kan man slippe unna med en advarsel ( Da gjøres alt som vanlig, med unntak av at giro rives. Navnet kommer i "registeret", så neste gang personen prøver seg er det bot uansett hva. ) 8975428[/snapback] Hvis de først skal ha advarsel-system kan de liksågodt innføre det for alle. Alle bør bli behandlet likt nesten uansett hvordan man reagerer på en bot. Om man blir litt irritert, eller om man tar det imot med en glede. Så hvis det er praksis at man kan komme i registreret dems ved første-gangs sniking så bør jo alle det, ikke utifra hvem som er kontrollør og slike faktorer. 8976380[/snapback] Hvis du mener at en person som kaller kontrolløren masse fine ting skal slippe unna, får du tro om igjen. Lenke til kommentar
runiboy Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 I dag tok jeg toget fra Asker til Lillestrøm på vei hjem fra en skoletur. Jeg satte meg inn i en vilkårlig vogn sammen med to veninner og vi snakket sammen. Så plutselig kommer det en kontrollør og vil se bilett, jeg drar frem en hundre lapp for å betale for reisen, men da får jeg bekjed om at jeg har gått på en ubetjent vogn, som man kun kan benytte seg av om man har "gyldig bilett". Jeg ser rundt meg, og ganske riktig, en splitter ny merking pryder veggende, to orange striper. Jeg sier at jeg ikke var klar over at dette var en såkalt "ubetjent vogn" og at jeg aldri har sett/lagt merke til denne merkingen før. Jeg spør pent om jeg kan betale vanlig takst, men nei, dette er kontrollører og ikke konduktører, så dette var ikke mulig. Jeg har pent nødt til å lange over legitimasjon og motta en bot på 900kr (!). De sier at om jeg ønsker å klage på boten får jeg sende ett brev til NSB Drift Kontroll 0048 Oslo. Men dette er ikke hele historien. Mens jeg jeg står der og gir ut personopplysninger til kontrolløren kommer det en eldre mann inn. Han setter seg i setet og gir kontrolløren en Ugyldig billett (Les. Ustemplet). Kontrolløren sier til han: "Du kan ikke sitte i denne vogna med den biletten, da vil du få en slik som han der borte *peker på meg*", før hun stempler biletten hans og lar han sitte. Denne siste hendelsen beviser to ting. 1. At det tydeligvis er fler enn meg som ikke lot merke til den nye merkingen. og 2. At NSB forskjellsbehandler folk. Vi hadde begge brutt reglene, men kun jeg fikk bot. Jeg har bestemt meg for å skrive ett brev til NSB og forklare hendelsen. Tror dere jeg har en sjangse? Er det noen andre som har opplevd noe lignende? Og, om det er noen som kan hjelpe meg med hvordan man skal utforme en slik klage. Det skal også nevnes at jeg har helt cleant rulleblad, og at jeg aldri har sneket på toget før (max uflaks) -Snorre Heilt Utrolig!!!! Akuratt det samme hendte med meg idag... i forbindelse me skolen, sa jeg satt me resten av klassen. jeg så det var kontroll, men valgte selfølgelig å sitte å forklare at jeg skulle ha en student bilett til sandnes, men nei, han ga meg 900 i bot, Jett om jeg skal anke?? Utrolig forsjellsbehandling!! Jeg sa til han: Hvor mye tror du jeg har tapt på at toget er forsinket og at jeg ikke rekker jobben??? Jeg har tapt omlag 1200 PGA Forsinkeler som er godt over 10minutt, som gjør at jeg ikke når Bussen!!! Off Nsb e ,.,,ja ^^ Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er bare en ting å gjøre: Sue em! Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 I dag tok jeg toget fra Asker til Lillestrøm på vei hjem fra en skoletur. Jeg satte meg inn i en vilkårlig vogn sammen med to veninner og vi snakket sammen. Så plutselig kommer det en kontrollør og vil se bilett, jeg drar frem en hundre lapp for å betale for reisen, men da får jeg bekjed om at jeg har gått på en ubetjent vogn, som man kun kan benytte seg av om man har "gyldig bilett". Jeg ser rundt meg, og ganske riktig, en splitter ny merking pryder veggende, to orange striper. Jeg sier at jeg ikke var klar over at dette var en såkalt "ubetjent vogn" og at jeg aldri har sett/lagt merke til denne merkingen før. Jeg spør pent om jeg kan betale vanlig takst, men nei, dette er kontrollører og ikke konduktører, så dette var ikke mulig. Jeg har pent nødt til å lange over legitimasjon og motta en bot på 900kr (!). De sier at om jeg ønsker å klage på boten får jeg sende ett brev til NSB Drift Kontroll 0048 Oslo. Men dette er ikke hele historien. Mens jeg jeg står der og gir ut personopplysninger til kontrolløren kommer det en eldre mann inn. Han setter seg i setet og gir kontrolløren en Ugyldig billett (Les. Ustemplet). Kontrolløren sier til han: "Du kan ikke sitte i denne vogna med den biletten, da vil du få en slik som han der borte *peker på meg*", før hun stempler biletten hans og lar han sitte. Denne siste hendelsen beviser to ting. 1. At det tydeligvis er fler enn meg som ikke lot merke til den nye merkingen. og 2. At NSB forskjellsbehandler folk. Vi hadde begge brutt reglene, men kun jeg fikk bot. Jeg har bestemt meg for å skrive ett brev til NSB og forklare hendelsen. Tror dere jeg har en sjangse? Er det noen andre som har opplevd noe lignende? Og, om det er noen som kan hjelpe meg med hvordan man skal utforme en slik klage. Det skal også nevnes at jeg har helt cleant rulleblad, og at jeg aldri har sneket på toget før (max uflaks) -Snorre Heilt Utrolig!!!! Akuratt det samme hendte med meg idag... i forbindelse me skolen, sa jeg satt me resten av klassen. jeg så det var kontroll, men valgte selfølgelig å sitte å forklare at jeg skulle ha en student bilett til sandnes, men nei, han ga meg 900 i bot, Jett om jeg skal anke?? Utrolig forsjellsbehandling!! Jeg sa til han: Hvor mye tror du jeg har tapt på at toget er forsinket og at jeg ikke rekker jobben??? Jeg har tapt omlag 1200 PGA Forsinkeler som er godt over 10minutt, som gjør at jeg ikke når Bussen!!! Off Nsb e ,.,,ja ^^ Setter du deg på månedskort så nytter det ikke med noen unnskyldninger. Er det kontroll da, og du ikke har billett så er det bare å bite tenna sammen og godta boten. Jeg liker ikke NSB, men å klage på denne saken kommer du ikke noen vei med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå