Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for sniking på toget. Forståelig grunn?

Krankemot

Anbefalte innlegg

du prøvde og snike, bare ta det som en mann og betal boten. forskjellen er at den eldre mannen ikke prøvde å snike, siden han allerede hadde betalt ut billett. forskjellsbehandlingen er vel noenlunde ikke-eksisterende i mine øyne

8922555[/snapback]

Jeg trodde det kom ganske klart frem i førsteposten at jeg ikke mente å snike?

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du prøvde og snike, bare ta det som en mann og betal boten. forskjellen er at den eldre mannen ikke prøvde å snike, siden han allerede hadde betalt ut billett. forskjellsbehandlingen er vel noenlunde ikke-eksisterende i mine øyne

8922555[/snapback]

Jeg trodde det kom ganske klart frem i førsteposten at ejg ikke mente å snike?

8923106[/snapback]

Helt greit det. Men se saken fra to sider. Hvor mange snylter ikke gratis på NSB? Hvor lei er ikke NSB folk som sniker? Dette er en normal rutine for dem. Hvem som helst kan si "oi, feil vogn". Vel, shitau: betal boten og bli ferdig med saken.

Du tar ikke feil av to gater på flyplassen, gjør du? Det skal litt til. Folk sjekker normaltsett hvilken gate - likeså med togvogn. Jeg setter meg aldri på en vogn merket "stille". ;)

Lenke til kommentar

8922555[/snapback]

Jeg trodde det kom ganske klart frem i førsteposten at ejg ikke mente å snike?

8923106[/snapback]

Helt greit det. Men se saken fra to sider. Hvor mange snylter ikke gratis på NSB? Hvor lei er ikke NSB folk som sniker? Dette er en normal rutine for dem. Hvem som helst kan si "oi, feil vogn". Vel, shitau: betal boten og bli ferdig med saken.

Du tar ikke feil av to gater på flyplassen, gjør du? Det skal litt til. Folk sjekker normaltsett hvilken gate - likeså med togvogn. Jeg setter meg aldri på en vogn merket "stille". ;)

8923299[/snapback]

Det skjønner jeg veldig godt, jeg vil tro at de aller fleste som sniker vil forsøke å snakke seg bort fra det, men når jeg faktisk skriver ett seriøst brev hvor jeg forklarer situasjonen og sier at jeg føler meg urettferdig behandlet, så mener jeg at det burde være nok, til at de legger gebyret til side.

Man kan da ikke i det hele tatt sammenligne en togvogn på et lokaltog med en flyplassgate? Når man reiser med fly har man en forhåndskjøpt bilett som gir deg rett til å sitte på en bestemt plass.

Lenke til kommentar

8922555[/snapback]

Eller man kan gjøre som en ekte mann: nekte å betale klage masse, spare 900 kroner bruke dem på eksemepel: noen kasser øl og dra i stann en ordentlig fest.

Eller du kan være (pingle) mann som cozmos sier og betale.

Endret av SisteBert
Lenke til kommentar

når du går på en månedskortvogn uten og løse billett blir det oppfattet for nsb og mange andre (inkludert meg) som om du prøvde og snike. (selv om du ikke gjorde det). blir litt som og kjøre i 80 i 60 sona og nekte og betale bot 'fordi du ikke visste at det var 60 der', selv om det var markert med skilt:)

hvor mandig er det forresten å grine seg unna en bot på 900kr, selv om det er helt klart at du har gjort en feil?

Lenke til kommentar
når du går på en månedskortvogn uten og løse billett blir det oppfattet for nsb og mange andre (inkludert meg) som om du prøvde og snike. (selv om du ikke gjorde det). blir litt som og kjøre i 80 i 60 sona og nekte og betale bot 'fordi du ikke visste at det var 60 der', selv om det var markert med skilt:)

hvor mandig er det forresten å grine seg unna en bot på 900kr, selv om det er helt klart at du har gjort en feil?

8929345[/snapback]

Enhver med selvrespekt for seg selv ville aldri ha betalt det med mindre det hadde kommet inkasso og masse faen skap

Lenke til kommentar

8929345[/snapback]

Det er riktig at merkinga vart endra i vår, men eg har teke dette toget (OsloS-Lillestrøm) nesten kvar dag i 4 år og denne ordninga har vore der heile tida. Om noko vart endra så var det at merkinga vart litt meir tydeleg. Eg har sjølv gått feil enkelte gongar, eller hatt utgått månadskort og komme ut for kontroll - surt, men det er utan tvil min feil så da er det berre å punge ut.

Det er forøvring ganske interessant å høyre meir og mindre fantasifulle forsøk på bortforklaring når det er kontroll - trur nok at kontrollørane og NSB har fått servert det meste før.

Lenke til kommentar
Grine seg unna en bot på 900kr, selv om det er helt klart at du har gjort en feil?

8929345[/snapback]

Nettop det som er saken, jeg mener det er urimelig å bøtlegge folk som har gjort en feil, med 900kr.

(Merk: En feil som ikke påfører skade eller ulempe for noen.)

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar
Grine seg unna en bot på 900kr, selv om det er helt klart at du har gjort en feil?

8929345[/snapback]

Nettop det som er saken, jeg mener det er urimelig å bøtlegge folk som har gjort en feil, med 900kr.

(Merk: En feil som ikke påfører skade eller ulempe for noen.)

8929673[/snapback]

Det er en grunn til at skiltet står der.. De har betalt for å sitte der lenge før du tenkte på å kjøpe en billett den aktuelle dagen det her skjedde.. :w00t:

Lenke til kommentar
De har betalt for å sitte der lenge før du tenkte på å kjøpe en billett den aktuelle dagen det her skjedde..  :w00t:

8930598[/snapback]

Huh? :dontgetit:

Legg merke til at jeg skriver "jeg mener". Og fordi jeg mente det ikke er riktig at jeg skal betale bot så sendte jeg brev. ;)

Lenke til kommentar
Enhver med selvrespekt for seg selv ville aldri ha betalt det med mindre det hadde kommet inkasso og masse faen skap

8929363[/snapback]

:no:

Problemet er at når inkasso kommer så er det ikke lenger snakk om 900 kroner, men messe ekstra på grunn av gebyrer, forsinkelsesrenter, med mer...

Lenke til kommentar

Det du burde ha gjort i den situasjonen var å nekte å oppgi personalia. Det ville gitt kontrolløren 2 valg:

1. Latt deg løse billett slik du hadde tenkt.

2. Kontakte politiet.

Du sier ikke noe om hvordan det gikk med vennene dine - hadde de løst billett og du latt være eller?

Lenke til kommentar

8929363[/snapback]

Enhver med selvrespekt vil erkjenne en feil og ta konsekvensen av det uten å måtte skremmes av vetter og troll og inkassoselskaper.

Men å kunne appelere til NSB er selvfølgelig en grei ting, men det er nødt til å bli en avgjørelse "på nåde". Hvor mange tror du ikke prøver seg ?

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Problemet til NSB er vel at de gjør det lett for folk å gjøre feil også da. Hva hvis en som ikke er kjent med hvordan vogner ser eller ikke ser ut setter seg feil? Jeg kunne sikker ha satt meg feil også siden jeg ikke er vant med dette systemet. Her hvor jeg bor så bruker vi ikke noe lokaltog, vi bruker busser. Du må gå på bussen fremme ved sjåføren enten du har billett eller ikke.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Står på dørene.

8940251[/snapback]

Jo, det gjør det nok helt sikkert, men jeg mener fortsatt at systemet er idiotisk fordi det oppfordrer ikke bare til sniking, det legger opp til feil. De gangene jeg drar med tog, så har jeg ofte hendene fulle av ting, gjerne en pose hengende fra kjeften i mangel av hender å bære med og er ikke interessert i å studere alle mulige oppslag som henger rundt om kring, jeg ønsker å finne meg en plass å sette fra meg alt å få satt meg ned.

Poenget er jo at systemet er særdeles upraktisk for passasjerene. Står dette skrevet på alle verdens språk også? Hva hvis en blind setter seg i feil vogn? Hva om en som har dysleksi ikke klarer å lese skiltet riktig?

Mange hypotetiske og tenkte situasjoner her nå, men systemet er upraktisk og idiotisk for brukerne. Jeg mener at NSB har lagt opp til dette selv og at den uheldige skoleeleven burde slippe denne bota.

Dessuten om eleven hadde visst at denne vogna var for de med kort, skulle han ha satt seg alene ute i vogna for vanlige dødelige mens venne satt i den andre vogna!? Glimrende system dette:)

Edit: Det hører jo også med til historien at den eldre herren slapp unna bot. Han har jo brutt regelverket like mye/lite som den unge herren :)

Endret av Quayle
Lenke til kommentar

Det at du gikk feil er ikke grunn nok til å få kanselert giroen, derimot forskjellsbehandlingen som ble utført der er grunn nok til at NSB burde miste konsensjon til å skrive ut forelegg/giro, og at saken din burde blitt behandlet raskt med at NSB la seg flat.

PS: JA det er vanlig praksis å "slippe" de eldre, av flere grunner men først og fremst at de fleste er ekstra rotete/dårlig hukommelse/lite penger. Derimot skal denne "forskjellsbehandlingen" IKKE foregå rett forran ansiktet på en annen du skriver ut et forelegg på.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...