Admin'c Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 En venn av meg har en gammel pc med for liten harddisk. Han kjøpte en 80gigg Maxtor (sikkert fin den, hakke peil selv), iallefall han får den ikketil å virke. Jeg tror ikke at han har partisjonert så problemet er løst, men jeg orker ikke drite meg ut, så jeg lurer på om en gammel maskin (sikkert bare noen 100mhz) har mulighet for så store hdr? Bios oppgradering tviler jeg på at jeg finner... Jo forresten tror jeg han kjører NT eller 9x, selv om dette er tynt kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
saschagabor Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg fikk problemer med et mye nyere hovedkort enn det hvertfall.. et AOpen AX59-Pro med en 350MHz AMD. Så jeg må se meg litt skeptisk her ja.. eventuelt en egen kontroller (les: ide-kontroller) til kameraten din? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Endelig kom et svar, kanskje det ja... hmmm får prøve først men nå har jeg noe å gå på. Tenkte også å forhåndsformatere og partisjonere med en annen maskin... Kanskje det kunne gå hvis noe ikke ville.... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Dette er ofte et problem med gamle PCer, ja. Hvis ikke BIOS oppgradering er mulig er den enkleste løsningen et kontroller kort. F.eks dette. Lenke til kommentar
Sycrob Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg har også min tvil på at et så gammelt HK vil kunne bruke en så stor HD. Den eneste muligheten tror jeg er som nevnt over, å bruke en egen ide kontroller. Har han pci port i den pcen så er det lettere å ordne med ide kontroller også. Lenke til kommentar
Ganjaman Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Er ikke helt sikker jeg, men iallfall så fikk jeg til min 120GB WD SE uten problemer med en gammel IBM Aptiva 350MHz P-II. Trengte ikke biosoppdateringen eller noe, satte bare inn disken og vips så funket det Men mest sannsynlig så trenger du en biosoppdatering. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Ikke det at jeg vil basere meg på dette, men er det enkelt å sette opp og stabilt? tenker på kontrolleren om det blir nødvendig, men gamle pcer har vel bare isa plasser... Lenke til kommentar
glabba Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg har samme problem, bios klarer ikke å se hele 120Gb-disken. Hvis du går på harddiskprodusentens hjemmeside så burde det finnes programmer der for å ordne det. PS: Vet ikke hvordan det er med Windows, men Linux klarer iverfall å se hele disken selv om ikke bios klarer det. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Det tenkte jeg ikke på, men de har et program som heter maxblast som lurer bios.... Smart :wink: , håper det fungerer Lenke til kommentar
goggi Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Burde funke det. Kjører 60GB på min cyrix686-120mhz så da burde sikkert 80GN funke også. Lenke til kommentar
saschagabor Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg glemte kanskje og nevne at jeg FANT harddisken med hovedkortet jeg nevnte, men problemet var når jeg skulle BRUKE disken.. Alt ble ustabilt og jeg fikk ikke engang lagt inn Windows skikkelig. Så at noen kanskje har plugget disken i maskinen og tilsynelatende fått det til å fungere, tviler jeg ikke på, men om det er stabilt + at disken blir funnet riktig er jeg heller i tvil om. At det virker med en 60gig, trenger ikke å bety at det virker med en 80gig... noen hovedkort støtter 60, men ikke 80gig i BIOS. BIOS til et gamelt hovedkort kan av og til være vanskelig å få tak i, dessuten er det ikke sikkert at en eventuell "ny" BIOS er programert med støtte for så store disker. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Og det er jo også vansklig å finne navnet på hkprodusenter på pakkemaskiner, de er heller lugubre når du kjøper på elkjip expert osv... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Hvis hovedkortet ikke støtter stor nok disk, går det an å kjøpe et IDE kontroller kort som settes i PCI / Isa sporet. HD kobles da til kontroller kortet. Vet de har sånt kort på Clas Ohlson. men kvaliteten........ Pass på at du shopper et kort som du kan boote fra. Ellers må du ha enda en hd som operativ systemet boote på. Så kommer 80 gig disken din som d: etter at operativ systemet har startet. <------ Idiot lippe MVH Øyvind Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Kanskje greit å ha ett sånt et i pckassa for sikkerhetsskyld... Tusen takk for alle tips, jeg kjøper meg ett (tror fra komplett, skal ha ram uansett etter hvert...) Lenke til kommentar
goggi Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 BIOSen på maskina me støtter bare 540 MB eller noe sånt. Laste bare ned drivemanager eller hva nå det heter. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Til sascha66, (navn fra den serien som gikk om morgenen på tv2 eller når den gikk???)jaja, søkte på maxtor sine sider å der sto det at disken kan bli ustabil hvis du kjører den på for høy ata så de hadd programmer for diverse disker så du kunne sette ned til ata 33 for å fikse dette problemet. Så vet du det. Nå er det meningen at jeg skal ha klart å bumpe denne posten til toppen, vi får se om jeg klarer det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå