Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

har stamming mye å si?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det så er ikke stamming et problem, det blir først et problem hvis en skammer seg over det. Dersom du går rundt og skammer deg over noe ved deg selv, vil det nok telle negativt ut.

Med andre ord, går du til en jente og stammer går det nok fint, men det hjelper absolutt ikke om du føler deg dum - for det er veldig synlig hva du føler.

For å bli kvitt stamming kan det hjelpe å bare venne seg til det, og innse at dette er noe en skal leve med resten av livet på best mulig måte. Selv har jeg stammet i tidlig alder, etter en traumatisk opplevelse, men det vokste jeg fra.

Lenke til kommentar

Spilte wow før med en person som stammet, etter et par dager så merket jeg ikke noen forskjell og det har helt naturlig å høre han på vt. Hvis du selv synes at det er flaut at du stammer så blir det nok et problem, men hvis du selv ikke bryr deg så vil heller ingen andre bry seg.

Lenke til kommentar
Spilte wow før med en person som stammet, etter et par dager så merket jeg ikke noen forskjell og det har helt naturlig å høre han på vt. Hvis du selv synes at det er flaut at du stammer så blir det nok et problem, men hvis du selv ikke bryr deg så vil heller ingen andre bry seg.

8739143[/snapback]

En av mange grunner til at jeg ikke snakker i BF2 :p

Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke det er lurt å snakke i "public"kamper som cs/bf, da de fleste er på 12-13 år og gjerne skriker ut at du er cp eller lignende. Sliter nok på selvtilliten. Fyren våres var i guilden som vi startet når wow kom ut, vi hadde aldri hørt han på vt, og når han skulle si noe gikk det vel slik tror jeg:

Stammefyr: "H-h-h-h-hei-i-i, je-e-e-eg-g er [nick]" og sier at han at han stammer :)

Guild-leader: Yoooo endelig snakker du, så du stammer... Skal vi fortsette raidingen da?

And life goes on :p Stamming i spill som cs kan være litt problematisk, "b-b-b-b-b-b-b-bak d-d-d-deg" *dead*

Lenke til kommentar

Jeg er selv en stammer.

Mine erfariner med stammingen er at du må "eie" den, ikke la den eie deg. Med det mener jeg at du må akseptere den som en del av deg selv. Med andre ord ikke være en skapstammer.

Når det gjelder å ta kontakt med damer (som ikke vet at du stammer) er det lurt å annonsere dette. Dette kan du gjøre med litt lett frivillig stamming. "Hei! jeg heter O-Ola N-Norman" eller bare si "Hei jeg heter X og jeg stammer", eventuelt annonsere det etter første gang du stammer i samtalen ved å slenge inn en bisetning "forresten så stammer jeg".

Dette letter en stor bør i fra skuldrene dine og vil også hjelpe de du snakker med. De trenger ikke lenger å lure på om du stammer eller ikke.

Ellers så er myke kontakter og forlengelser en grei måte å komme ut av eller hindre en blokkering.

Til slutt så vil jeg bare si at stamming kan funke jævlig bra som sjekketriks på byn :wee: .

Lenke til kommentar
Jeg har begynt å stamme litt, tror jeg kan ha tatt det fra en kamerat på jobb. Syns ikke det er et problem men kan bli litt irriterende iblant. Prøver selv å hjelpe han når han henger seg opp i et ord.

8736426[/snapback]

Aldri gjør det der. Skjønner godt at folk tror det hjelper og at det er i beste mening men tro meg, det gjør bare vondt verre. Det aller beste du kan gjøre er å la vedkommende få snakka ferdig og få fram sine egne ord... enn hvor lang tid det tar.

Lenke til kommentar
Jeg har begynt å stamme litt, tror jeg kan ha tatt det fra en kamerat på jobb. Syns ikke det er et problem men kan bli litt irriterende iblant. Prøver selv å hjelpe han når han henger seg opp i et ord.

8736426[/snapback]

Aldri gjør det der. Skjønner godt at folk tror det hjelper og at det er i beste mening men tro meg, det gjør bare vondt verre. Det aller beste du kan gjøre er å la vedkommende få snakka ferdig og få fram sine egne ord... enn hvor lang tid det tar.

8771629[/snapback]

Dette har jeg alltid lurt på. Kan noen utdype hvorfor man ikke burde gjøre dette?

Hva gjør man hos en logoped, triks og tips? Er det tidskrevende?

Lenke til kommentar

Kan jo gjøre avsløringen til stamming til noe av "sjekkinga" da..^^

Si att du stammer når du blir nervøs. Blir hu nok smigret, samt att det jo stemmer.

Jeg har stammet litt før, samt snakket for fort.. :p

Før måtte jeg virkelig konsentrere meg for å snakke saktere som gjorde att jeg begynte å stamme, men etterhvert blir man vandt til det og det går over.

Alt er mulig så lenge man har trua på det.

Lenke til kommentar

Hadde ikke hatt noe stor betyning for meg i hvertfall. Selfølgelig hadde det vært litt uvandt til å begynne med, men det er sån som går fort over. Dessuten er vel stamming noe som forverres når man er nervøs? I så fall er jo det noe som blir bedre etter som du blir kjent med jenten.

Lenke til kommentar
*snipp*

Må si meg helt enig med det som sies over her, i større grad; Hvis jenta ene og alene avviser deg fordi du stammer så er'a ikke noe for deg.

Når det gjelder det litt OT'e ved min post så kan jeg si at jeg har slitt litt med stamming selv, men det er overkommelig.

Hadde en stilling på et kundesenter før, og klarte etter en stund å kontrollere stammingen så mye at jeg fin-fint kunne ha en heftig kranglesamtale uten å stamme [stammer du i en "krangel" med kunde så OOOSER det usikkerhet slik motparten oppfatter det..] - Alt som skal til er at man fokuserer litt og trekker pusten godt.

Nei, jeg mener personlig at du skal finne et fint tidspunkt til å bare slå av en prat, ikke tenkt så mye på å forklare at du stammer litt - iallefall ikke før du evt. merker at det skjer og du kanskje føler deg litt uvel. Så fort hun sier (som jeg antar hun vil si og mene) at det går greit og smiler til deg, tror jeg du vil føle deg 10x bedre og at du klarer å føre samtalen helt fint :)

Edit: quote-bug

Edit2: Må bare føye til en ting til; Ikke fullført ord/setninger for de som stammer med mindre du vet de er komfortable med det.

Endret av Christian Stenbakken
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

(bump)

Hvor mange er det som stammer egentlig? Jeg stammet mye når jeg var 14-16, men så forsvant det i 16-18-årsalderen. I det siste har det begynt å komme tilbake litt etter litt.

Er det slik at dere merker før dere stammer? Jeg kan kjenne at hvis jeg skal feks. si et spesielt ord på "k" så vet jeg at jeg vil stamme hvis jeg prøver å uttale det, ved å føle en slags blokkering i hodet. Derfor prøver jeg ofte å finne et synonym å bruke istedet.

Er det utrygghet som er årsaken? Stress? Jeg føler meg ikke noe spesielt utrygg eller dårlig selvtillit i det siste, så jeg skjønner ikke helt hva som har gjort at det har kommet tilbake. Det er forresten en slags device du kan koble til øret for å høre et ord sakte når du uttaler det, på den måten skal du kunne "kurere" stamming etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...