Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

har stamming mye å si?

Anbefalte innlegg

hei. :) jeg lurer litt på hva jenter synst om gutter som stammer? jeg stammer selv, og det er ikke så kjekt, men jeg har fått høre at jeg er temmelig oppgående selv om jeg stammer litt. har mange kompiser og finner på alle mulige ting. jeg har gått på folkehøgskole og deltatt på mange ting, og nå studerer jeg. så jeg gjemmer meg ikke på rommet for å si d slik. men siden jeg stammer er d ikke alltid like enkelt å tørre å ta kontakt med en dame. jeg føler meg bare utrolig dumm når jeg begynner å stamme foran en person første gangen. men alle som er med meg i over litt lengre tid venner seg jo fint til d. har drivd på med damer og såret noen før for å si d sånn, uten at d er noe kjekt (bare får å vise at jeg ikkje er helt fersk). på skolen har jeg ofte blikk kontakt med en spesiell jente som jeg ikke kjenner. men jeg har ikke annelse hvordan jeg skal komme i kontakt med henne. for å si d sånn d skal litt til at jeg tørr å gå bort til henne på biblioteket og innlede en samtale.

takk viss noen gidder å svare! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal vite at folk liker deg for du er den du er.. Så, vist den jenta du liker, har noe imot at du stammer er hun bare syk.. Hu har rett og slett problemer ! Alle skal behandles med respekt..

Gå bort til jenta, start en samtale med hun.. :) Snakk ut, og si at du sliter litt med stamming.. ;) Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg tror det reageres forskjellig fra person til person, noen synes kanskje det er litt "turn off" mens andre kanskje synes det er litt "søtt". Uansett skjønner jeg at det kan være vanskelig å starte en samtale med en fremmed person som også er jente, som også er ei jente du liker :p

Ett spørsmål til deg som stammer: Stammer man mer når man blir nervøs osv?

Lenke til kommentar
er det ikke noen sånne greier man kan gjøre for og "kurere" stamming

?

8733438[/snapback]

Kanskje du tenker på Mcguire kurs?

Jo det finnes, og jeg tipper at 4 av 5 som deltar på kurset og gjør arbeidet etterpå blir stammefri!

Har vært på det kurset selv, men trakk med tilbake fordi jeg rett og slett ikke klarte det.

Foreslår trådstarter stikker innom stamming.no og kikke litt der.

Meld deg inn og delta på årets store begivenhet som kommer til høsten!

Nordisk treff for de som stammer.

Jeg stammer selv og har vært i klubben\foreningen siden høst, da jeg var med på et treff i voss og hadde det gøy.

Men over til topic:

Finn deg ei venninne(hvsi du er så heldig og har ei) og spør om du kan øve på hun og be hu gi deg tilbakemelding på det du sier og måten du mestrer samtalen på.

Lenke til kommentar
Nordisk treff for stammere, hehe hørtes jævli produktivt ut :p hva gjør dere der da ? synger og holder taler ? ;p men sånn seriøst ikke for å disse... hva foregår der ? bare sosial sammenkomst?

8733715[/snapback]

(nå skal du spørre om jeg "t-t-t-tog an" ;))

Hehe, om det er produktivt eller ikke vet jeg ikke, men jeg antar det kommer en del store folk(nasjonale ledere fra ulike land) som skal holde litt taler og slikt og kanskje noen høyt utdannede folk og professorer som prater om stammingen osv.

Lenke til kommentar

Stammingen burde ikke være i veien. Jeg skjønner godt at du lett kan bli nærvøs, men hva har du egentlig å tape hos denne jenta du liker? Bare si det rett ut at du sliter med stamming, og da burde samtalene gå bra :) Hvis jenta ikke liker deg pga stammingen har hun et problem som mange andre her har sagt

Lenke til kommentar
Gjest Guest

Selfølgelig gjør ikke dette noe. Det er to stk som jeg har gått i klasse med i 10 år på grunnskolen. Det stammet fra og med fødsel. Det fikk så en logoped og det ble straks bedre. Det skal ikke ha noe å si. Det er personen som skal vurderes ikke om han stammer eller ikke.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan jenter ser på det..

Men når det gjelder stamming så hjelper det sinnsykt å være avslappet.. evt. trekke inn pusten før du sier noe, da går det glattere, iallefall i mitt tilfelle ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet hvordan det er, jeg er ikke av de verste (en kompis merket ikke at jeg stammer før etter jeg hadde kjent han i 3-4år:P) men det å være oppkavet/stresset gjør alt verre. Når du skal snakke med hun, så trekk pusten, helt ned i magen, pust rolig og snakk rolig. Ikke stress.

Lenke til kommentar

Det kan være jævlig frustrerende å stamme, slik det funker med meg så har jeg gode og dårlige dager. Noen dager er det helt vekke, andre dager går det ikke en setning uten. Du må for all del aldri la han tro du er oppgitt eller at du har et problem med det. Snakk med han som om alt var vanlig.

Endret av stakan
Lenke til kommentar

Det er sært å se sånne klipp, hvor han sliter med å si navnet, men klarer å si "sorry, it's" uten problemer, men så kommer han til navnet igjen og det stopper opp.

Til trådstarter: akkurat som med alle overfladiske ting, så vil du høre at hvis damen ikke liker deg for den du er, så fortjener hun ikke deg og hun er overfladisk. Det ligger selvsagt sannhet i dette, men hvis du har mulighet til å fikse det så vil det sannsynligvis gjøre livet ditt lettere.

Lenke til kommentar

Hey, endelig en tråd der jeg kan bistå litt, selvom det meste allerede er sagt.

Jeg stammer også, fikk det på sisteåret på vgs, men har blitt bedre etter at jeg har vært hos logopeden. Stammer litt fortsatt, men det hindrer meg ikke i hverdagen og alle behandler meg som den jeg er. Holder sågar på med en dame nå, hehe.

Når det gjelder din sak: du trenger ikke å være tilbakeholden pga stamming, noen jenter syns det er bare søtt. Og for all del ikke la stammingen din stoppe deg, da blir det bare verre i framtida. Jeg lærte noen pusteteknikker og øvelser hos logopeden som kanskje kan hjelpe deg og, og med litt øvelse får du den selvtilliten til å ta kontakt med den spesielle jenta.

Sendt deg en PM om øvelsene og råd.

Endret av myst84
Lenke til kommentar

Jeg har stammet helt siden jeg gikk i 6.klasse, (går nå i 9.) og det har alltid vært et problem. Men, ekskjæresten min sa bare at det var søtt, og hun tok seg tid hver gang til å lytte.

Er ikke alle jenter som synes det er søtt/morsomt/kult whatever, men dumper jenta deg pga. stamming, er hun ikke verdt det. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...