Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er vannpumpe slitedel?


Anbefalte innlegg

Er vannpumpa på en bil en slitedel?(på lik linje med bremseklosser)

 

 

 

 

Det jeg egentlig lurer på:

-har jeg krav på gratis rep. av vannpumpe j.f kjøpsloven?

Endret av eksaN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en slitedel, men det kommer jo litt ann på hvor langt bilen har gått, har den gått 30000km så kan du jo kanskje klage.

8733121[/snapback]

Ok. Den har gått 50000km.

Sånt man må regne med det altså.. :hmm:

Lenke til kommentar
50000 var lite, jeg ville ha klaget da en slik del bør holder over 100000 før den gir seg. Hvor gammel er bilen?

8733204[/snapback]

 

Er snart 4 år gammel. Har snakket med dem i dag, de stod på at det var en slitasjedel.

Lenke til kommentar

I prinsippet er alt på bilen slitasjedeler. Selv ratt og seter blir slitt. Noe varer kort tid, f.eks. bremseklosser og dekk. 50 000 km er kanskje vanlig levetid på det. Andre ting varer lengre, f.eks. lakk og eksosanlegget.

 

Vannpumpe er en meget enkel konstruksjon. Hvis noe går i stykker, så det gjerne pakning eller lager. Mange opplever å aldri skifte vannpumpe, selv etter flere hundre tusen kilometer. Uansett høres 50 000 km veldig lite ut. Hva slags bil er dette?

 

Spør dem hva forventet levetid er på den nye vannpumpa vil være? Hvis de ikke kan garantere at den varer mye lengre enn den forrige, så er kvaliteten for dårlig. Kjøp et annet sted.

Lenke til kommentar
50000 var lite, jeg ville ha klaget da en slik del bør holder over 100000 før den gir seg. Hvor gammel er bilen?

8733204[/snapback]

 

Er snart 4 år gammel. Har snakket med dem i dag, de stod på at det var en slitasjedel.

8733285[/snapback]

Det er slitasjedel!! Men som på de fleste biler varer de endel lenger enn 50.000km.. Vi har bytta vannpumpe en gang på de 325.000km vi har kjørt :)

Lenke til kommentar

Hadde ikke akseptert at vannpumpa røk etter 50.000km uten at de tok dette på garantien. Vel er det ulikt hvor lenge de holder, men 50.000km er i mine ører alt for lite. Det vanlige er at man skifter vannpumpa samtidig som registerreima, av flere årsaker som jeg ikke vil liste opp nå. Her er det jo forskjellige intervaller fra bil til bil, men 5 år / 90.000 km var vanlig på bilene jeg hadde før. Citroën'en vi har i dag, har 10 år / 160.000km intervall (!). Vel er vannpumpe en slitedel, men den skal holde lenger enn dette!

 

Jeg mener du har en god sak her, dersom de ikke føyer seg. Hvis du er NAF-medlem, kan du jo kontakte jus-avdelingen deres å høre hva de sier. Men prøv først å snakke med forhandleren igjen. Hold deg saklig og høflig, det pleier å hjelpe. :)

 

PS. Kan nevne at på min gamle Corolla, hadde forrige eier ikke byttet vannpumpa samtidig som registerreima på 90.000km, til tross for at dette ble anbefalt. Den røk like før 180.000 km var nådd, og jeg skiftet den da sammen med ny registerreim igjen (Mao. det lønte seg å la være første gang, men sånt kan man jo ikke vite ;) ). Stor forskjell på 180.000 km / 16 år og 50.000 km / 4 år... Vel er det en slitedel, men det får da være grenser!

 

 

Edit: Er du sikker på at km standen på bilen er riktig? Det KAN være at det er noe muffens her... :hmm:

Endret av kennyo
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å tvile på at kilometerstand stemmer, en vannpumpe er en fryktelig håpløs del, da noen varer bilen ut, mens noen varer kun kort tid. Jeg ville forhørt meg med flere merkeuavhengige verksted for å høre hva de mener om vannpumper og dens levetid.

Lenke til kommentar
Det vanlige er at man skifter vannpumpa samtidig som registerreima, av flere årsaker som jeg ikke vil liste opp nå.

8737847[/snapback]

Det gjelder vel bare hvis vannpumpa er krøkkete montert, slik at registerreima må av. Noe som kan være mange timers jobb. Hvis det ikke er tilfellet, så er det ingen som bytter vannpumpa på forhånd.

Lenke til kommentar
Det vanlige er at man skifter vannpumpa samtidig som registerreima, av flere årsaker som jeg ikke vil liste opp nå.

8737847[/snapback]

Det gjelder vel bare hvis vannpumpa er krøkkete montert, slik at registerreima må av. Noe som kan være mange timers jobb. Hvis det ikke er tilfellet, så er det ingen som bytter vannpumpa på forhånd.

8737987[/snapback]

 

 

Øh, kanskje jeg tenkte motsatt her... :love:

 

Men har uansett byttet vannpumpe og registerreim i samme slengen selv. Det er i alle fall riktig. :blush:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da er jeg heldig som har registerkjede, så slipper jeg å bytte vannpumpe! :thumbs:

 

Enig i at vannpumpe er en slitedel, men synes nok at den burde vare langt over 100' km. 50' er altfor kort, og de fleste vil nok akseptere dette som reklamasjon uten videre (men du har kanskje VAG?).

Lenke til kommentar
I prinsippet er alt på bilen slitasjedeler. Selv ratt og seter blir slitt. Noe varer kort tid, f.eks. bremseklosser og dekk. 50 000 km er kanskje vanlig levetid på det. Andre ting varer lengre, f.eks. lakk og eksosanlegget.

 

Vannpumpe er en meget enkel konstruksjon. Hvis noe går i stykker, så det gjerne pakning eller lager. Mange opplever å aldri skifte vannpumpe, selv etter flere hundre tusen kilometer. Uansett høres 50 000 km veldig lite ut. Hva slags bil er dette?

 

Spør dem hva forventet levetid er på den nye vannpumpa vil være? Hvis de ikke kan garantere at den varer mye lengre enn den forrige, så er kvaliteten for dårlig. Kjøp et annet sted.

8737705[/snapback]

 

Det er en Toyota Yaris. Kjøpte nettopp toyota fordi de har godt rykte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du ikke kommer noen vei med forhandleren, klag til importøren. Dersom dette ikke hjelper, gå til advokat gjennom KNA/NAF eller andre. Dersom dette ikke hjelper, gå til TV2 hjelper deg og VG, og informer både forhandler og importør i god tid om dette. Det vil overraske meg om ikke Toyota betaler vannpumpen din heller enn å miste noe av sitt (ufortjente??) gode rykte!

Lenke til kommentar
Da er jeg heldig som har registerkjede, så slipper jeg å bytte vannpumpe!  :thumbs:

 

Enig i at vannpumpe er en slitedel, men synes nok at den burde vare langt over 100' km. 50' er altfor kort, og de fleste vil nok akseptere dette som reklamasjon uten videre (men du har kanskje VAG?).

8738666[/snapback]

Hvorfor slipper du å bytte vannpumpe? ;) Tar jeg ikke feil vil det bare være dyrere for deg når vannpumpa ryker? ;) (mener kjede er dyrere å bytte enn reim? :hmm: )

 

På min bil er heldigvis vannpumpa koblet på viftereimen :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det var en spøk (great success - NOT).

 

På mine tidligere Opel med 1.6 og reg rem har jeg byttet vannpumpe når jeg byttet reg-rem. På disse er drivhjulet på vannpumpen eksentrisk plassert, og man strammer remmen med å vri vannpumpen. Bytt derfor både vannpumpe og pakning når du bytter rem, det koster ikke mye (ca 500).

 

Jeg har faktisk ikke sjekket hvordan vannpumpen på min Astra med kjede drives, men den funker ihvertfall fint nå etter 130' km.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...