tundra Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg skulle installere ubuntu på en gammel pc (skikkelig gammel), men da jeg satte i cd-en (som virker, jeg har installert den på flere andre pcer), ville den ikke boote. Det var installert windows 98 på pcen fra før, og det virker som om at cd-romen ikke kan brukes før operativsystemet har lastet inn. Cd-romen kommer opp som normalt under oppstart, jeg har satt riktig bootrekkefølge, og det kommer opp noe sånt som "søker etter bootdisk på ATAPI-CD-ROM", deretter kommer det et kort øyeblikk opp en linje som kan se ut som det er bootdisken som er funnet. Deretter blir windows 98 lastet inn, og ingen booting fra cd-rom. Så jeg lastet ned RawWrite, og laget en diskett med sbm, som jeg fant på ubuntu-plata. Boota fra disketten, men der kommer ikke cd-romen opp i det hele tatt, kun harddisk og diskettstasjon. Det er ikke noe feil med CD-rom da jeg har brukt den til samme formål på andre pcer. Det er jo et alternativ i sbm å sette opp manuelt hvor cd-romen befinner seg (I/O-ettellerannet), men jeg aner ikke hva som eventuelt skulle skrives der om dette var rette måten å gjøre det på. Er det noen som har peiling på dette? Lenke til kommentar
tundra Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 på vanlig måte.. har somsagt brukt den til å boote og installere ubuntu på flere andre maskiner, så det er vel ikke noe galt med cden.. Lenke til kommentar
tundra Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Jeg prøvde nå å sette inn en harddisk som jeg har installert ubuntu på, fra en annen pc. Først kom det da opp den GRUB-greia som normalt, og trykk esc for meny osv. Men deretter kom det opp en del meldinger på skjermen, som ble avsluttet med "Kernel panic - not syncing: Attempted to kill the idle task!" Og der ble den stående. Er det noen mulighet for å legge inn ubuntu på disken ved hjelp av en annen maskin, for så å bruke den på "problempcen"? Edit: Eller er det mulig å installere ubuntu fra en diskett? Endret 30. mai 2007 av tundra Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Du kan se litt HER om du finner det riktige tipset for deg. Med litt knoting burde det være mulig å få til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå