Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er prisen på bildeler kunstig høy?


Anbefalte innlegg

Jeg opplever det nesten hver gang jeg er innom en bilrekvisitaforretning, når noen skal bestille deler. Kunden forklarer hva han skal ha, og selgeren sier: "Ja, den koster egentlig X kroner, men du skal få den for Y kroner". Er det noe de gjør for at kunden skal føle seg bedre behandlet? At butikken skal virke billig? Etter å ha brukt noen tusenlapper på sånne steder har jeg skjønt at det er mye å gå på på prisene, men hvor mye tror jeg kommer an på selgerens humør og kundens væremåte. Noen ganger virker det som hyggelige kunder får bedre priser enn litt småfrekke kunder. De er også mer villige til å gå ned på prisen hvis man kjøper mye. Man får gjerne en bedre pris om man for eksempel kjøper både bremseklosser og eksosanlegg på en gang enn om man bare kjøper en av delene. Nå begynner jeg å lure på om de har en kunstig høy fastpris, men at delene er så billige i innkjøp at de har råd til å gå ned endel på prisene uten å tape? Det måtte jo vært mye bedre å bare satt en pris, sånn at selgeren enkelt og greit kunne sagt "Ja, de koster 569 kroner"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, dette er da helt normalt på det meste av varer.

I mange tilfeller er listeprisene reint akademiske, man får f.eks 40% avslag uten og spørre.

Om dette er en uting kan man jo mene mye men veldig mange vil ha avslag og føle at de gjør ett godt kjøp, har selv opplevd at og slå av 50,- på en vare til 5000,- gjør folk i godt humør.

Lenke til kommentar

Biler i Norge er dyre, og prisen er stort sett avgifter til staten. Derfor har bildeler som ikke har mer avgifter enn moms etter min mening svært høy og kunstig pris. En ting er at en bil i deler koster mer, men at deleprisen også ser ut til å være mangedoblet selv om en tar nybilprisene i norge. Vissedeler er svært enkle og masseprodusert, men allikevel koster de vanvittig mye når en tenker på hva det egentlig er en får.

 

Et eksempel jeg har selv fra nyere tid er en holder til en kalipper. Det er en ståldel med 4 hull og veier under kiloen. 1500kr koster den! Jeg er sikker på at jeg kan få den produsert i en bnc maskin i rustfrittstål til en lavere pris :)

Lenke til kommentar

Tja, man skal jo dekke inn mye mer enn kostnadene for produksjon, lagerhold, ett bra logistikksystem, man må sitte på lager med mange plasskrevende deler i årevis, ha verktøy for og reprodusere deler lenge etter at bilen er historie i produksjon.

Dessuten er det jo en måte og få solgt nye biler på, i land med normale priser

holder man ikke liv i det kjipeste av det kjipe i år etter år.

Lenke til kommentar

Er mye kr å spare på bestille deler fra .f.eks usa, selv med moms og frakt blir prisen ofte 30-50% lavere enn hva samme deler(merke er også likt) koster her i norge.Ulempen er selvsagt at det tar et par uker til du får de og skulle du få noe feil så er vanskelig\dyrt å få byttet. Itilleg er det ikke alt man kan få taki og man burde bestille noe som i utgangspunktet er dyrt her eller flere ting.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Et eksempel jeg har selv fra nyere tid er en holder til en kalipper. Det er en ståldel med 4 hull og veier under kiloen. 1500kr koster den! Jeg er sikker på at jeg kan få den produsert i en bnc maskin i rustfrittstål til en lavere pris :)

8733398[/snapback]

 

Hehe... Jeg sitter med endel innkjøp i våres bedrift og handler endel deler fra et maskineringsverksted og kan låve deg at ingen vil maskinere en caliper til deg i rustfritt stål til den prisen :)

Lenke til kommentar
Et eksempel jeg har selv fra nyere tid er en holder til en kalipper. Det er en ståldel med 4 hull og veier under kiloen. 1500kr koster den! Jeg er sikker på at jeg kan få den produsert i en bnc maskin i rustfrittstål til en lavere pris :)

8733398[/snapback]

 

Hehe... Jeg sitter med endel innkjøp i våres bedrift og handler endel deler fra et maskineringsverksted og kan låve deg at ingen vil maskinere en caliper til deg i rustfritt stål til den prisen :)

8736947[/snapback]

 

Det er ikke snakk om calipter, men holder til calipter.

 

Vill gjetning fra min side, men vil tippe at det koster rundt 500,- å få produsert noe slikt.

Lenke til kommentar

Ja, det her var snakk om en holder, dvs den som festes på fjærbeinsholderen og så til kalipper. Selve kallipern koster jo nesten 4000kr ny, Men ser man i biltemakatalogen kan man få nye til kalippere til 500kr. Desverre kun til få utvalgte biler enda.

 

Så bildelsprisene er sykt høye til tider etter min mening.

Lenke til kommentar

Desverre så har endel av biltema caliperene en tendes til å få lekkasje, men billig er de. F.eks til golf4 koster en orginal caliper bak 1500kr, på biltema koster den 600kr, men som sagt, skal vist være endel problemer med kvaliteten på de. Bestiller du orginale calipere fra usa koster de 1800kr pr par inkl frakt og moms og nye bremseslanger.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Jepp, og da kan man se at når man betaler nesten det dobbelte her når frakt og moms er tatt med. Bildeler er dyre, men ikke så dyre som de skal ha det til i Norge. Skal ikke rette nesa lengre enn til sverige før prisen er 40% lavere. På et sikkerhetsbelte sparte jeg alene 450kr på. Nytt og originalt.

Lenke til kommentar

timeprisen på et ETABLERT maskineringsverksted er jo FRA 1000,- og oppover, plus papirarbeid osv.. og skal en produsere 1stk kalipper holder, så blir stk prisen sinnsykt dyr kontra man bestiller 10stk, eller 100 for den saks skyld..

 

*heter forresten Cnc maskin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...