Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om depositum

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å leie ut et enkelt rom. Jeg vet at jeg må opprette en sperret depositumskonto på leierens navn på min regning. Men problemet er at å opprette og å si opp kontoen når leieavtalen er slutt, koster ganske mye.

Jeg vurderer å la depositumet plasseres i en vanlig konto som jeg disponerer, MEN at jeg skriver ut en bekreftelse med underskrift samt vedlegge kvittering for innskuddet om at jeg har mottatt depositumet fra leieren.

Kan dette gå? Jeg mener med slik bekreftelse så sitter jo leieren med et godt bevis uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når blei 500 kroner for oppretting av depositumskonto dyrt?

Husk at du driver utleie og ikke veldedighet.

Synes du det er dyrt legger du prisen for opprettelse av kontoen på husleia slik at du får det dekt inn.

Det lyder suspekt når utleier vil ha depostumet inn på egen konto.

Blir jo rene buldoserkjøringen fra din side om det skulle bli en tvist om depositumet i ettertid da du bare kan ta det du mener du har krav på, med depositumskonto får du ingenting før tvisten er avgjort enten privat eller retslig.

Er mye tryggere for leietaker med depositumskonto samtidig med at du får det du skal ha ved reel skade.

Lenke til kommentar
Jeg tror det skal gå an at neste leietaker overtar kontoen i stedet for at du oppretter en ny hver gang. Slik var det i hvert fall en gang jeg leide, men kanskje må det spesialavtaler med banken til. Hør med dem.

8732268[/snapback]

Den skjønte jeg ikke helt. Men jeg har hørt at depositumskontoen må opprettes på samme bank som leien skal betales til. Og jeg bruker Skandiabanken. Hvordan skal dette gå?

Ser at Landkredittbank er billigst på depositumskonto hittil.

Lenke til kommentar

Det som skjer er at når første leietaker flytter ut, skriver han en fullmakt som gir nestemann anledning til å ta over kontoen hans (eventuelt kan alle tre bare gå i banken, det er kanskje det enkleste). Som sagt er jeg slett ingen ekspert på dette, men siden jeg har vært med på det selv vet jeg at det skal gå. Nå skal det sies at huseieren min var litt shady, men akkurat på dette området hadde han alt på stell.

Lenke til kommentar
Når blei 500 kroner for oppretting av depositumskonto dyrt?

Husk at du driver utleie og ikke veldedighet.

Synes du det er dyrt legger du prisen for opprettelse av kontoen på husleia slik at du får det dekt inn.

Det lyder suspekt når utleier vil ha depostumet inn på egen konto.

Blir jo rene buldoserkjøringen fra din side om det skulle bli en tvist om depositumet i ettertid da du bare kan ta det du mener du har krav på, med depositumskonto får du ingenting før tvisten er avgjort enten privat eller retslig.

Er mye tryggere for leietaker med depositumskonto samtidig med at du får det du skal ha ved reel skade.

8732325[/snapback]

Du leste visst ikke: "MEN at jeg skriver ut en bekreftelse med underskrift samt vedlegge kvittering for innskuddet om at jeg har mottatt depositumet fra leieren."

Jeg tilbød å gi håndfast bevis. Forresten det er ikke etableringgebyret i seg selv som er dyrt, men at det koster noen hundre å stenge kontoen også har jeg lest. Og til sammen koster det ca 1000 kr.

Lenke til kommentar

Husleieloven er ikke fravikelig, og sier:

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen.

Etter leieforholdets opphør kan finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom:

a) partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives annen konto i den samme finansinstitusjonen og 

b) utleieren har dokumentert tidspunktet for når betalingsplikten inntrådte og opphørte. 

Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal banken varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen én måned etter at varselet ble mottatt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke banken slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal banken utbetale beløpet til leieren med frigjørende virkning for banken.

Dette tilsier at du må ha en egen depositumkonto.

Dog står det noe i neste paragraf:

§ 3-6. Garanti

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for krav på skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal stille garanti. Garantibeløpet kan sammen med depositum etter § 3-5 ikke overstige summen av seks måneders leie. Det kan ikke avtales med virkning for leierens regressansvar at garantisten skal ha rett til å utbetale garantien uten hensyn til leierens innsigelser mot utleierens krav.

Hva denne "garantien" egentlig innebærer vet jeg ikke. Jeg tviler på at man kan komme unna spesialkonto-kravet ved å kalle det for en garanti istedet for depositum..

Når dette er sagt, så har jeg selv leid og betalt depositum til utleiers privatkonto, men kun fordi jeg visste at utleier var til å stole på.. Jeg vet det er mange som dropper depositumkonto i praksis.

Lenke til kommentar

Om noen andre vet hva den "garantien" er?

Ringte broren min og han sa at leierne hans betalte depositum direkte i hans konto, fordi de stoler på ham. Det som er viktig er å snakke om det med leier, om han stoler på utleier eller ikke.

Fordi jeg leier ut et enkelt rom i min leilighet, så er depositumet på bare 5500 kr. I tillegg vanker det veldig mye i korttidsleie. Det er også av praktiske grunner som ekstra papirarbeid og gebyrer som gjør det lite attraktivt å åpne dep. konto.

På en annen side, husker SiO sendte meg en faktura med depositum da jeg ikke eide leilighet. Jeg skulle angivelig bare betale 6000 kr til en konto på fakturaen. Tviler på at den kontoen var oppretta med mitt navn..

Lenke til kommentar
På en annen side, husker SiO sendte meg en faktura med depositum da jeg ikke eide leilighet. Jeg skulle angivelig bare betale 6000 kr til en konto på fakturaen. Tviler på at den kontoen var oppretta med mitt navn..

8732570[/snapback]

Mulig at samskipnader har spesialregler..

Lenke til kommentar

Forrige huseieren min ville ikke ha en depositumskonto, noe jeg dum og boligtrengende som jeg var gikk med på. Dette ble litt pyton på slutten; siden jeg nesten ikke hadde truffet vedkommende visste jeg ikke om jeg kunne stole på ham. Heldigvis hadde jeg intet å frykte, men likevel. Greit å ha ting på stell.

Lenke til kommentar

Samskipnader har spesielle regler som avviker fra det normale.

Når det gjelder dette å "skifte navn" på en konto, så er det ikke mulig lengre. Det var mulig tidligere, men bankenes rutine er slik at man skal si opp den gamle kontoen, og lage en ny.

Dette med garanti var jeg borte i i fjor. Da var det en dame som i stedet for depositum stilte med en bankgaranti for et visst beløp- dette var et unntaktstilfelle som jeg ikke kjente årsaken til, men det var på et ganske stort beløp og det var dyrt å opprette.

Det er sikkert kjempepraktisk å unnlate å ha depositumskonto, men i en tvistesak blir det bare krøll.

Lenke til kommentar
-

Når det gjelder dette å "skifte navn" på en konto, så er det ikke mulig lengre. Det var mulig tidligere, men bankenes rutine er slik at man skal si opp den gamle kontoen, og lage en ny.

8734521[/snapback]

Jeg jobber i bank, og kan ikke si jeg har vært borti løsningen med å endre innehaver på depositumskonto. Banken lager egne avtaler knyttet til depositumskontoen. Det vil derfor være så og si like mye arbeid knyttet til å endre kontoen som å opprette en ny. Det er her man møter døra i de gebyrfrie bankene. I prislista hos oss koster det kr 400,- å opprette depositumskonto, men her gir jeg mine kunder som har engasjementet hos oss denne servicen gratis.

Lenke til kommentar

Nå er det også vanlig iblant at leietager og ikke utleier står for oppretting av depositumskontoen - kontoen er sperret for begge parter inntil han flytter ut og dere begge løser ut pengene(dog etter så-så lenge, kan en av dere gjøre det på egen hånd). Nevn også til leietager at rentene på pengene som er sperret på depositumskontoen, tilfaller han.

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Depositum skal stå på en sperret konto i leietakers navn.

Kontoen kan kun opprettes ved at både leietaker og utleier møter oppi banken samtidig, og kontoen skal opprettes i samme banken som husleiekonto tilhører.

Utleier skal dekke kostnadene for oppretting av konto, som per dags dato er kr 500 i DnB NOR og kr 0,- i Nordea. (DnB NOR forklarer dette med at de har så mye adm.gebyr vedr. depositumskontoer...) Følges ikke overnevnte bryter man loven.

Det koster INGENTING å si opp en depositumskonto. Vet ikke hvor dere har det fra egentlig. Jeg gjorde det seinest i går.

Når det er sagt, så hadde jeg ALDRI betalt inn depositum til leietakerskonto samme hvor mye kvittering jeg hadde fått på det. Det er lovbrudd.

Lenke til kommentar
Kontoen kan kun opprettes ved at både leietaker og utleier møter oppi banken samtidig, og kontoen skal opprettes i samme banken som husleiekonto tilhører.

8741529[/snapback]

Jeg bruker Skandiabanken hovedsakelig. Må jeg bli kunde i en annen bank som tilbyr dep.konto hvor jeg i tillegg må åpne en vanlig konto som leien skal til? Ellers kunne jeg bare fått leien på Skandiabanken kontoen min.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Skandiabanken hovedsakelig. Må jeg bli kunde i en annen bank som tilbyr dep.konto hvor jeg i tillegg må åpne en vanlig konto som leien skal til? Ellers kunne jeg bare fått leien på Skandiabanken kontoen min.

8741636[/snapback]

Antagelig så må du det. Skandiabanken har kanskje lite gebyrer, men det er ganske mange tjenester de ikke tilbyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...