Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

opprop! skal mopedister kjøre i 45km/t?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, mopedister skal kjøre i 45km/t. Verken du eller jeg får endret på det, da det er et direktiv fra EU.

8732682[/snapback]

Vel, det verste er vel at vi ikke er medlem i EU... :p

Ser man på andre land, som f.eks. Sveige, er verken mopedene registrert, og man trenger vel heller ikke førerkort for moped?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
De mopedene går i 30. Det samme gjelder Danmark. Skal man ha moped som går i 45, må man ta kurs, og ha skilt.

8737107[/snapback]

De mopedene i Sverige gikk da i 45 når jeg var der. De som går i 30 kalles vel knallerter, og kan kjøres fra man er 14(?). Enda mer trafikkfarlig.. :p

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Tja. Hvis man kaller noe en knallert, så er det ikke en moped?

Kikk her da, så vil du se at den samme mopeden selges i to versjoner- 30 km/t toppfart, og 45 km/t. På den som går i 45, må man ha mopedførerbevis, akkurat som i Norge.

http://www.yamaha-motor.dk/produkter/scootere/

Legg forresten merke til at begge modellene koster på krona like mye..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
faen, ekke vi medlem av eu da ?

Historien er jo at det var et par land som skulle sette lovforslaget om 60km/t, men danmark ville ha 30, dermed ble det 45km/t.

8738479[/snapback]

Vi er ikke medlem av EU nei, men tilknyttet EU gjennom EØS-avtalen. Når jeg tok mopedlappen for 2-3 år sia var reglene slik at en EU-godkjent moped hadde lov til å kjøre i 40, mens en norskregistrert moped hadde lov til å kjøre i 50. Derav fikk man 45 km/t maksgrense for moped..

Lenke til kommentar

40 kilometer i EU? Hvor har du det fra? Regelen for mopeder i EU- området er faktisk lik, selv om det ikke virker slik, hvis man besøker for eksempel Spania eller Hellas. Jeg har en god bekjent i Spania som forteller at politiet har hatt storaksjoner mot mopedister det siste året, for å få reglene på plass. Der er det vanlig å kjøre tre stykker på en moped, uten hjelm, så de har litt å gå på.. Hjelm bruker de stort sett på motorvei, selv på tung sykkel.

Lenke til kommentar
40 kilometer i EU? Hvor har du det fra? Regelen for mopeder i EU- området er faktisk lik, selv om det ikke virker slik, hvis man besøker for eksempel Spania eller Hellas. Jeg har en god bekjent i Spania som forteller at politiet har hatt storaksjoner mot mopedister det siste året, for å få reglene på plass. Der er det vanlig å kjøre tre stykker på en moped, uten hjelm, så de har litt å gå på.. Hjelm bruker de stort sett på motorvei, selv på tung sykkel.

8744521[/snapback]

Jeg har det fra meopedteoriboka eller Vegvesen.no. Som sagt så er det et par år siden jeg tok lappen, så husker ikke helt hvor det stod. :p

I hellas er det jo 80-90 ccm sykler og da. Leide det når jeg var nedover for to år siden. Mopedene der går jo ikke akkurat i 45 de heller.. Og hjelmene vi fikk var så og si skateboardhjelmer.. :p

Lenke til kommentar
men er det ikke sånn at eldre mopeder kan gå i 60 km/t nå?

8775193[/snapback]

Nei, fartsgrensen før var som nevnt her i mange tråder 50, den har aldri vært 60. Men det stemmer at man ikke er pliktig å plombere gamle 50-mopeder ytterligere.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...