TanglewoodD Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Ja, mopedister skal kjøre i 45km/t. Verken du eller jeg får endret på det, da det er et direktiv fra EU. Gidd dermed å lage noe så teit, det hjelper ikke, dessuten er det ikke noe å leve i håpet for heller :=) Trim, ta bota, eller kjør i 50 Lenke til kommentar
Prey Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Trim, ta bota, eller kjør i 50 8732682[/snapback] Det fins nå de som har kjørt trimma i 2 år uten å bli tatt da... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Ja, mopedister skal kjøre i 45km/t. Verken du eller jeg får endret på det, da det er et direktiv fra EU. 8732682[/snapback] Vel, det verste er vel at vi ikke er medlem i EU... Ser man på andre land, som f.eks. Sveige, er verken mopedene registrert, og man trenger vel heller ikke førerkort for moped? Endret 29. mai 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 De mopedene går i 30. Det samme gjelder Danmark. Skal man ha moped som går i 45, må man ta kurs, og ha skilt. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) De mopedene går i 30. Det samme gjelder Danmark. Skal man ha moped som går i 45, må man ta kurs, og ha skilt. 8737107[/snapback] De mopedene i Sverige gikk da i 45 når jeg var der. De som går i 30 kalles vel knallerter, og kan kjøres fra man er 14(?). Enda mer trafikkfarlig.. Endret 30. mai 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Tja. Hvis man kaller noe en knallert, så er det ikke en moped? Kikk her da, så vil du se at den samme mopeden selges i to versjoner- 30 km/t toppfart, og 45 km/t. På den som går i 45, må man ha mopedførerbevis, akkurat som i Norge. http://www.yamaha-motor.dk/produkter/scootere/ Legg forresten merke til at begge modellene koster på krona like mye.. Endret 30. mai 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 faen, ekke vi medlem av eu da ? Historien er jo at det var et par land som skulle sette lovforslaget om 60km/t, men danmark ville ha 30, dermed ble det 45km/t. Lenke til kommentar
reds Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Det er vel EØS det er snakk om her, ikke EU? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 faen, ekke vi medlem av eu da ? Historien er jo at det var et par land som skulle sette lovforslaget om 60km/t, men danmark ville ha 30, dermed ble det 45km/t. 8738479[/snapback] Vi er ikke medlem av EU nei, men tilknyttet EU gjennom EØS-avtalen. Når jeg tok mopedlappen for 2-3 år sia var reglene slik at en EU-godkjent moped hadde lov til å kjøre i 40, mens en norskregistrert moped hadde lov til å kjøre i 50. Derav fikk man 45 km/t maksgrense for moped.. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 40 kilometer i EU? Hvor har du det fra? Regelen for mopeder i EU- området er faktisk lik, selv om det ikke virker slik, hvis man besøker for eksempel Spania eller Hellas. Jeg har en god bekjent i Spania som forteller at politiet har hatt storaksjoner mot mopedister det siste året, for å få reglene på plass. Der er det vanlig å kjøre tre stykker på en moped, uten hjelm, så de har litt å gå på.. Hjelm bruker de stort sett på motorvei, selv på tung sykkel. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 40 kilometer i EU? Hvor har du det fra? Regelen for mopeder i EU- området er faktisk lik, selv om det ikke virker slik, hvis man besøker for eksempel Spania eller Hellas. Jeg har en god bekjent i Spania som forteller at politiet har hatt storaksjoner mot mopedister det siste året, for å få reglene på plass. Der er det vanlig å kjøre tre stykker på en moped, uten hjelm, så de har litt å gå på.. Hjelm bruker de stort sett på motorvei, selv på tung sykkel. 8744521[/snapback] Jeg har det fra meopedteoriboka eller Vegvesen.no. Som sagt så er det et par år siden jeg tok lappen, så husker ikke helt hvor det stod. I hellas er det jo 80-90 ccm sykler og da. Leide det når jeg var nedover for to år siden. Mopedene der går jo ikke akkurat i 45 de heller.. Og hjelmene vi fikk var så og si skateboardhjelmer.. Lenke til kommentar
griped Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 men er det ikke sånn at eldre mopeder kan gå i 60 km/t nå? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) men er det ikke sånn at eldre mopeder kan gå i 60 km/t nå? 8775193[/snapback] Nei, fartsgrensen før var som nevnt her i mange tråder 50, den har aldri vært 60. Men det stemmer at man ikke er pliktig å plombere gamle 50-mopeder ytterligere. Endret 3. juni 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå