nikolai91 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 hjelp på min D50 kommer det en rød prikk på mange av bildene mine, men jeg er ganske sikker på at den ikke er på alle. jeg har ikke klart å finne en fellesnevner på dette probleme men jeg har opplevd det på minimum to av objektivene. noen som har opplevd det samme eller kan fortelle meg hvorfor jeg får en rød prikk på noen bilder? Lenke til kommentar
sarc Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Det høyres ut som ein død pixel. "Pixel Mapping" vil ordne problemet, men det trur eg ikkje Nikon har innebygd i sine kamera. Alternativet er å sende det til service. Kan du leggje ut eit eksempel? Lenke til kommentar
sarc Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Det ser ut som ein død pixel på bildebrikka, ja. Hadde fleire på min E-1 ei stund, men den innebygde pixel mapping-funksjonen til Olympus ordna sakene. Kontakt Nikon-forhandlar/importør for å få råd vidare. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Ser at det er en svak rød strek også som går bort til prikken... Tegn på større feil enn kun død piksel? Blir ikke døde piksler sorte da? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Blir ikke døde piksler sorte da? 8732480[/snapback] Jo. Døde pixler blir svarte, men som i dette tilfellet er det en frossen pixel. Det er det stikk motsatte, den gir full info uansett.. Letteste måten å finne ut om en har frosne pixler er å ta et bilde på f.ex ett sekund i stupmørtna uten noen form for støyreduksjon eller darkframe. Da vil frosne pixler komme frem klart og tydelig som røde/grønne/blå prikker/pixler. Døde pixler kan man sjekke ved å ta et bilde på ett sekund med største blender og masse lys slik at bildet blir hvitt.. Døde pixler kommer frem som svart. Frosne pixler kan da fremkomme med farger, men ikke nødvendigvis, siden også de andre pixlene vil gi full info. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 som i dette tilfellet er det en frossen pixel.Blir normalt kalt hot pixel og kan fjernes med bl.a en plugin til Photoshop: http://www.redpawmedia.com/hotpixel.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå