Gå til innhold

Skumle tendenser på nettfora: Syklist-hatgrupper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er fint at stadig fler bruker sykkel til feks. jobben. Det burde gjøres noe for å legge til rette for dette, for måten det gjøres på i dag er både farlig og irriterende for bilister. Jeg har flere ganger måttet kjøre opp på fortauet med bilen min når jeg møter syklister i de trange gatene utenfor hos meg. Syklistene skal i hvertfall ha for at de har baller, de sykler IKKE opp på fortauet hvis det er for trangt for begge. Farlig, men mest for dem.

Når det gjelder syklister som lager kø fordi de ikke bruker fortauet så er jo det ganske irriterende ja..

EDIT: Når det gjelder folk som sier de "tar" syklister med eller fra bilen så tror jeg det bare er prat. Kan ikke huske jeg har hørt om det engang. Eller har jeg bare ikke fulgt med?

Endret av Milorg
Lenke til kommentar
EDIT: Når det gjelder folk som sier de "tar" syklister med eller fra bilen så tror jeg det bare er prat. Kan ikke huske jeg har hørt om det engang. Eller har jeg bare ikke fulgt med?

8816540[/snapback]

Var en sak imedia for en stund siden som handlet om en kvinnelig toppsyklist som hadde blitt presset av veien flere ganger -- ganske tydelig med vilje.

Lenke til kommentar

Det er skremmende å se slike grupper. Folk oppfordrer til drapsforsøk på grunn av irritasjoner/manglende forståelse for andre. Folk på facebook skriver også åpenlyst, med fullt navn, om sine ugjerninger mot syklister. Håper virkelig politiet forfølger disse og anmelder de for de tilståtte ugjerningene.

Håper så hensynsløse og tankeløse mennesker fratas sertifikatet og bures inne til de har modnet.

Lenke til kommentar

Jeg drev en liten stund med aktiv sykling forige året, og jeg var ikke spesielt redd for ulykker da jeg som oftest holdt fartsgrensene og følgte trafikken på samme måte som f.eks mopeder.

Likevel til min store forskrekkelse var det ikke rent få ganger jeg ble forbikjørt av bilister i 60-sonen selv i hastigheter på over 70km/t. Jeg vet at det er galt å ligge over fartsgrensen selv på sykkel, men hva i alle dager gjør at bilister irriterer seg over å ligge bak meg¿

Uansett så er yrkessjåfører potensielle drapsmenn hele gjengen. Det er ingen som kjører tettere på deg enn busser og lastebiler. Sklir du og mister kontrollen, da har du ikke lyst til å ha en svær lastebil på 20-tonn som bokstaveligtalt snisser bakdekket ditt. Under forbikjøringer er det ofte om å gjøre å ikke forlage hjulsporet. Jeg husker det spesielt en gang, da jeg ble forbikjørt av en buss. Jeg med beina bom fast i pedalene mine, blir presset inn i autoværnet med en klarning på kanskje 5cm på bussen og er svært sår på høyre fot.

Det er pedalene jeg er redd for, fordi når jeg blir sendt i bakken [og det kommer til å skje], så kan jeg bli liggende med foten fast i sykkelen uten mulighet til å styre meg bort i fra å lande under kjøretøyet.

Hva med å pålegge sykkelkurs på bilveien som en del av trafikkalt grunnkurs¿ Så vet de hvordan vi syklister har det.

Personlig så synes jeg syklister som ikke klarer å holde et høyt nok tempo - burde finne et sted å trene før de begir seg ut i trafikken. Moren min på 50år burde ikke snegle seg ut i trafikken som hun gjør i 5km/t i oppoverbakkene. I sånne situasjoner burde hun holde seg til fortauet. Derimot på flater og i nedoverbakker, så burde de fleste klare å sykle i et greit tempo.

Jeg forstår at bilister et oppgitt, men jeg gir de ingen sympati før de kommer seg over på buss eller sykkel. Bil burde strengt talt vært forbeholdt en liten del av befolkningen som har klart å betale ned gjelden sin og kan kjøpe bil uten lån. Dette er folk som fortjener bil, og ikke folk som klager på at renten går opp.

Uansett så vil jeg ikke legge all skylden på noen part. Det er tross alt samfunnet i sin helhet som har mye av skylden.

Lenke til kommentar
Hva med å pålegge sykkelkurs på bilveien som en del av trafikkalt grunnkurs¿ Så vet de hvordan vi syklister har det.

8824401[/snapback]

Ja, tving sykkelistene på trafikk- opplæring slik at de lærer seg hvordan man bør oppføre seg i trafikken. Ikke det at alle sykkelister er komplette idioter, lang ifra, men det er en god del som stiller i den gruppen.

Har forsjåvidt ikke noe nevnevneverdige problemer med aktive sykkelister, de er som regel oppservante og våkne, problemet er de sveiver rundt på veien og tror de er alene der. Du lærer tross allt på kjøreskolen at dersom du ikke klarer å holde fartsgrensen skal du slippe dine medbilister forbi med gjevne mellomrom for å nettopp unngå farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

8824401[/snapback]

Ja, tving sykkelistene på trafikk- opplæring slik at de lærer seg hvordan man bør oppføre seg i trafikken. Ikke det at alle sykkelister er komplette idioter, lang ifra, men det er en god del som stiller i den gruppen.

8860407[/snapback]

Ja, syklister bør også få opplæring i trafikkregler. F.eks som et ukesprosjekt i et fag i 1. og 4. klasse på barneskolen. Men nå tror jeg det var kommende bilister Daehli tenkte på. Bilistene bør også ha et par obligatoriske timer på sykkel i kjøreopplæringa for å lære seg å respektere syklistene når de selv blir bilister.

Lenke til kommentar

8860407[/snapback]

8860529[/snapback]

Jeg er egentlig veldig enig. Det jeg mente var - at de som tar lappen også får erfare trafikken som myk trafikkant. Da vil de forstå forholdene fra to sider og tilegne seg sympati og forståelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...