Gå til innhold

Skumle tendenser på nettfora: Syklist-hatgrupper

Anbefalte innlegg

Som syklist så må jeg si at det er mye gang/sykkelsti som er dritdårlig lagd, og som garantert får folk til å ty til veien.

Fortauer er ofte smale. Man tvinges ut i trafikken om man møter sykklister og gående. Ergo å bli på veien er smidigere og færre hindringer.

Rundkjøringer er noe herk, for skal man krysse disse med sykel på ordentlig måte så må man gjennom et virrvarr av gangsti/fotgjengerfelt i sikksakk. Sykle rett over rundkjøringen er raskere og enklere.

Fotgjengerfelt, her har ikke bil vikeplikt for syklister, og de liker uansett ikke å stoppe for noe. Ergo er kryssing her tungvint.

Kryssing av tvergående vei. Høye kanter på fortauet gjør ofte at man må sakke ned for å krysse en slik vei, og skarpe kanter på fortau når man sykler av/på kan få sykkel til å punktere om det går for fort.

Større kryss tar opp igjenn denne trenden med å lage omvei når man skal navigere som syklist.

Sykler man i veien som "bilist" så er det raskere, smidigere og lettere å forholde seg til + at underlaget ofte er bedre. Mange som sykler ønsker gjerne at man skal komme frem også. Søndagskjøring med sykkel er det ingen som gidder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er bare bra hvis noen skyter med en vannpistol på en syklist tulling som ikke følger trafikkreglene. Hvis syklisten derimot følger reglene synes jeg ikke man skal plage han. Det er faktisk jævla stor forskjell

8761016[/snapback]

Egentlig ikke. Å bryte regler fordi andre gjør det er ingen god grunn.

Lenke til kommentar

Syklister generellt har ingenting å gjøre på tungt traffikerte veier.

* De klarer ikke å holde hastigheten til resten av trafikken.

* De har ikke det nødvendige traffikale sikkerhetsutstyret som kjørelys, bremselys og blinklys.

* De er heller ikke utstyrt med tilstrekkelig personlig sikkerhetsutstyr som matcher den trafikken de kjører i.

* De har ikke nødvendig trafikkopplæring, (virker i hverfall ikke sånn fordi det er svært få som overholder veitrafikkreglene, som oftes pga latskap og eller at det vil resultere i at de mister fart)

* Summen av disse punktene gjør syklister til svært farlige traffikanter spesiellt for seg selv. Sykling på tungt traffikerte veier er risikosport på linje med basehopping.

:ph34r:

Endret av sammyboy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

må si meg enig med sammy her, men det store spørsmålet er om vi da skal tilrettelegge noe for syklister eller skal vi alle kjøre bil?

Lenke til kommentar

Jeg syklet endel før, veien fra meg til sentrum er ca 7km. Der har jeg vært oppi mange veldig farlige situasjoner, har måttet hoppet over autoværnet mange ganger, alle skal forbi på uoversiktelige veier så kommer det bil i mot, da kjører de heller ned meg enn også frontkolidere. Risikosport er det ja, menvi syklister har like mye rett til og sykle på vegen som dere har rett til og kjøre bil!

Jeg ligger alltid så nærme vegkantene jeg kan, min største fiende er autoværn egentlig, kommer meg ikk ened i grøfta :ph34r:

-Glad jeg får moped lappen snart! :)

Lenke til kommentar
Skulle hatt egne sykkelfelt, som de har rundt om i Europa. En rød, 1 meter brei stripe til høyre i kjørefeltet. Her skal ikke biler eller fotgjengere ferdes, men bare sykler.

8767817[/snapback]

Jo, men så var det bare å få folk til å respektere dem. Ser stadig vekk folk som går i sykkelfeltet, eller sykler i feil retning i sykkelfeltet der hvor det er smale sykkelfelt på hver side av veien (de samme reglene for plassering i kjørebanen gjelder også for sykkelfeltet, og det er litt greit at folk følger de reglene for at ting skal gå så smidig som mulig).

Det er også en del sykkelfelt som er helt tullete opplagt her i Trondheim. Har sett sykkelfelt som plutselig går rett ut i veibanen foran en sterkt trafikkert rundkjøring (og hvor det er høye kanter så det er umulig å "redde" seg ut av sykkelfeltet/veien) :no: Blir veldig skummelt når man blir "lurt" rett ut i veien første gangen man sykler i dette feltet.

Så jeg synes at hvis det skal bli noe av dette bør man bruke mer vett og være mer konsekvent i utbyggingen av sykkelfelt, og kjøre på med informasjonskampaner og opplæring fra barnehagealder av om riktig atferd på sykkel og riktig bruk av sykkelbaner. Jeg registrerer at det er noen positive initiativ, feks sperre av for biltrafikk innenfor ring 1 i Oslo (så får tiden vise om dette er et realistisk tiltak).

Lenke til kommentar

Når det gjelder de som sykler på venstre side, så kan jeg nesten være enig i at det er fristende å kjøre på dem av og til. For de som ikke har fått det med seg, så har vi høyrekjøring i Norge, og det er ulovlig og sikkert også straffbart å kjøre på feil side. Hvis de absolutt skal sykle på venstre side kan de heller dra til Japan eller England eller noe sånt.

Lenke til kommentar

synes det er veldig mange skumle holdninger der ute. Har erfaring både bak rattet, og bak styret og det er mye ille kjøring.

Man har syklistene som på død og liv IKKE skal bruke den steinløse gang/sykkelveien (til tross for at de praktisk talt sykler på motorveien), presser seg frem, man har bilister som overhodet ikke bryr seg om trafikkregler og enda mindre om myke trafikanter, etc.

Jeg er VELDIG ydmyk bak sykkelstyret, for jeg vet hva slags IDIOTISKE mennesker som finnes der ute. Det finnes disse syklistene som sykler rundt med en 20mm mutter i lomma for å hive den etter bilister som ikke overholder trafikkreglene, men dette blir helt feil! Skal man knuse ei rute bare fordi noen gjør en feil?

Men.. på den annen side; Når man sykler som en idiot, setter man bare sitt eget liv i fare. Det at noen bilister bruker et halvt minutt lengre tid fra A til B er noe man må regne med. Greit, det er irriterende når noen folk i kondomdrakt "eier" veien og NEKTER PLENT å sykle på sykkelvei.

Håper det ikke er folk som skader syklister med vilje, og om jeg blir utsatt for noe lignende, kommer jeg til å holde meg bevisst kun så lenge at jeg husker registreringsnummeret utenat, for å deretter politianmelde vedkommede. Kanskje avlegge et lite hjemmebesøk for å "få en unnskyldning" ;)

Lenke til kommentar
Sykler du midt i veien, ved siden av sykkel/gangstien som så mange gjør burde du være lov å kjøre på.

8796354[/snapback]

Prøv nå også å se det litt fra syklistenes perspektiv... Når man sykler skal man ta ekstra hensyn til fotgjengere. Hvilket i praksis betyr at hvis det er mange fotgjengere skal man sykle i gangfart, eller rett og slett hoppe av sykkelen og leie den. Og da forsvinner hele vitsen med sykling. Ofte kommer man seg fortere fram om man sykler i veien.

Spesielt for konkurransesyklister gjelder det også at syklene som de bruker ofte har svært tynne dekk som ikke tåler sprekker, steiner osv i veien. Og da er det ikke aktuelt å sykle i gangfelt som ofte er mye dårligere vedlikeholdt.

Dog sykler jeg ofte i gangfelt og sånn. Men av og til sykler jeg i veien rett og slett fordi det passer seg bedre (det jeg skrev over) og da venter jeg at bililister skal ta hensyn til meg og behandle meg som en likeverdig deltaker i trafikken. (dog er jeg enig i at det finnes en del syklister som ikke vet hvordan man oppfører seg i trafikken, disse burde holde seg i gangfelt, fortau o.l.) Men jeg tar faktisk hensyn jeg også: hvis det er grunn til å tro at jeg vil ha lav hastighet i forhold til bilene pga høy fartsgrense eller fordi det er bratt oppoverbakke bruker jeg alltid gangfelt og sånn hvor det finnes. Men i bratte nedoverbakker med lav fartsgrense hvor jeg vil ha tilnærmet samme fart som bililister synes jeg bare det er tøv at jeg skal oppholde meg i gangfelt. Da er det bedre og tryggere for alle at jeg bruker veibanen (mindre risiko for å kjøre på fotgjengere, biler som kjører ut osv).

Denne holdningen som mange bilkjørere har om at veien er til bare for biler og at det til og med er ok å behandle dem som dritt synes jeg er ille. Sykling er veldig i vinden nå, med tanke på helse, miljø, osv, så man må bare vente seg mange syklister i veiene i tiden fremover (med mindre veimyndighetene tar seg sammen og bygger langt flere sykkelfelt kun for sykler). Det må bilkjørere bare finne seg i.

Husk at hvis det skjer en ulykke fordi du foretar en uvettig forbikjøring eller gjør noe annet som er ille for syklisten, er det du som får all skylda. Syklister har like mye rett til å oppholde seg i veibanen! (så lenge det ikke er motorvei o.l. selvsagt)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det finnes en haug tomsinger på sykkel og bil. Jeg mener, er du proff/aktiv sykklist så skal du få lov og sykkle på veien, eller så må staten inn med 50mill kr å forbedre/lage nye sykkelstier landet over, flere av dem er under grensen som er tillat.

Men og la fustrasjonen gå ut over sykklistene synes jeg bare er jævla dumt, spesielt vis du bare reiser videre. En beskjent av meg innen sykkellaget var ute på en Søndagstur, så kom det en bil bakfra og kjørte på bakhjulet så sykklisten føyk ut i grøfta, der lå han med brukket nase, kragebein, og overarmsbein. Billisten kjørte videre, og han bare lå der, tror det var i 30-40min med smerte før en forbipasserende så han og ringte ambulanse.

Vis respekt

Hva med de idiotiske billistene da? De som har Audi, bmw, merce, ferrari osv, de tror de eier veien, og kjører og tuter der og når det passer dem, skal vi kjøre på dem med sykkelen?

Og ja, det finnes de sykklistene som er så inni hampen idiotiske og driter i alle regler, og sykkler der det passer dem, disse bør holde seg til sykkelstien, men hvorfor la dette gå ut over de andre uskyldige?

Jeg synes den løsningen som det er her i Stavanger/Sandnes og kansje andre storbyer, at veibanen er 1m større i begge rettninger, og på den meteren er fargelagt rød, der

sykklistene holder seg borte fra fortau, men forsatt i trafikken.

Sykkler vi på veien så er det galt for billistene, sykler vi på fortauet er det en fare for fotgjengere, hvor skal vi gjøre av oss? Vi kan lett holde fartsgrensa på de mindre veiene, så hvorfor har vi ikke rett til å sykle der?

Endret av Dranc
Lenke til kommentar

Jeg synes man som sykkelist burde se det an hvor man sykler. Jeg ser stadig vekk folk som sykler midt i veien og gangfeltet er tomt. Hvis gangfeltet ikke inneholder mange personer, er det ikke noe problem å sakke ned litt her og der, fotgjengere går som regel også litt til siden når det kommer sykkelister.

Proffsyklere eller bare aktive sykkelister burde få sykle på veien, ja. Men det skader ikke om man stopper opp en gang i blandt og slipper ffrem køen.

Lenke til kommentar
Jeg har også opplevd syklister som kjører fortere enn meg. Jeg skulle kjøre ut av en parkeringsplass da jeg ser masse syklister komme ovenfra, så jeg smetter inn foran dem for å unngå å måtte ligge bak dem. Men det som skjer er at syklistene bare drar på og ligger rett bak meg i bratt nedoverbakke på en svingete vei i 60 og jeg klarer ikke kjøre fra dem heller.

8742260[/snapback]

Men i helvette, da er det vel ikke no problem heller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...