Gå til innhold

Skumle tendenser på nettfora: Syklist-hatgrupper

Anbefalte innlegg

Noen ganger kan jeg forstå irritasjonen fordi det er ikke altid syklister følger reglene. Deribland meg som brøt ca. alle regler som var å bryte før, da skjønner jeg at folk blir irriterte, men dette "la oss samle folk som har mer eller mindre samme mening og bade oss i ignoranse" opplegget er bare patetisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, jeg skrev faktisk et kåseri en gang som en skoleoppgave over hvor irritert jeg var på syklister i trang, rosa trikot som ligger midt i veien og er trafikkfarlige. Jeg skjønner jo at det er greiere å sykle på veiene når det ikke er gang- og sykkelsti der, men når det er mange kilometer med slak, rett veg med VELDIG lite folk i, da er det ikke mye vits i å bruke kjørebanen.

Jeg har også opplevd syklister som kjører fortere enn meg. Jeg skulle kjøre ut av en parkeringsplass da jeg ser masse syklister komme ovenfra, så jeg smetter inn foran dem for å unngå å måtte ligge bak dem. Men det som skjer er at syklistene bare drar på og ligger rett bak meg i bratt nedoverbakke på en svingete vei i 60 og jeg klarer ikke kjøre fra dem heller.

Lenke til kommentar
Etter et par år på sykkelsetet i Bartelands hovedstad, er jeg overbevist om at evolusjonsteorien stemmer. Trøndere bak rattet kan umulig stamme fra noe annet enn apene.

8734624[/snapback]

Evolusjonsteorien sier ikke at vi stammer fra apene.

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar

Syklister er satans irriterende, men det betyr ikke at jeg sneikjører noen, eller planlegger drapsforsøk. Når grupper av syklister ligger 2-3 i bredden og okkuperer en veibane, er det som oftest en taktikk for å tvinge folk til å foreta ordentlige forbikjøringer istedet for å sneikjøre dem ( jeg har har brukt mye av samme taktikken med scooter selv, men jeg har lagt meg inn mot kanten igjen om jeg ser at det kan være vanskelig å komme forbi meg ).

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd litt forskjellig på sykkel, men hadde noen presset meg i grøften med vilje, hadde de fått en saftig anmeldelse mot seg så fort jeg kunne halte opp igjen.

Er det noen som husker gamle dagers reflekspinner? Gamle skolefrøkener o.l. kjørte alltid rundt med slike på syklene sine. Man kunne jo kortet litt ned på disse, og utstyrt dem med noen fine metallbiter spesialtilpasset til å ripe lakk?Det burde jo hindre slik sneing som Iceman nevner.

Lenke til kommentar
omglol, vi sykklister kan sykkle på veien, vil vi, så kan  vi. Kan vi, så gjør vi selvfølgelig det! Veien tilhører ikke bare bilistene. Tvert i mot! Flere burde sykkle.

8746388[/snapback]

Sykkelstien er for syklister, veien er for biler. Jeg vil kjøre på fortauet jeg, for der er det mindre biler.

Lenke til kommentar
Sykkelstien er for syklister, veien er for biler. Jeg vil kjøre på fortauet jeg, for der er det mindre biler.

8748320[/snapback]

Oj, det var sant. Jeg burde bruke den ikke-eksisterende sykkelveien da? Majoriteten av Norges byer (og landsbyer) er uten egne veier for sykkel, så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Etter et par år på sykkelsetet i Bartelands hovedstad, er jeg overbevist om at evolusjonsteorien stemmer. Trøndere bak rattet kan umulig stamme fra noe annet enn apene.

8734624[/snapback]

Evolusjonsteorien sier ikke at vi stammer fra apene.

8744831[/snapback]

Jeg skrev ikke om oss, men om trønderne. (Som i at de må ha kommet ned fra trærne en stund etter alle oss andre.)

Når jeg daglig er på sykkelsetet, prøver jeg selvfølgelig å være minst mulig i veien for bilistene. (Jeg tør ikke noe annet.) Men hvis man skal kunne holde en viss fart som syklist, må man ofte ty til veibanen. Særlig med tanke på at man ofte er vel så mye til bry når man skal krysse over fotgjengerfelt hele tiden.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Her jeg bor er hvertfall ikke gangstiene tilrettelagt til at man kan sykle i 60 km/t på dem uten at man utgjør en ekstrem trussel for spaserende. Å sykle hvor folk spaserer er mye farligere enn å sykle hvor folk kjører.

8748974[/snapback]

Har man racingsykkel og lårene til Thor Hushovd så er man ikke syklist lenger, da er man en tynn bil uten støtfanger. Da er ikke syklin i veibanen noe problem. Og som jeg skrev over så er det mange tilfeller der fortauet uansett er upassende, enten man sykler i 10 eller 50 km/t. Å holde gangtempo for å slalomkjøre mellom barnevogner og skolebarn dreper liksom litt av poenget med sykling. Derfor må det opp flere sykkelstier, som i mange tilfeller bare betyr å sprute litt maling på veikanten, og inntil vi får det så får bilister vær så god og holde seg fast med tålmodighet, meg inkludert.

De som helt åpenlyst misbruker veien som syklister med vingling, feil plassering og andre unødvendige ting hører selvfølgelig ikke hjemme der, men majoriteten er bare på vei til jobb eller skole og ønsker ikke å skape noe problemer.

Lenke til kommentar
Ja, tittelen er fryktelig teit, kom ikke på noe bedre (kom gjerne med forslag, for tittelen byttes gjerne ut. Prøvde også å søke på forumet om det var en lignende tråd, fant bare noen som ikke tok opp temaet direkte.

Uansett, kom over en tråd på terrengsykkel.no sitt forum, og tenkte jeg skulle lage en til her.

På nettsteder som Facebook, kan folk lage interessegrupper, á la blink osv.

Her finnes det en drøss av grupper med navn "VI SOM HATER SYKLISTER I VEIEN", den største med om lag 1500 medlemmer. Et annet eksempel er gruppen "KJØR PÅ SYKLISTER I BILVEIEN".

8731605[/snapback]

Takk for gode tips til facebook grupper jeg kan bli med i. :)

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
omglol, vi sykklister kan sykkle på veien, vil vi, så kan  vi. Kan vi, så gjør vi selvfølgelig det! Veien tilhører ikke bare bilistene. Tvert i mot! Flere burde sykkle.

8746388[/snapback]

Jatakk til bompenger fra syklister også.

8746388[/snapback]

8748320[/snapback]

Er jo en grunn til at det heter Gang og SYKKELsti.

Jeg vil også kjøre på sykkelstien, for der må jeg ikke betale bompenger.

Å sykle hvor folk spaserer er mye farligere enn å sykle hvor folk kjører.

8748974[/snapback]

Ikke for syklistens helse vel.... ?

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Er en del tullinger på sykkel som tar lite hensyn til trafikkregler, men bilister er ikke noe bedre. Syklister blir en mellomting, hatet av bilister, og hatet av fotgjengere. Men sykkelfelt finnes det likevel lite av. På grunn av at syklister hverken tilhører i veien eller på fortauet hopper mange syklister, til manges irritasjon, frem og tilbake fra fortauet til veien som det passer dem. Dette skal visstnok være det som skaper mest ulykker, men jeg kan innrømme at jeg gjør slikt selv, og jeg gjør det for egen beskyttelse. Jeg prøver å ikke irritere på meg bilistene ved å sykle sakte i veien, og sykler derfor på fortauet når farten er lav. Er det derimot nedoverbakker hopper jeg gjerne ut i veien. Jeg har opplevd nok halsbrekkende forbikjøringer til å finne ut at dette er lurest. Jeg har opplevd å tryne etter en forbikjøring. Utilsiktet var det nok, men ganske irriterende da det var fordi jeg prøvde å ta så lite plass på veien som mulig, men bilen kjørte forbi meg med null klaring. Resultatet ble at jeg ble presset av veien.

Jeg tror nok mange syklister burde sette seg bak rattet og tenke over hvordan det er når syklister kjører som noen tullinger. Men det er bilistene som er de potensielle farlige her (i aller størst grad), og derfor tror jeg heller mange bilister burde sette seg på sykkelsetet og føle en farlig forbikjøring. Syklister er i de fleste tilfeller kjørende. Syklister og bilister må derfor ta hensyn til hverandre. Men bilister er faktisk pålagt å holde en minimumsavstand når man kjører forbi syklister.

Du virker svært trangsynt Caddy, kanskje du helst burde holde som fotgjenger?

Lenke til kommentar

Var ute å kjørte her om dagen, og fikk se til min forskrekkelse en stor amerikansk pickup som hadde meid ned en hel sykkelgruppe, bestående av 8-10 stk. Flere av syklene var bøyd opptil 90 grader. Kraftig smell kan du si. Vet ikke om det var inspirert av disse hat-gruppene eller om det var et uhell :-p

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i en ulykke da en syklist hadde sykla rett i ræva på en bil. Og syklisten KLAGDE over at bilen hadde bremsa.. Han påsto at det umulig kunne være hans feil fordi han ikke hadde mulighet til å bremse så fort.

Skal dere sykle på vei ta hensyn, så kanskje vi gjør det også, finnes ikke mer irriterende en syklister som legger seg i dragsug eller sykler i sikksakk mellom biler, veit jo aldri når han finner på å slenge seg hit eller dit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...