Gå til innhold

Skumle tendenser på nettfora: Syklist-hatgrupper


Anbefalte innlegg

Ja, tittelen er fryktelig teit, kom ikke på noe bedre (kom gjerne med forslag, for tittelen byttes gjerne ut. Prøvde også å søke på forumet om det var en lignende tråd, fant bare noen som ikke tok opp temaet direkte.

 

Uansett, kom over en tråd på terrengsykkel.no sitt forum, og tenkte jeg skulle lage en til her.

 

På nettsteder som Facebook, kan folk lage interessegrupper, á la blink osv.

Her finnes det en drøss av grupper med navn "VI SOM HATER SYKLISTER I VEIEN", den største med om lag 1500 medlemmer. Et annet eksempel er gruppen "KJØR PÅ SYKLISTER I BILVEIEN".

 

Greit nok, folk burde jo ha sine egne meninger her i livet, men oppfordringer om å gjøre ting som potensielt er livsfarlig er jo helt bak mål. Greit nok, mange av dem bruser sikkert med fjærene fordi de sitter trygt på sin høye kontorstol, men slikt burde strengt tatt få konsekvenser (det mange kanskje glemmer er at det de legger ut på f.eks. Facebook er under fullt navn, slik at fremtidige arbeidsgivere osv lett kan søke dem opp).

 

Legger ved noen "wall posts" fra noen av gruppene (det legges også ut bilder av folk som "er i veien" som er tatt av en bilfører, men også bilder fra ulykker osv):

 

DØREN! uansett.. lettest også.. alternativt kan man jo også hive en pinn eller kjepp inn i forhjulet..
jeg kjørte på en tandemsykkel her hin dagen!! Even 5 - Syklister 0
Sørg for å ha en vannpistol tilgjengelig i bilen, men lad den med vann og tabasco.. det gir de jævla syklistene en spicy overraskelse! Fuckers!!
som yrkessjåfør lurer jeg på hva poengsummen er for syklister som går på huet og ræva i grøfta? har ihvertfall 2 stk borti horten som er sikre...
Den var ny for meg, skal bruke den aktivt framover.

Har også prøvd en annen variant; Skubbe borti dem med bilen. Har gjort det en gang, og det gikk kjempebra. Syklisten fikk seg en flyvetur, og jeg fikk ut min aggresjon. Men vil ikke anbefale metoden. Blir nok spyletrikset neste gang...

 

I den site quoten nevnes også et "triks", hvor man spruter spyleveske på syklister.

 

Personlig synes jeg dette er uforsvarlig og latterlig, og håper for all del at folka som skriver at de skal/har skadet syklister lyger så det renner av dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, så langt jeg har skjønt det så er detta normalt skryt fra "tøffe" folk som er lei av syklister. Jeg sykler en del og er absolutt ikke redd for at noe sånt skal skje. Jeg ser for meg at det bare er tomme trusler. Men uansett så er det sykt at folk tenker på den måten.

Lenke til kommentar

Regner med en del av dette er overdrivelser/tull, selv om man aldri kan vite sikkert med folk.

Uansett, ser godt frustrasjonen med syklister på veien når det finnes gang/sykkelfelt. Dette opplever jeg nesten hver dag, og er fryktelig irriterendes.

 

Når ikke gangfelt er tilgjengelig skal jeg selvfølgelig ikke nekte noen å sykle på veien :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skylde på syklistene i det hele tatt i de områdene der det ikke er tilrettelagt sykkefelt og det er ulovlig å sykle på fortauet? Stort sett hele Oslo by med andre ord. Jeg både sykler og kjører bil selv, og det er klart det finnes mange syklister som tror de eier veien. Man kan godt vise litt ydmykhet og f.eks slippe fram bussen så ikke den må krype etter deg i 5km/t når den skal ikke på busstoppet 100 meter lenger fremme. Kjøre forbi kan den jo ikke når du blokkerer høyrekanten av veien. I dette tilfellet skal syklisten enten tråkke full pinne for å komme forbi busstoppet eller gå opp på fortauet.

 

Så finnes det også de deler av landet der det er helt problemfritt å sykle på fortauet. Når syklister da velger å sykle i veikanten der kjørebanen allerede er knapp i bredden og skaper lang kø og fortvilelse, så er det ikke rart man blir forbanna. Har sett utallige eksempler på dette i Ålesund i områdene utenfor byen (hatlane f.eks for de som er lokalkjent). Å sykle i veien i de områder fortau ikke eksisterer eller er uaktuelt å sykle på krever altså litt forståelse. Man er trafikant på lik linje med bilene og må følge kjøreregler og trafikklys. Sammenlign det gjerne med å kjøre en veldig saktegående scooter. Man slipper naturligvis de raskere bilene frem og gjør det man kan for å skape flyt i trafikken. Ingen brå bevegelser eller overdådige stunts som f.eks å tro at man rekker det gule lyset i et stort kryss når man sykler i 30km/t på en tursykkel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bussen jeg kjørte med idag dulta borti en syklist rimelig med vilje. Heldigvis hadde ikke stakkaren stor fart så han datt ikke. I Tromsø er det veldig lite med fortau utenfor sentrum så syklisten hadde ingen andre plasser å sykle på enn i veien. Får lyst til å flytte til nederland eller danmark hvor det faktisk er tilrettelagt for syklister...

 

Lappen er desverre blitt nesten obligatorisk... Skulle vært IQ-, holdning, og førertest som er MYE strengere enn den som er i dag. :no:

 

 

redigert: bedre smilefjes

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg har alltid lurt på en ting:

 

Hvorfor kan ikke syklistene sykle på fortau/gangsti/sykkelsti, slik at de slipper å skape farlige situasjoner i trafikken? Dere sykler jo ikke "Tour de France" heller, så ikke kom å si at "asfalten er dårligere" - vil ha et skikkelig svar.

 

Jeg ser hele tiden at syklister sykler midt i veien, når det er gangsti rett ved siden av. Bak dem må jeg, og ti andre bilister, ligge i flere minutter fordi det er trafikk i begge retninger og jeg ikke kan ta forbi.

Lenke til kommentar

Hvis man syker på gangstier skal man vel holde ca. samme hastighet som fotgjengere hvis det er noen av dem i nærheten, så om man vil sykle litt fortere er vel det eneste "lovlige" alternativet å sykle på veien, er det ikke?

 

Har lurt på en ting som jeg liksågreit spør om her. Er det slik at når det er en vanlig gangsti på begge sider av vegen, så skal man sykle på den gangstien som ligger på høyresiden av vegen i forhold til retningen man sykler? Dvs. slik at det kun er 1 sykkelretning på hver gangsti for å si det slik? Mener å huske å ha lest et reglement som sa noe sånt, men ble aldri helt sikker på dette. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Hvis man syker på gangstier skal man vel holde ca. samme hastighet som fotgjengere hvis det er noen av dem i nærheten, så om man vil sykle litt fortere er vel det eneste "lovlige" alternativet å sykle på veien, er det ikke?

 

Har lurt på en ting som jeg liksågreit spør om her. Er det slik at når det er en vanlig gangsti på begge sider av vegen, så skal man sykle på den gangstien som ligger på høyresiden av vegen i forhold til retningen man sykler? Dvs. slik at det kun er 1 sykkelretning på hver gangsti for å si det slik? Mener å huske å ha lest et reglement som sa noe sånt, men ble aldri helt sikker på dette. Noen som vet?

8734594[/snapback]

 

Fant dette:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Syklister i kjørebanen. Hva sier gjeldende forskrifter?

Foranlediget av utallige små og større konfliktsituasjoner samt ukvemsytringer mellom

veifarende bilister og syklister, har jeg sett nærmere på hvilke formelle regler som gjelder for

syklistene når disse ferdes langs våre veier. Jeg er medlem og nestleder i Tromsø Cykleklubb,

ved siden av å være jurist og dommer.

For det første må det slås fast at en sykkel er et kjøretøy i vegrtafikklovgivningens forstand.

Dette følger klart av trafikkreglene. Syklisten er, når vedkommende sitter på sykkelen,

kjørende, og skal forholde seg til reglene for disse. Syklist som leier sykkelen ved sin side, er

derimot gående.

Alle kjøretøy, herunder altså også sykler, skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på

fortau eller på gangveg, jf. trafikkreglene § 4. Plasseringen i kjørebanen skal være som for

andre kjøretøy, likevel slik at sykkel kan ferdes på veiens skulder, noe andre kjøretøy ikke har

anledning til. Sykkel kan også ferdes på gangsti, herunder gang/sykkelsti, men bare dersom

gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for de gående.

Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for

de gående. Dette betyr at transportsykling over gangfart (5-8 km/t) bare unntaksvis kan skje

på områder hvor det også ferdes gående. Det er syklisten som har valgretten i forhold til hvor

en vil ferdes. Andre kjørende, herunder andre bilister, kan ikke kreve at syklister skal fravike

kjøring i veibanen.

Et annet spørsmål som nok ofte er kilde til irritasjon blant bilister, er syklister som i

treningssammenheng sykler to i bredden. Trafikkreglene inneholder ingen regler om dette.

Reglene om forbikjøring får ikke anvendelse fordi disse bare gjelder der kjøretøyet krysser

midtlinjen, og kjører i motsatt kjørebane. En syklist kan, som motorkjøretøy, foreta

forbikjøringer hvis forholdene tillater det, og under samme regler for aktsom kjøring som

øvrige kjøretøy.

Trafikkreglene er svært detaljerte, og fravær av regulering av dette spørsmålet tilsier at det

ikke som utgangspunkt er forbudt å sykle to i bredden. Det er gitt en egen forskrift om

konkurransekjøring, herunder sykkelritt, på veg åpen for alminnelig ferdsel. I forskriften gis

politiet kompetanse til å fravike deler av trafikkreglene til fordel for avvikling av slike ritt. Av

forskriften § 3 om særregler for sykkelritt, følger det at fellesstart (gruppesykling i felt) og

andre måter å sykle på med mer enn to i bredden, bare kan gjøres når politiet har gitt tillatelse

til avvikling av slikt ritt. Det betyr at dersom en vil sykle mer enn to i bredden, må det gis

særskilt tillatelse fra politiet. Sykling med inntil to i bredden, krever ikke slik tillatelse, og er

altså tillatt. Jeg har forelagt dette som spørsmål til Politimesteren i Troms, Truls Fyhn, som

bekrefter at reglene er slik å forstå. Det betyr at syklister under treningssykling kan velge å

sykle to i bredden mens de kjører såkalt kjedekjøring eller lagtempo. Reglene om aktsom

ferdsel gjelder naturligvis fortsatt, og dersom forholdene tilsier det (smal veibane eller mye

trafikk), bør syklistene plassere seg på en slik måte at de er til minst mulig hinder for den

øvrige trafikk.

Tromsø Cykleklubb tilstreber gjennom holdningsskaping og opplæring av sine medlemmer, å

skape trygge og gode forhold i trafikken. Under trening venter vi normalt til vi er ute av de

mest trafikkerte områder før vi går over til formasjoner med to i bredden, og vi avslutter

formasjonskjøringen på vei hjem når forholdene tilsier det. Bilistene må finne seg i at de blir

hindret av syklister i grupper og formasjoner som nevnt, likesom de må finne seg i å bli

hindret av saktekjørende traktorer, mopeder eller store kjøretøy som trailere og annet.

Syklistens plass er først og fremst i kjørebanen. Syklisten har plikt til å kjøre der dersom

farten er over tilnærmet normal gangfart. Bilister som ”huter” syklisten over i gang/sykkelsti,

krever i realiteten at syklisten skal begå brudd på trafikkreglene.

Lenke til kommentar
Jeg ser hele tiden at syklister sykler midt i veien

 

Mei de ned da vel. Budskapet er klart :)

 

Syklister som ikke gjør alt i sin makt for å være så lite i veien for bilister som mulig provoserer meg også. Men det er ikke alltid at alt er godt nok. Manglende fortau og sykkelsti er, som nevnt ovenfor, et problem noen steder. Der det er en av delene bruker man det såklart, om ikke fortauet er fylt av folk, noe det er i Oslo til de fleste døgnets tider. Det er ikke moro å sykle langs veikanten med en trikk på nesten 70 tonn i hælene og med tynne sykkeldekk som når som helst kan spore seg fast i trikkeskinnene. Kan nok sammenlignes med basehopping eller lignende adrenalinkick. F.eks opp bogstadveien mot majorstua. Fortauene der er overfylt av folk mellom 08:00 og 22:00, så da har man lite valg. Enten balansere på trikkeskinnene eller ta en heidundrandes omvei gjennom alle smågatene på kryss og tvers ved siden av hovedgaten. Jeg mener regjeringen må ta mer ansvar, fort, og få opp flere sykkelstier. Det veien allerede er bred nok er det ikke verre enn å sprute litt hvit maling.

 

Første linje er forresten ikke sarkastisk mot deg, men mot Facebook-gruppen.

Lenke til kommentar

Det skjønte jeg. Innlegget mitt inneholdt ikke noe kritikk mot deg. Derfor setning "Syklister som ikke gjør alt i sin makt for å være så lite i veien for bilister som mulig provoserer meg også." ;) Resten var egentlig bare litt luftig utvidelse av første innlegget mitt over.

Lenke til kommentar
Ja, det er en smule irriterende når politikere hele tida skal prakke på oss dårlig samvittighet og tvinge oss til å sykle når de ikke-eksisterende sykkelveiene er ren kamikaze.

8735374[/snapback]

 

Jeg regner med du ikke var sarkastisk, og at du refererer til "Sykle til jobben"-kampanjen? I så fall er jeg enig.

Lenke til kommentar

Takk for den der Der Kommissar. Fint lesestoff for de som er interessert i de faktiske forhold (hvis vi går utifra at skribenten snakker sant). Kan virke som om de som klager på syklister i veibanen når det er gangsti ved siden burde lære seg trafikkreglene litt bedre før de klager :). Med mindre det finnes en _sykkelsti_ i nærheten virker det ikke som om syklisten har særlig mye valg om de vil holde god fart, med mindre det er veldig få fotgjengere på fortauet.

Lenke til kommentar
Det skjønte jeg. Innlegget mitt inneholdt ikke noe kritikk mot deg. Derfor setning "Syklister som ikke gjør alt i sin makt for å være så lite i veien for bilister som mulig provoserer meg også." ;) Resten var egentlig bare litt luftig utvidelse av første innlegget mitt over.

8735351[/snapback]

Ok, da misforstod jeg litt. :)

 

Der det ikke er fortau, må jo syklistene sykle i veien. Da blir saken en annen. :)

Lenke til kommentar

Det er nok av gærninger der ute - i bil også. Jeg tror irritasjonen går mot trikotkledde som sykler i flokk og vifteformasjon, jeg har aldri opplevd noen farlige situasjoner på sykkeltur i Norge.

 

Jeg fikk fingern engang riktignok, uten grunn. Men blir dette et fenomen med drapsforsøk på syklister, må man ha med seg en 44. magnum under sykkelsetet.

 

Opp av grøfta og plaffe løs! :closedeyes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...