Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til oppsett av trådløst nettverk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ta ADSL modemet tilbake til butikken og bytt det i en standard ethernet router.

8745115[/snapback]

fordi?

har nå hatt dette lenger enn at jeg kan benytte angrefristen eller byttefristen for den saks skyld.

burde da ikke være så vanskelig å sette opp et trådløst nettverk?

Lenke til kommentar
Problemet er jo at du benytter utstyr som ikke passer den linjetypen du nå har, hadde du hatt en normal hjemmerouter så ville du ikke hatt disse problemene.

8747877[/snapback]

okay....men hva da med trådløst? må jeg da KUN ha en trådløs, og ikke kombinert ADSL/trådløs router?

Lenke til kommentar

Du kan fint bruke denne routeren på linjen din, men du må da gjøre følgende:

- Koble kabel fra hjemmesentralen til en av LAN portene på routeren.

- Deaktivere DHCP på routeren.

Da vil den oppføre seg som et trådløst accesspunkt, og routeren er ikke i bruk. Eneste bakdelen er at du får en LAN port mindre.

Lenke til kommentar
Du kan fint bruke denne routeren på linjen din, men du må da gjøre følgende:

- Koble kabel fra hjemmesentralen til en av LAN portene på routeren.

- Deaktivere DHCP på routeren.

Da vil den oppføre seg som et trådløst accesspunkt, og routeren er ikke i bruk. Eneste bakdelen er at du får en LAN port mindre.

8748234[/snapback]

thank you! det fungerer.jippi! endelig trådløst igjen. men eneste haken er at jeg må taste inn IP adresser og slikt manuelt når jeg ønsker å konfigurere routeren siden DHCP er slått av!

Lenke til kommentar

8748234[/snapback]

Og kun få koblet opp en maskin i dette nettverket.

8748850[/snapback]

hva? får jeg kun en maskin på i det trådløse?

Lenke til kommentar

8748858[/snapback]

Ja, i og med du ikke har en fungerende router så er det begrenset av antallet IP-er du får fra leverandør.

I nyere løsninger fra Lyse tildeles en IP pr kunde.

Lenke til kommentar

8748858[/snapback]

Ja, i og med du ikke har en fungerende router så er det begrenset av antallet IP-er du får fra leverandør.

I nyere løsninger fra Lyse tildeles en IP pr kunde.

8748877[/snapback]

*Æ^Å :nei: ^

hvordan løser jeg da dette? ved å bestille 2 IP feks?. noen ideer om hvorfor det er slikt?

Lenke til kommentar
Ved og kjøpe deg en router som passer ditt nye opplegg, f.eks en Linksys WRT54GL.

8748983[/snapback]

første inntrykket var at den var meget stygg, men nok om det!

hva er forskjellen på denne og den jeg da har som ikke funker på mere enn 1 trådløs pc? hva skal jeg se etter på ny router som jeg da må kjøpe?

hva med feks den nye til D-Link 655 er det vel den heter såvidt jeg husker i farten - kan det feks brukes?

Lenke til kommentar

hva er forskjellen på denne og den jeg da har som ikke funker på mere enn 1 trådløs pc? hva skal jeg se etter på ny router som jeg da må kjøpe?

hva med feks den nye til D-Link 655 er det vel den heter såvidt jeg husker i farten - kan det feks brukes?

8749051[/snapback]

Forskjellen på den routeren der og f.eks en WRT54G er at den har en ren ethernet WAN port, den du har har integrert modem for å koble opp mot ADSL linjer. Du kan bruke de aller fleste routere, den D-Linken burde gå helt fint. Routeren du trenger har integrert en NAT vegg, noe som gjør at flere maskiner kan dele på en ip adresse.

Om Lyse har mulighet for å levere flere ip adresser ville jo det vært det beste, men vet ikke om de tilbyr det til private.

Lenke til kommentar

8749051[/snapback]

Forskjellen på den routeren der og f.eks en WRT54G er at den har en ren ethernet WAN port, den du har har integrert modem for å koble opp mot ADSL linjer. Du kan bruke de aller fleste routere, den D-Linken burde gå helt fint. Routeren du trenger har integrert en NAT vegg, noe som gjør at flere maskiner kan dele på en ip adresse.

Om Lyse har mulighet for å levere flere ip adresser ville jo det vært det beste, men vet ikke om de tilbyr det til private.

8749543[/snapback]

skjønner, men nå tror jeg Belkin har NAT routing - ihvertfall ifølge det jeg kan lese på nettet.

Lenke til kommentar

8749051[/snapback]

8749543[/snapback]

8749625[/snapback]

skjønner, men nå tror jeg Belkin har NAT routing - ihvertfall ifølge det jeg kan lese på nettet.

Lenke til kommentar

8749629[/snapback]

Jo, den har NAT vegg, men den har ADSL WAN port, altså integrert ADSL modem og det kan en jo ikke bruke på fiber!

Lenke til kommentar

8749629[/snapback]

Jo, den har NAT vegg, men den har ADSL WAN port, altså integrert ADSL modem og det kan en jo ikke bruke på fiber!

8750521[/snapback]

okay....da vil jeg bare få takke alle for all den hjelp jeg har fått - og samtidig lært en del nye ting innenfor nettverk.

så da er bare for meg å anskaffe en ny router - velge hvilken?hehe. må vel bli en annen tråd da.....

Lenke til kommentar
okay....da vil jeg bare få takke alle for all den hjelp jeg har fått - og samtidig lært en del nye ting innenfor nettverk.

så da er bare for meg å anskaffe en ny router - velge hvilken?hehe. må vel bli en annen tråd da.....

8750708[/snapback]

Jeg er ingen fan av D-link men har hørt mye bra om den D-Link routeren du nevnte litt lenger opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...