Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til oppsett av trådløst nettverk.

Anbefalte innlegg

prøver å taste inn nevnte IP adresse for å kunne konfigurere trådløse Belkin routeren min, men hjelper ikke. kommer bare til google og masse sider som omhandler nettverk osv.

hva er galt?

Kommet så¨langt som at jeg kan logge meg på mitt eget nettverk i oversikt over tilgjengelige. men klarer ikke å komme på nett uansett, dvs om jeg taster vg.no i nettleseren skjer det ingenting.

Endret av pierce007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at det er ip adressen til routeren din og at det ikke er noen annen router mellom?

Dette kan du sjekke ved å klikke start> kjør, skriv inn cmd og skriv inn ipconfig, og så ser du ip adressen til routeren din bak Standard gateway. Dette er adressen du må bruke. Det er noen ganger nødvendig å skrive http:// før ip adressen til routeren din.

Det kan også hende at routeren kjører på en annen port enn port 80, selv om dette er meget skjelden i dag. Du kan prøve å skrive :8080 bak ip adressen, eller se i manualen til routeren hvilken port den bruker som standard.

Edit: bono_head kom et minutt før meg... :hmm:

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
har du da prøvd http://192.168.2.1 ?

Kan du prøve start -> kjør -> cmd -> trykk enter -> skriv inn ipconfig /all og se hva for en gateway du har?

Hvordan har du koblet opp den trådløse ruteren din? Har du skrudd av DHCP?

Har du vurdert å resette den trådløse ruteren? Det tar vel omtrent like lang tid som å vente på svar på hardware.no...

8731361[/snapback]

resettet tusen ganger!

skrevet inn med og uten http

trådløse er koblet med kabel fra en slik altienbox (fiber) og kabel fra trådløse til pc - slik at jeg kan sette opp trådløst nettverk.

standard gateway sier: 81.166.235.1 - prøv å bruke dette og, men ikke hjulpet.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det er ip adressen til routeren din og at det ikke er noen annen router mellom?

Dette kan du sjekke ved å klikke start> kjør, skriv inn cmd og skriv inn ipconfig,  og så ser du ip adressen til routeren din bak Standard gateway. Dette er adressen du må bruke. Det er noen ganger nødvendig å skrive http:// før ip adressen til routeren din.

Det kan også hende at routeren kjører på en annen port enn port 80, selv om dette er meget skjelden i dag. Du kan prøve å skrive :8080 bak ip adressen, eller se i manualen til routeren hvilken port den bruker som standard.

Edit: bono_head kom et minutt før meg...  :hmm:

8731367[/snapback]

merkelig er at jeg kom inn for noen dager siden!

bruker en altienbox fra Lyse som sagt som kobler til en Belkin ADSL G-trådløs router. og derifra koblet til pc igjen.

ellers prøvd alt som nevnt.

Lenke til kommentar
resettet tusen ganger!

trådløse er koblet med kabel fra en slik altienbox (fiber) og kabel fra trådløse til pc - slik at jeg kan sette opp trådløst nettverk.

8731383[/snapback]

Er du sikke på at det ikke er et accesspunkt da? Når du får en sånn gateway tyder det jo på at du har offesiell adresse på din pc og ikke er bak noen (NAT) router. Om det er bare et accesspunkt så må du først sette fast ip på maskinen din i samme serie som det står og så prøve å logge på det.

Edit: Det kan også hende det er en router som du bruker som et rent accesspunkt ved å bare bruke LAN portene, eller at det er en router som er konfigurert til å være bare accesspunkt. I begge tilfellene må du sette fast ip på maskinen din.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
resettet tusen ganger!

8731383[/snapback]

Er du sikke på at det ikke er et accesspunkt da? Når du får en sånn gateway tyder det jo på at du har offesiell adresse på din pc og ikke er bak noen (NAT) router. Om det er bare et accesspunkt så må du først sette fast ip på maskinen din i samme serie som det står og så prøve å logge på det.

8731918[/snapback]

da melder jeg pass på hva det betyr. eneste jeg vet er at det er koblet en altienbox i veggen. fra denne kobles det kabel til den trådløse router. ip mottas automatisk. det er alt jeg vet.....

Lenke til kommentar

8731383[/snapback]

Med den gw-adressen så tyder det på at du har koblet kabelen fra fiberboksen rett i

switchen og ikke i wan-porten på routeren din.

Lenke til kommentar
da melder jeg pass på hva det betyr. eneste jeg vet er at det er koblet en altienbox i veggen. fra denne kobles det kabel til den trådløse router. ip mottas automatisk. det er alt jeg vet.....

8731936[/snapback]

Hva er ip adressen på maskinen din? Alt tyder på at du har en offesiell ip adresse på din egen maskin. Kanskje maskinen din er koblet direkte til fiber boksen, og andre maskiner koblet på routeren? Isåfall kan du prøve å bruke en av maskinene som er tilkoblet routeren, trådløst eller via kabel.

Om det er port åpning du trenger å gjøre i routeren trenger du ikke det siden du allerede (sansyneligvis) har offesiell ip adresse ut mot internett. Derimot om du vil åpne porter til noen maskiner tilkoblet routeren din så må du åpne porter for disse.

Lenke til kommentar

Det kan høres ut som om du ikke har satt kabelen fra hjemmesentralen inn i WAN porten på routeren, og i stedet har satt en i en av switch portene.

Sjekk kablingen din.

*edit* ops det rådet var vist allerede postet, jaja.

Lenke til kommentar
Det kan høres ut som om du ikke har satt kabelen fra hjemmesentralen inn i WAN porten på routeren, og i stedet har satt en i en av switch portene.

Sjekk kablingen din.

*edit*  ops det rådet var vist allerede postet, jaja.

8739892[/snapback]

:-)

på routeren har jeg 4porter og en DSL port. hva er det WAN port? må jo sette kabelen i switch porten - en av de 4....

Lenke til kommentar
DSL-port er det samme som WAN, og det er den porten du skal plugge ledningen fra Lyse-boksen.

8740181[/snapback]

ok, da vet jeg det til neste gang.

prøvde dette, men da om jeg overhodet ikke på nett - ingen nettvekstilkobling!

kan det har noe med at dette er et kombinert ADSL/trådløs router siden det er en IP box i tillegg?

Lenke til kommentar

Adressen til ruteren min er 10.0.0.138 så det kan variere.

Åpne startmenyen, trykk Kjør....

og skriv cmd

så ipconfig

Da skal du se ip-adressen ruteren har. Du må inn på ruteren for å se ip-adressen ut på internett ofte. Hvertfall må jeg det.

Lenke til kommentar
Adressen til ruteren min er 10.0.0.138 så det kan variere.

Åpne startmenyen, trykk Kjør....

og skriv cmd

så ipconfig

Da skal du se ip-adressen ruteren har. Du må inn på ruteren for å se ip-adressen ut på internett ofte. Hvertfall må jeg det.

8740309[/snapback]

dette har jeg prøvd uten å komme inn på router oppsettet!restarte har jeg og som sagt prøvd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...