Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøvemuntlig eksamen Naurfag: Stoffenes egenskaper

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha prøvemuntlig på torsdag. Det betyr at jeg trenger hjelp raskt! :)

Jeg går i 9. trinn, så ikke gjør det altfor avansert.

Dette er tingene jeg skal fortelle alt om. Resten tar gruppa mi.

Fysiske forandringer

Kjemiske forandringer

Kjemiske reaksjoner

Reaksjonsligninger

Jakten på åtte elektroner

Hvordan skal jeg klare å framføre dette på en grei måte? Vi får bruke overhead og tavle og sånn. Jeg har ikke tenkt å bruke powerpoint.

Hvordan ville du gjort det?

Takk for raske svar! ;)

Endret av SirChris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme gruppe som Chris her, bare at jeg har disse punktene

* Grunnstoffsymboler

* Kjemiske formler

* Salter

- Ionebindinger

* Elektronparbindinger

- Viktige Gasser

* Kjemien og menneskene

- Hva har moderne kjemi gitt oss?

PS: Fremføringen er på tilsammen 45 min, minus presentasjon, vi er 4 stk så ca. 11 min hver =)

Endret av Gotzone
Lenke til kommentar

Hei.

For en liten stund siden lærte vi om det samme temaet, men bare at det endte med en skriftlig prøve istedenfor en muntlig.

Skal dere fortelle generelt rundt alle grunnstoffene, eller er det noen utvalgte?

Kan sikkert hjelpe hvis du svarer litt mer spesifikt (f.eks; Hva skjer "når ditt gjør datt" )

Har en veldig god side på lager: Web Elements

Btw: Fikk en blank 6 på prøven :D

Endret av Nmb
Lenke til kommentar
Hei.

For en liten stund siden lærte vi om det samme temaet, men bare at det endte med en  skriftlig prøve istedenfor en muntlig.

Skal dere fortelle generelt rundt alle grunnstoffene, eller er det noen utvalgte?

Kan sikkert hjelpe hvis du svarer litt mer spesifikt (f.eks; Hva skjer "når ditt gjør datt" )

Btw: Fikk en blank 6 på prøven  :D

8733265[/snapback]

Ojjameg! :thumbup: 6'er er jo konge da. Jeg skal prøve å svare spesifikt. Når ditt gjør datt... skjer det... ditt og datt :p

edit: Den linken der sa meg egentlig ikke noe som helst. Det var bare masse uforståelig vanskelig engelsk og stappfullt med tall og symboler.

Norske sider ftw :thumbup:

Endret av SirChris
Lenke til kommentar

Det han linket til er periodesystemet som inneholder oversikten over grunnstoffene. Alle symbolene du ser der representerer et stoff, som Mg som er Magnesium for eksempel. Tallene er grunnstoffenes nummer som også angir antall protoner og elektroner. Oksygen har for eksempel nr 6 som vil si 2 i første bane og 6 i ytterste.

Og et tips er å ikke snakk om noe dere ikke vet hva er, fordi da kan de spørre om det på slutten muligens. Og da står du der som et stort spørsmålstegn, så snakk mest mulig om ting du kan om.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Det han linket til er periodesystemet som inneholder oversikten over grunnstoffene. Alle symbolene du ser der representerer et stoff, som Mg som er Magnesium for eksempel. Tallene er grunnstoffenes nummer som også angir antall protoner og elektroner. Oksygen har for eksempel nr 6 som vil si 2 i første bane og 6 i ytterste. Åtteregelen går ut på at alle stoffer vil ha 8 elektroner i ytterste skall, enten ved binding eller opptak/avgivning av elektroner.

8733352[/snapback]

Folkens!

MAY I HAVE YOUR ATTENTION PLEASE!

Hvordan ville dere framført oppgaven? Jeg veit alt om åtteregelen og det. Det er ikke stoffet som er vanskelig. Det er bare at det blir dårlig hvis jeg bare står der rett opp og ned og leser fra et papir :hrm:

Lenke til kommentar

Ta med eksempler og forklar mens du tegner på tavla, da blir det lettere å forstå hvordan det foregår. Tegn bindingstypene og hvordan det skjer og alt det der på tavla, det får du bedre karakter av iallefall. Bruk tavla istedet for å stå der å lese bare.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Ojjameg! :thumbup: 6'er er jo konge da. Jeg skal prøve å svare spesifikt. Når ditt gjør datt... skjer det... ditt og datt :p

edit: Den linken der sa meg egentlig ikke noe som helst. Det var bare masse uforståelig vanskelig engelsk og stappfullt med tall og symboler.

8733278[/snapback]

Stoffene i periodesystemet er det mulig å trykke på. Klikker du på Mg, står det alt mulig om stoffet. Kjemiske reaksjonsligninger, antall ioner osv.

Ha et foredrag som er lett å forstå. Bruk tavla mye.

Eksperiment?

Skuespill?

Bilder?

Å kunne stoffet utenatt er jo en selvfølgelighet.

Lenke til kommentar

8733278[/snapback]

Stoffene i periodesystemet er det mulig å trykke på. Klikker du på Mg, står det alt mulig om stoffet. Kjemiske reaksjonsligninger, antall ioner osv.

Ha et foredrag som er lett å forstå. Bruk tavla mye.

Eksperiment?

Skuespill?

Bilder?

Å kunne stoffet utenatt er jo en selvfølgelighet.

8733480[/snapback]

Ja, jeg skal lære det utenat. Skuespill har jeg muligens tenkt å ta med en kompis. Vi skal ta en litt morsom en.

Den går sånn:

Jeg - Pokker! Jeg mistet et elektron!

Kompis - Er du sikker?

Jeg - Jeg er positiv. (flørtende blikk)

Hva synes dere?

Ble det helt teit, eller var det noe i det`? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...