Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brokobling av forsterker...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brokobling vil si at du kobler 2 kanaler om til 1 kanal...

Har du feks en forsterker på feks 4x100watt, så kan den brokobles til 2x200 watt (ca)... eller hvis du har en 2 kanals forsterker som du feks vil bruke på en sub med en spole, så kan du brokoble forsterkeren, og få ca dobbel effekt... Husk at forsterkeren leser lasten som ca halvparten av det den er i brokoblet modus. Altså hvis du bokobler en 2 kanals forsterker, og kobler på en sub med 4ohm impedans, så vil forsterkeren lese det som en 2ohms impedans...

Husk også at ikke alle forsterkere kan brokobles ;)

Lenke til kommentar

Cossie: du må ikke blingse på tastaturet! En 4x100 watts forsterker vil yte 2x400 watt pga at den "ser" lavere impedans.

Ideelt sett riktignok. De aller, aller færreste forsterkere klarer å doble effekten når impedansen halveres eller å firedoble effenten når de brokobles.

Husk på at det er enkelt å jukse med tallene. La oss si jeg bygger en 2-kanals forsterker og skal finne specs på den. Dersom jeg måler uteffekten i 2 kanaler ved 4 ohm får jeg 2x225 watt. Ikke dumt. Men når jeg måler uteffekten brokoblet ved 4 ohm (forsterkeren "ser" 2 ohm) skulle jeg (ideelt sett) fått 900 watt, men får bare 600. MEN, om jeg oppgir forsterkeren til å være 2x150 watt ved 4 ohm vil det se ut som om den firedobler effekten slik den ideelt sett skal (salgsargument), samtidig som den gir mer watt ut enn den er oppgitt til (salgsargument). See my point? ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...