Gå til innhold

HDR-redigering- hvilket program?

Anbefalte innlegg

Har så vidt begynt å lukte på HDR-redigering, men synes ikke jeg kommer noen vei. Har Adobe Photoshop 7.0, så har ikke noen merge-to-HDR funksjon. Har prøvd med å lage masker ol, men syntes ikke det fungerte noe særlig.

Har ikke penger til å kjøpe meg noen dyre redigeringsprogram nå, så derfor lurer jeg på om dere vet om noen gratis program som kan lage HDR bilder (og evt. link til nedlasting)? Eller noen billige program (max 1000 kr)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk tak i Photomatix Pro i går og jeg har såvidt begynnt å bruke det, men jeg er allerede imponert.

Jeg tok noen bilder i går med Bracketing funksjonen på mitt D80 og kameraet tar da tre like bilder, men justerer selv eksponering i stepp på +/-2EV (anbefalt grense i en artikkel jeg leste). Photomatix setter selv disse tre bildene og tryller ut et enestående bra resultat, uten noe jobb.

Anbefales ;)

/L

Lenke til kommentar
Fikk tak i Photomatix Pro i går og jeg har såvidt begynnt å bruke det, men jeg er allerede imponert.

Jeg tok noen bilder i går med Bracketing funksjonen på mitt D80 og kameraet tar da tre like bilder, men justerer selv eksponering i stepp på +/-2EV (anbefalt grense i en artikkel jeg leste). Photomatix setter selv disse tre bildene og tryller ut et enestående bra resultat, uten noe jobb.

Anbefales ;)

/L

8733851[/snapback]

Har du link til den aktuelle artikkelen? Hadde vært intresannt å lært mer om dette

Lenke til kommentar

Relsafus - jeg har også D80. Har nettopp fått det. Men klarer ikke å stille inn den braceting-funksjonen. Blir bare rot.... Noen gode tips? Har prøvd å lese manualen, men får det allikevel ikke til.

Photomatix, er det programmet kun til HDR-laging, eller kan man gjøre annen type redigering også der?

Lenke til kommentar
Relsafus - jeg har også D80. Har nettopp fått det. Men klarer ikke å stille inn den braceting-funksjonen. Blir bare rot.... Noen gode tips? Har prøvd å lese manualen, men får det allikevel ikke til.

Photomatix, er det programmet kun til HDR-laging, eller kan man gjøre annen type redigering også der?

8736191[/snapback]

Se på side 56 og 57 i manualen. Bruk "3F" (antall bilder( og settt ønsket +/- EV (jeg har satt mitt til 2,0. Velg Continius modus (ikke single shot).

Set kameraet i Aperture (A) modus og velg f.eks. f/4 som utgangspunkt mht. blender.

Fokuser på ett punkt og hold utløser nede. Kameraety tar nå tre raske bilder.

Bilde 1 er med 0,0EV kompensering, bilde 2 blir med -2EV og bilde tre med +2,0EV kompensering.

Husk å sette BKT til OFF når du skal skyte normalt og "single" shot modus.

Si fra dersom du ikke får det til.

/L

Lenke til kommentar

Prøver å legge ut et test bilde her;

Bilde 1 er uten noen lyskompansering og er tatt i dag (Oslo, gråvær og småregn).

2 og 3 er BKT justert automatisk (-/+ 2EV stop). Bilde er tatt helt på frihånd og ikke ment til å være noe å diskutere. Kun effekten jeg er ute etter her.

Noen bilder jeg har sett er justert helt anneledes, avhengig av mengde lys.

+/-2EV er mye, men det er forskjellene som utgjør totalresultatet.

EDIT: Tatt med ganske mye tele (18-200mm VR) og brukt kamera i A modus, tre fortløpende bilder i JPEG kvalitet

Ved nærmere ettersyn i CS3 (bridge), er

bilde 1 tatt 1/25

bilde 2 tatt 1/100

bilde 3 tatt 1/6

Alle med f/5,3 og ISO=100

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Hørt at du heller skal sette den på +-1EV...

Dessuten hdrsoft.com programmet, kan man flytte litt på bildene slik at de passer? Har bare tatt håndfoto 3 raske bilder. Litt enklere enn det du må gjøre med Nikon som Relsafus sa.

8741560[/snapback]

"Creating a HDR image in Photomatix

There are quite a few ways to create a HDR image in Photomatix. Normally you should have at least 3 exposures with about 2 f-stops difference (-2, 0, +2 should often work fine)."

http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_a106/essay.html

Selv er jeg helt grønn på dette med HDR, da jeg ført så noen bilder der dette hadde blitt brukt. Jeg er begeistret over funksjonen dette gir og særlig i slikt lys vi har for tiden (tung grå himmel er også fotovær )

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...