Gå til innhold

Installering av Skjermdrivere på Linux!

Anbefalte innlegg

Hey, jeg trenger hjelp i dag og :)

Klarer ikke å installere Nvidia sine skjermdrivere for Linux.. Det står på punkt 3: install by writing "sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-9755-pkg1.run". Hvor skriver jeg dette? Har prøvd Terminal, men den sier bare Nvidia drivers can only be installed from root... Hva mener de her? ^^.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør heller

sudo apt-get install nvidia-glx && sudo nvidia-xconfig

Den filen fra nvidia.com kan du bare slette først, den trenger du ikke, du henter den med 'apt-get install nvidia-glx' som vist ovenfor, 'nvidia-xconfig' får Linux til å ta i bruk drivern ved å definere den i xorg.conf.

Gjør dette hvis du bruker Ubuntu.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Det stemmer. Cedega er en kommersiell "fork" av Wine hvis hovedoppgave var å kjøre win32-spill. Derfor ville jeg prøvd Cedega først, selv om Wine også fint skal klare å kjøre Steam + Counter-Strike. I Cedega sitt tilfelle så er du nå nødt til å bruke et program eller grafisk frontend som kalles Point2Play.

Velger du å bruke Wine, så er det enkleste/greieste å rett og slett gjøre dette fra en terminalemulator, f.eks gnome-terminal eller xterm ved å kjøre kommandoen wine windowssetup.exe

Lenke til kommentar
Kjør heller

sudo apt-get install nvidia-glx && sudo nvidia-xconfig

Den filen fra nvidia.com kan du bare slette først, den trenger du ikke, du henter den med 'apt-get install nvidia-glx' som vist ovenfor, 'nvidia-xconfig' får Linux til å ta i bruk drivern ved å definere den i xorg.conf.

Gjør dette hvis du bruker Ubuntu.

8730810[/snapback]

Funker det der i den siste ubuntu? jeg har slått meg på linux igjen og skulle laste inn nvidia sin skjermkort driver, men fikk problemer siden runlevel 2-5 kjører Xwindows (grøsselig irriterende å ikke bare kunne skrive init 3) og runlevel 1 hjalp fint lite når man skal installere...

Lenke til kommentar
Ubuntu 7.04 har også System > Administrajon > restricted driver manager/håndtering av ufrie drivere. I den er det bare å huke av en boks så installeres grafikk kort driveren  :)

8739158[/snapback]

Den ga dårlig 3D ytelse for meg av en eller annen grunn.

Brukte envy og det funka bra. Men husk å slå av skrivebordseffekter/beryl først.

Steam og source spill funker greit med wine. Trenger ikke å bruke cedega.

Men pass på å bruke WINEDEBUG="fixme-all" i kommandoen. Det gir bedre ytelse.

F.eks så skriver du dette i en terminal

WINEDEBUG="fixme-all" wine '/home/lasse/Spill/steam/steam.exe'

(bytt ut det siste med hva som er rett for deg)

Eller lag en SH fil av det. Bare lagre det i en tekstfil og kall den steam.sh.

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...