DataFjotten Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Heisann. Har prøve i El.bygg imorgen, som er en gammel eksamensoppgave. I forberedelsen står det: Du skal være med en montør til Rusk og rask AS Hovedtemaene i jobben er Internkontroll, Nyinstallasjon og feilsøking. Anlegget er et TN-S system Det skal installeres 6 nye varmeovner som har følgende data: 1500W, 230V og IP 34 Så det jeg har tenkt til å se litt på da er - Beregning av ny kurs til varmeovnene - Litt om internkontroll( Lurer egentlig litt på hva det går ut på) Noen som kunne hjulpet meg litt med internkontroll. Også fint om noen kom med forslag til hva jeg bør lese på Takker på forhånd Lenke til kommentar
V_B Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Hva er systematisk HMS-arbeid - internkontroll? I flere ulike lover er det regler om at produksjon, produkter og tjenester skal oppfylle forskjellige sikkerhets- og kvalitetsbetingelser. Det stilles også krav til lokaler, verneinnretninger og tilrettelegging av arbeidet for å sikre ytre miljø og gi trygghet for dem som gjør jobben. En vanlig samlebetegnelse for dette området er HMS - Helse, Miljø og Sikkerhet. Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (HMS-forskriften) sier at den som leder virksomheten plikter å sørge for systematisk oppfølging av krav regelverket stiller til HMS i sin bedrift. Dette skal gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres representanter. Hensikten med systemet er å sikre at problemer oppdages og tas hånd om i tide. Internkontroll er kvalitetssikring. Forskriften er utgitt med veiledning og kommentarer. Der kan du se hvordan arbeidet bør legges opp for virksomheter som er små og lite risikoutsatt og hva som skal til der det er mange ansatte eller stor risiko for helse-, miljø- og sikkerhetsproblemer. Forskriften er tilgjengelig via pekerne til høyre. Kilde. Enda en side. Endret 29. mai 2007 av Vbrattla Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Ok takker Noen tips om hva jeg bør lese på da? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Det jeg kanskje ville brukt tid på var hvordan man gjør en grunding planlegging av dette anlegget, kurser og slikt klarer du alltids å regne ut uten for mye øving i forkant (FEL kan omtrent gjøre dette for deg om du er usikker). Der etter ville jeg lest på HMS, hva må man ta hensyn til ved montasjen, utstyr bruker du, merking. En typisk oppgave her er at ett av elementene er ødelagt/virker ikke, og spørsmålet er hvordan skal du klare å finne ut hva som er feil? Internkontroll; Risikovurdering, * Hva kan gå galt? * Hvilke nye muligheter kan gå tapt? * Hvor er det stor usikkerhet? Kontrollaktiviteter * Attestasjons- og anvisningsrutiner * Verifikasjoner * Arbeidsdeling * Avstemminger * Fysiske kontroller * Ansvars- og arbeidsdeling Informasjon og kommunikasjon * Tilstrekkelig * Rettididig og aktuell * Nøyaktig og pålitelig * Tilgjengelig Oppfølging * Løpende oppfølging av prosesser, resultater, måloppnåelse i regi av linjeledelsen * Uavhengige evalueringer utført av for eksempel internrevisjonen * Kombinasjon av ovenstående * Egenevalueringer i workshops * Rapporteringsrutiner av svakheter, mangler, risikoforhold. Kilde Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Ok, det er notert Men lurte litt på de ovnene I og med at de skal monteres i ett nytt rom som er bygd på det gamle, så går jeg ut ifra at jeg får noe om beregning av ny kurs. Så jeg har kikket litt på dette og jeg lurer på om det blir litt mye å sette alle ovnene på 1 kurs. Siden hver ovn er på 1500 watt vil det tilsammen bli 9000w og da kreves det en 40A sirkring og 100mm kabel. kan det være lurt og dele opp på 2 eller 3 kurser? Lenke til kommentar
frankzappa Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Sett opp 3fas sikring. Da blir det: 9000W/ (Ux roten av 3) Da vil nok sikringstørrelsen gå ned litt. Viktig da at du også fordeler fasene jevnt over alle tre fasene, eller så blir det skev belastning på nettet. Kabeltversnittet vil da også gå ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå