Fotoentusiasten Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg er helt ny på Linux, så dette er vel grunen til at jeg ikke får det til å virke. Men jeg trenger litt hjelp her. Kjører til vanlig XP, og prøvde på mange forskjellige måter å lage en DUALBOOT med XP og Mandrake 9.0 uten at jeg lykkes. Men jeg instalerte Linux. instalasjonen gikk glatt og jeg gledet meg til å teste linux. Men musen virket ikke bra i Linux. Knappene fungerte som dem skulle men ikke bevegelsen på skjermen. Fikk opp en mulighet til å teste musen under instalasjonen og da virket alt greit. Men altså ikke inne i ferdig instalert Linux. Prøvde å endre mustypen uten at dette gjorde noe bedre. prøvde også å sette skjerminnstillingene mine til 1024x768, men etter at jeg startet maskinen på nytt da ble det kun svart skjerm. Prøvde å kommme meg inn igjen i Linux uten at jeg fikk til dette. La inn igjen XP og kjører dette nå. Men jeg er fortsatt veldig interessert i å lære meg Linux, så jeg har ikke gitt opp, men jeg håper noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Wilhelmsen Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Nå husker ikke jeg detaljene rundt min egen installasjon av dualboot XP/mandrake men det jeg husker er hvertfall at jeg satt av 10GB upartisjonert etter XP installasjon og deretter installerte mandrake via iso cd. Har ikke hatt noen problemer med det i det hele tatt. Mandrake installasjonen laget til ext3 partisjon automatisk og greier, helt fint. Lenke til kommentar
kelloggs Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Der har du en av grunnene til at jeg synst Linux er ett latterlig alternativ til Windows. Hadde du installert en Windows versjon, så hadde alt virket på direkten. Men med Linux er det så vanvittig mye mikk makk før man kommer skikkelig opp å kjøre. Linux suger. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 . Hadde du installert en Windows versjon, så hadde alt virket på direkten. HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA Hvor lenge har du brukt pc? Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Prøv deg med en distro som ikke absolutt skal ha deg til og instille alt under installeringen, ta Slackware istede, da har du i det minste en box som fungerer etter installeringe, så kan du konfigurere X da. Men, husk slackware er *litt* mer avansert enn Mandrake... Lenke til kommentar
Blod Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Linux suger. har du noe grunnlag for den uttalesen der da? men smaken er som baken... noen liker å vite hvordan ting faktisk fungere også... :-? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Der har du en av grunnene til at jeg synst Linux er ett latterlig alternativ til Windows. Hadde du installert en Windows versjon, så hadde alt virket på direkten. Men med Linux er det så vanvittig mye mikk makk før man kommer skikkelig opp å kjøre. Linux suger. Du KAN ikke ha drevet mye med linux. Hvorfor bruker jeg linux istedet for wintendo: Linux gjør ikke noe uten at du ber om det. i Linux kan ALT konfigureres Linux er stabilt (dette angår ikke meg, men) Linux kan du få til å virke fra 2 floppyer, prøv det med windoze I Linux kan du ta vekk alt du ikke trenger. I Linux er du ikke avhengig av ett grafisk grensesnitt Og sist men ikke mindst: Du slipper å åpne pengepungen BTW: Go Redhat 8.0 du. Den er ganske newb-vennlig Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Det kan være lurt å poste noe mer detaljert på hvordan oppsettet ditt ser ut når du lurer på noe. Løsningen på problemet ditt er sikkert forskjellig om du har ps2-mus eller USB-mus. Jeg tror du kan ha en del å hente på å manuelt gjøre forandringer i fila XF86Config, som er oppsett-fila for X-Windows. X-windows er programmet som lager vinduene du ser på skjermen. Manual til X-windows finner du på http://www.xfree86.org/4.2.1/XF86Config.5.html Skriver du 'man 5 XF86Config' i et skall får du opp det samme. Jeg er litt usikker på hvor XF86Config-fila ligger på Mandrake, men ser du gjennom katalogene som står øverst i linken over finner du den. Med å ta utgangspunkt i den fila kan du fylle inn riktige verdier for din skjerm. Dette er spesielt aktuelt for HoriSync og VertFresh under Monitor-seksjonen. Verdiene for disse finnes i monitor-manualen. Jeg tror også det er greit å sette oppløsning ved å forandre litt under Modes eller Displays. For mus-problemet ditt vil jeg anbefale deg enten å bare prøve å installere på nytt og så velge en annen musdriver og se om det virker, eller søke etter svar på google groups, groups.google.com. Nesten alle spørsmål som kan stilles er blitt stilt før der, søker du litt kreativt finner du nesten helt sikkert svar. Lykke til! mvh Are-Harald. PS. Sjekk ut "the one page linux manual" http://homepage.powerup.com.au/~squadron/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå