Gå til innhold

Ixus 900 Ti vs. Ixus 850 IS

Anbefalte innlegg

Jeg skal handle kompaktkamera, men er usikker på hvilken modell jeg bør velge.

Valget står mellom Canon Ixus 900 Ti eller 850 IS

Materialvalg, jf. titan, er ikke avgjørende for kjøpet.

Jeg baserer min forståelse av kameraene på diverse anmeldelser, men primært dpreview.com.

Jeg kan kjøpe 900 Ti for 2400 kr, mens 850 IS er noe dyrere; 2500 kr (trass i noe lavere veiledende pris). Prisene inkluderer ekstra originalt batteri samt 2GB SD minnekort og diverse tilbehør (tripod, veske, minnekortleser etc.)

Stor oppløsning er ikke spesielt viktig for meg - og hovedforskjellene koker dermed ned til billedstabilisator og vidvinkellinse i 850 IS.

Hvilken nyttefunksjon har billedstabilisatoren?

Hvilke bilder egner vidvinkellinse seg til? Har den noen åpenbare ulemper sammenlignet med en ordinær linse?

Kameraet vil primært bli benyttet til typisk utendørs "feriebildetaking" (typisk fjell, fjord og bygninger) og noe innendørs festbruk - men også litt makrofotografering av f.eks. klokker, men sistnevnte aktivitet kan ikke tillegges særlig vekt ved valget.

Du kan her hoppe over tekst i kursiv :-)

Mine argumenter som taler for 900 Ti kan kort oppsummeres til

- bedre billedkvalitet

- lavere pris for et antatt bedre kamera

- høyere oppløsning (1024/15fps) på videofunksjon med høyeste oppl.

Mot 900 Ti

- unødig proveny for materialvalg

- unødig høy oppløsning

- eventuelt; manglende billedstabilisator og vidvinkelfunksjon ?

For 850 IS

- eventuelt; billedstabilisator og vidvinkelfunksjon?

- tilstrekkelig oppløsning

Mot 850 IS

- høyere pris for et kamera som gir lavere bildekvalitet, jf. uskarphet osv.

- evt; billedstabilisator og vidvinkelfunksjon?

Mao. hviler min usikkerhet på i hvilken grad jeg har bruk for billedstabilisering og vidvinkelfunksjon. Slik jeg ser det er vidvinkelfunksjonen kanskje mest praktisk - man for plass til mer i bildet, eller har jeg misforstått?

Vil stabiliseringen gjøre selve fotograferingen tregere i det man trykker ned knappen, eller foregår det hele sømløst?

Jeg har ikke forsøkt å komme til bunn i hvordan denne funksjonaliteten gir seg utslag, og håper noen her kan komme hjelpende til!

Endret av D-J-M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da de begge ble testet på akam.no konkluderte de med at 850 var ett langt bedre kjøp enn 900. Det at 850 har IS og er aleneom vidvinkel gjør den til ett bedre valg. Det lille ekstra som 900 gir i økt oppløsning (som man ikke trenger) og ekslusivt materiale (øker bare prisen) var ikke nok til å slå fleksibiliteten til 850en.

Kjøp 850 IS og være happy!

AKIRA

Lenke til kommentar
Da de begge ble testet på akam.no konkluderte de med at 850 var ett langt bedre kjøp enn 900. Det at 850 har IS og er aleneom vidvinkel gjør den til ett bedre valg. Det lille ekstra som 900 gir i økt oppløsning (som man ikke trenger) og ekslusivt materiale (øker bare prisen) var ikke nok til å slå fleksibiliteten til 850en.

Kjøp 850 IS og være happy!

AKIRA

8730947[/snapback]

Er mye uvitenhet ute å går imellom disse to kameraene.

Her er fakta:

Fordeler med 900Ti:

- 900Ti har mulighet for raskere lukkerhastighet noe som er kjekt på dagtid/utebilder.

- 900Ti har bedre rekkevidde på blits både på tele og vidvinkel

- 900Ti har bedre skjerm med flere punkter

- 900Ti har bedre ytelse på serieopptak

- 900Ti bedre oppløsning på video opptak

- 900Ti har bedre tele

- 900Ti er mer lyssterk på tele

- 900Ti er mye bedre bygget

Fordeler med 850IS:

- 850IS har IS

- 850IS har mer vidvinkel

- 850IS har noe kortere nærgrense

- 850IS koster 400kr mindre

Mvh

Ståle Tvete

Lenke til kommentar

Sant nok, men jeg tror jeg ville argumentert hardt for at IS og vidvinkel på ett kompaktkamera nesten er mer verdt enn mange av de andre fordelen på 900 kamera. IS kan jo veie opp for lengre lukkertid som kreves av ett mindre lyssterkt objektiv på tele feks.

AKIRA

Lenke til kommentar
Sant nok, men jeg tror jeg ville argumentert hardt for at IS og vidvinkel på ett kompaktkamera nesten er mer verdt enn mange av de andre fordelen på 900 kamera. IS kan jo veie opp for lengre lukkertid som kreves av ett mindre lyssterkt objektiv på tele feks.

AKIRA

8731985[/snapback]

Vidvinkel med uskarpe hjørner er i mine øyne lite verdt. Og lysstyrke på optikk er nå minst like viktig som IS. is hjelper ingenting om du trenger rask lukkertid for å fryse en bevegelse, det gjelper kun på dine ustø hender.

Men det er smak og behag, jeg har kjøpt begge og prøvd begge. Men solgte 850 og beholdt 900.

Lenke til kommentar

Jeg har 800 is, og jeg må si at jeg synes den is funksjonen er veldig hendig, så jeg ville veklagt den en god del når jeg kjøpte kompaktkamera. (Lurer faktisk på om jeg skal kjøpe IS linse neste gang jeg oppgraderer speilrefleksen min også :)

Lenke til kommentar
Jeg har 800 is, og jeg må si at jeg synes den is funksjonen er veldig hendig, så jeg ville veklagt den en god del når jeg kjøpte kompaktkamera. (Lurer faktisk på om jeg skal kjøpe IS linse neste gang jeg oppgraderer speilrefleksen min også :)

8732097[/snapback]

IS på speilrefleks fungerer hundre ganger bedre enn på kompaktkamera.

Lenke til kommentar

For meg representerer vidvinkel på ett kompaktkamera ett stort steg fremover. Det har vært etterspurt i mange år. Kompakt kameraer brukes jo som oftest i situasjoner med korte avstander. Ta bilder av folk til jul i stuen, fest bilder, osv osv. Det har betyd at man enten må stå tett sammen for å få inn så mange som mulig i bilde, eller man må gå lengre og lengre bakover for å få med alle. Vidvinkelen gjør at du enten kan få inn mer i bilde på samme lange avstanden, eller at du kan gå nærmere enn du har trengt før. Alt i alt synes jeg det er en spennende utvikling i kompaktkamera.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...