Gå til innhold

oppløsning på en tv.

Anbefalte innlegg

hei,

jeg skal kjøpe ny TV, men er litt usikker på hvilken oppløsning det er på det er på de ulike TVene? Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi at jeg ofte bruker tven som skjerm. det jeg er ute etter er en 32" widescreen til 10-12.000,-

takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlige TVer, som den du sikter til har Max digital oppløsning på 800x600. Skal du ha større oppløsninger er det i realiteten 4 alternativer:

- Prosjektor: oppløsninger fra 800x600 til 1600x1200. Pris fra 11 000,-

- Prosjektor-TV: oppløsninger fra 800x600 til 1024x768. Pris fra 25 000,-

- Plasma-TV: Oppløsninger fra 1024x768 og oppover. Pris fra 39 990,-

- Stor LCD Dataskjerm med ekstern TV-tuner. Pris fra 10 000,-

Konklusjon: TV egner seg ikke som dataskjerm i den prisklassen du sikter til. Bortsett fra til visuelle applikasjoner som f.eks. DVD-film, spill (selv om oppløsningen ikke akkurat blir noe å skrive hjem om....

Lenke til kommentar

TV har råtten oppløsning. Kjøp en PC skjerm heller. Bygg maskina di så du kan bruke den som en TV. Det er bedre. (been there, done that, saved that money!)

Ikke at det hjelper på oppløsningen signalet gir, men det kan bli mer ergonomisk, for ikke å snakke om mer forsvarlig, økonomisk sett. Man kan jo få en ekstremt bra skjerm for 10 000. EKSTREMT bra.

Lenke til kommentar
Jeg sitter her ved siden av en.... SONY I think, (ganske mørkt her) Widescreen (silly) 28" , og den kjøres på 1024.

Jeg har en Viewsonic, 19" og kjører vanligvis enten 1280x1024@100Hz eller 1600x1200 @ 85 Hz.

Det er også litt bedre grid i den enn på familiens loeve 32" widescreen. Den er særs god den og. Men faktum er; Jeg har ennå ikke sett en TV hvor grid-en ikke minner om hønsenetting.

Lenke til kommentar

Vanlige tv'er har en oppløsning som faktisk ligger lavere enn 800x600. 720x576 er bare et tall folk har pga oppløsningen PAL DVD bruker, men fakta er at den reelle oppløsningen på tv'er er lavere enn dette, fordi det benyttes overscan. Så selv om man med tv-ut fra et skjermkort kan vise høyere oppløsninger, så kan ikke tv'en fysisk vise denne oppløsningen, og man mister de mindre detaljene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...