Gå til innhold

Får grafikkfeil i spill - Antakelig for høy varme

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig kjøpt en brukt PC, den er meget god på alle andre områder enn skjerm (gammel Compaq v1000 21" CRT) og skjermkort (Nvidia GeForce 6500).

Skjermen hadde jeg også tidligere, sammen med et GeForce FX5700 256MB, den fungerte da uten problemer.

Nå har jeg derimot fått problemer med grafikkfeil når jeg kjører spill. De er ikke der hele tiden, men noen ganger blir skjermen svart i kort tid (som regel til jeg flytter bildet), og andre ganger blir hele eller deler av skjermen som et kaleidoskop, altså masse roterende streker.

Noen som har en idé om hva problemet er, og hva jeg i så fall kan gjøre med det?

For tiden kjører jeg 1280x960 på 100Hz, men problemet er der også i alle andre modi jeg har testet (fra 800x600 60Hz - 1280x960 100Hz).

EDIT: Jeg har de siste driverne til kortet (93.71).

EDIT2: RivaTuner sier 120C "core temperature" når jeg spiller spill, i windows ligger det på 73-74C og der har jeg aldri dette problemet...

EDIT3: Bilde av maskina, grafikkortet er nede til høyre.

post-72100-1182692068_thumb.jpg

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hei.

Jeg har nylig kjøpt en brukt PC, den er meget god på alle andre områder enn skjerm (gammel Compaq v1000 21" CRT) og skjermkort (Nvidia GeForce 6500).

Skjermen hadde jeg også tidligere, sammen med et GeForce FX5700 256MB, den fungerte da uten problemer.

Nå har jeg derimot fått problemer med grafikkfeil når jeg kjører spill. De er ikke der hele tiden, men noen ganger blir skjermen svart i kort tid (som regel til jeg flytter bildet), og andre ganger blir hele eller deler av skjermen som et kaleidoskop, altså masse roterende streker.

Noen som har en idé om hva problemet er, og hva jeg i så fall kan gjøre med det?

For tiden kjører jeg 1280x960 på 100Hz, men problemet er der også i alle andre modi jeg har testet (fra 800x600 60Hz - 1280x960 100Hz).

EDIT: Jeg har de siste driverne til kortet (93.71).

8730139[/snapback]

Har du mulighet for å sjekke om kortet blir for varmt. Dette kan skape slike grafikkfeil.

8730394[/snapback]

Hmm, hvordan sjekker jeg i så fall dette? (Jeg antar det ikke er å åpne maskina og kjenne på kortet..)

Lenke til kommentar

Har du mulighet for å sjekke om kortet blir for varmt. Dette kan skape slike grafikkfeil.

8730394[/snapback]

Hmm, hvordan sjekker jeg i så fall dette? (Jeg antar det ikke er å åpne maskina og kjenne på kortet..)

8817944[/snapback]

Nei. Det finnes programmer også. Du finner temperaturene i bios og..

Lenke til kommentar
Du kan laste ned Rivatuner her. Du kan se temperaturer i en graf med rivatuner. Prøv også de nyeste driverene. Dette kan du prøve først siden vis det er dette som skaper problemene så er det det letteste alternativet.

Divere finner du HER

8818097[/snapback]

Som det står i post 1 har jeg nyeste driverne allerede. Men akkurat nå har jeg mye verre problemer, så det her må vel bare vente litt... ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779197&hl= ). Takk for innspill så langt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du kan laste ned Rivatuner her. Du kan se temperaturer i en graf med rivatuner. Prøv også de nyeste driverene. Dette kan du prøve først siden vis det er dette som skaper problemene så er det det letteste alternativet.

Divere finner du HER

8818097[/snapback]

Som det står i post 1 har jeg nyeste driverne allerede. Men akkurat nå har jeg mye verre problemer, så det her må vel bare vente litt... ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779197&hl= ). Takk for innspill så langt.

8819277[/snapback]

Nå er alle andre problem tatt hand om, men dette problemet er her enda. Jeg har lastet ned og kjører RivaTuner, den viser en "core temperature" på 120C når jeg spiller. Er det for høyt? Jeg får aldri disse grafikkfeilene i noe annet enn spill (og temperaturen i f.eks. windows ligger ganske mye lavere på ca 85C).

Dette høres rett og slett j... høyt ut. Hva kan jeg gjøre? Tror det er 3-4 bra vifter i maskina fra før av, tviler vel egentlig på at det er plass til flere. Jeg har en shuttle.

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar

Divere finner du HER

8818097[/snapback]

8819277[/snapback]

Nå er alle andre problem tatt hand om, men dette problemet er her enda. Jeg har lastet ned og kjører RivaTuner, den viser en "core temperature" på 120C når jeg spiller. Er det for høyt? Jeg får aldri disse grafikkfeilene i noe annet enn spill (og temperaturen i f.eks. windows ligger ganske mye lavere på ca 85C).

Dette høres rett og slett j... høyt ut. Hva kan jeg gjøre? Tror det er 3-4 bra vifter i maskina fra før av, tviler vel egentlig på at det er plass til flere. Jeg har en shuttle.

8929121[/snapback]

120 er veldig høyt. Rett før kortet tar kvelden. Prøv å fjerne støv fra det.

Lenke til kommentar

Divere finner du HER

8818097[/snapback]

8819277[/snapback]

8929121[/snapback]

120 er veldig høyt. Rett før kortet tar kvelden. Prøv å fjerne støv fra det.

8930066[/snapback]

Damn... jeg fjerna støv ganske nylig (1 uke sia). Er det andre ting jeg kan gjøre? Går det an å sette viftene til å blåse kraftigere i BIOS..?

Temperatur i windows ligger på 73-74C.

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er det ingen andre løsninger enn å tørke støv fra det...?

9076630[/snapback]

Kan du ta det ut og ta av kjøleren på kortet og bytte ut kjøle pastaen med noe ny og bedre kjølepasta.

9076804[/snapback]

Kjølepastaen, der mista du meg, men det er kanskje noe jeg kan fikse på f.eks. Clas Ohlson?

Lenke til kommentar
Er det ingen andre løsninger enn å tørke støv fra det...?

9076630[/snapback]

Kan du ta det ut og ta av kjøleren på kortet og bytte ut kjøle pastaen med noe ny og bedre kjølepasta.

9076804[/snapback]

Kjølepastaen, der mista du meg, men det er kanskje noe jeg kan fikse på f.eks. Clas Ohlson?

9078026[/snapback]

Jeg kjørte viftene i maskina opp i nesten maks, og det hjalp litt. Nå ligger temperaturen på stabilt 105C i spill... det er så det nesten akkurat går uten grafikkfeil. Men ikke helt. Det her med kjølepastaen kan dermed kanskje være nok til å fikse problemet... håper det :)

Lenke til kommentar
Det tror jeg at det kan. Mitt gamle 6600GT byttet jeg kjølepasta på, da falt temperaturen med 20 grader. Det var en tykk hvit guffe som var dårlig smurt på som var mellom kjernen og kjøleren.

9080552[/snapback]

Men hvordan bruker jeg denne pastaen? Etter en del leting på nettet finner jeg guides for hvordan det skal påføres på CPU, men det er jo grafikkortet mitt som blir for varmt, ikke CPU'en..?

Lenke til kommentar
Det tror jeg at det kan. Mitt gamle 6600GT byttet jeg kjølepasta på, da falt temperaturen med 20 grader. Det var en tykk hvit guffe som var dårlig smurt på som var mellom kjernen og kjøleren.

9080552[/snapback]

Men hvordan bruker jeg denne pastaen? Etter en del leting på nettet finner jeg guides for hvordan det skal påføres på CPU, men det er jo grafikkortet mitt som blir for varmt, ikke CPU'en..?

9092882[/snapback]

Du tar av kjøleren og tar vekk noe av den gamle kjølepastaen, så tar du litt isopropanol(bensin-stasjoner) på kjernen og fjerner/tørker av den gamle guffa. Lar dette stå litt og så smører du ut et veldig tynt og jevnt lag med det jeg linket til. Da ser du nok at temperaturen synker.

Endret av Megern
Lenke til kommentar

Har ikke noe og si om det er guide for cpu eller gpu(skjermkorets prosessor) Det gjøres på akkuratt samme måte.

Her har du også hardware.no sin goopguide Her står vel alt du måtte trenge og vite om kjøepasta ;)

Når det gjelder rengjøring av flatene trur jeg ikke de nevner rødsprit i dem guiden, noe som funker utmerket og de fleste har det hjemme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...