Gå til innhold

Hvilken Vista utgave ?


Anbefalte innlegg

hei, har vært rundt på nettet og sett på de foskjellige vista utgavene.

 

har bestemt meg for å gå til innkjøp av Windows Vista Ultimate.

 

 

men, så støtte jeg borti et "problem"..

 

 

fant forskjellige utgave av Windows Ultimate,

 

Windows Ultimate fullv DVD

 

 

Windows Ultimate 64bit

 

 

 

hva er forskjellen ?

er det at det er 64 bit på den ene og 32 og 64bit på fullversjonen ?

eller er det at fullversjonen kan installeres på flere datamaskiner ?

 

 

takker for alle tips og svar!

mvh. Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OEM versjonen er bundet til én PC. Altså må du skaffe ny lisens hvis du bytter hovedkort. Fullversjonen har du lov til å bytte hovedkort opptil 3 ganger med. Hvordan det funker med 32/64 bit på CDene vet jeg ikke.

8730222[/snapback]

 

 

Dette er feil.Med OEM kan du bytte f.eks hovedkort x antall ganger eller annen HW. Dette er basert på et poengsystem. Disk f.eks 10 poeng HK 20 poeng..

Totalt har du f.eks 100 poeng, når de er brukt opp så får du ikke oppgradere mer.

Poengverdiene er bare tatt ut fra løse luften.

 

Med fullversjon kan du selvsagt bytte ut HW så ofte du bare gidder.

 

Meg bekjent så finnes det ikke en 32/64 bit versjon. Du kjøper enten eller.

 

edit: leifer

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar

I dag er det i praksis slik du sier, å bare ta en tlf. Men EULA'en sier noe annet. Så det kan jo hende MS skjerper inn dette etterhvert. hvem vet.

 

Har selv OEM 64bit, og selv om de skjerper dette inn så kan jeg i så fall bare kjøpe ny OEM om blir nødt. Uansett billigere en en fullversjon.

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar
OEM versjonen er bundet til én PC. Altså må du skaffe ny lisens hvis du bytter hovedkort. Fullversjonen har du lov til å bytte hovedkort opptil 3 ganger med. Hvordan det funker med 32/64 bit på CDene vet jeg ikke.

8730222[/snapback]

 

 

Dette er feil.Med OEM kan du bytte f.eks hovedkort x antall ganger eller annen HW. Dette er basert på et poengsystem. Disk f.eks 10 poeng HK 20 poeng..

Totalt har du f.eks 100 poeng, når de er brukt opp så får du ikke oppgradere mer.

Poengverdiene er bare tatt ut fra løse luften.

 

Med fullversjon kan du selvsagt bytte ut HW så ofte du bare gidder.

 

Meg bekjent så finnes det ikke en 32/64 bit versjon. Du kjøper enten eller.

 

edit: leifer

8730282[/snapback]

 

Det DU skriver er feil. ;)

 

KILDE!

Sitat fra kilden:

"Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves."

Dette gjelder OEM-lisenser.

Du kjøper ikke enten/eller når du kjøper Vista Ultimate i fullversjon, da får du både 32 og 64-bitversjonen.

 

 

OEM-utgaven fungerer på akkurat samme måte som en "fullversjon". Det eneste du trenger å gjør hvis du kjøper en helt ny maskin som er å få OEM-utgaven reaktivert på den nye maskinen. Mens med fullversjonen slipper du å ta en rask telefon.

8730522[/snapback]

 

Dette er også feil. ;)

Etter de nye retningslinjene for Vista sine OEM-lisenser må du nå kjøpe ny lisens etter å ha overtrådt poeng-grensen, dvs 25 poeng eller skifte av hovedkort.

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar

Du skriver litt feil du òg. Her er fakta.

 

Man kan bytte så mye man vil. Det er ingen 25 poeng-grense, men en reaktivering må til etter en stund med oppgradering. Det som gjør at du må ha en ny lisens, er bytte av fungerende hovedkort, som du sa. Defekt hovedkort kan erstattes me et tilsvarende ett.

 

Og ja, det er også rett at fullversjon av Ultimate-versjonen av Windows Vista inneholder både 32- og 64-biters versjon.

 

Uansett er Ultimate penger i dass for den normale bruker, men nå vet jeg ikke hva du skal bruke maskinen til, så :p...

Lenke til kommentar

Jeg beklager at jeg ikke leste så nøye igjennom punkt 4 på listen, selvfølgelig har du rett Tobye.

 

Jeg trodde at dette temaet hadde vært oppe så mange ganger på forumetnå at folk brukte Søk-funksjonen til her. Det var forøvrig begge de kildene jeg også brukte da jeg skrev innlegget.

Lenke til kommentar

 

OEM-utgaven fungerer på akkurat samme måte som en "fullversjon". Det eneste du trenger å gjør hvis du kjøper en helt ny maskin som er å få OEM-utgaven reaktivert på den nye maskinen. Mens med fullversjonen slipper du å ta en rask telefon.

8730522[/snapback]

 

Dette er også feil. ;)

Etter de nye retningslinjene for Vista sine OEM-lisenser må du nå kjøpe ny lisens etter å ha overtrådt poeng-grensen, dvs 25 poeng eller skifte av hovedkort.

8732828[/snapback]

 

I følge OEM EULA'en er ikke dette "lov" nei. Men det er ikke umulig. Du ringer jo bare til support å får lisensen reaktivert. Det eneste de spør om er om lisensen er på flere enn en maskin. Og så lenge du bare skal reaktivere lisensen på en ny maskin er det ikke noe problem. Så det er fullt mulig å bruke en OEM lisens flere ganger, bare ikke på flere maskiner samtidig.

Lenke til kommentar
Du skriver litt feil du òg. Her er fakta.

 

Man kan bytte så mye man vil. Det er ingen 25 poeng-grense, men en reaktivering må til etter en stund med oppgradering. Det som gjør at du må ha en ny lisens, er bytte av fungerende hovedkort, som du sa. Defekt hovedkort kan erstattes me et tilsvarende ett.

 

Og ja, det er også rett at fullversjon av Ultimate-versjonen av Windows Vista inneholder både 32- og 64-biters versjon.

 

Uansett er Ultimate penger i dass for den normale bruker, men nå vet jeg ikke hva du skal bruke maskinen til, så :p...

8733504[/snapback]

 

Jeg har upgrade versjonen. Det fulgte plate med til både 32- og 64 versjonen!

Lenke til kommentar

hei, har vært rundt på nettet og sett på de foskjellige vista utgavene.

_______________________________________________________

 

Har sett en del av svarene du har fått her, og må rette litt:

Du KAN bytte hovedkort med en OEM versjon, men da har du ikke mye igjen på andre komponenter - hvis du da ikke "bytter" til eksakt samme hovedkort.

-MEN om du skulle overskride denne "poeng-grensen" Microsoft har satt ER det mulig å overstyre med en telefonsamtale slik som det blir nevnt her, men dette er ikke noe du skal stole helt på :(

En viktig forskjell mellom 32 og 64 bits versjonene er at 64-bits versjonen krever såkallte WHQL (stavet jeg det riktig?) drivere. Dette medfører at du ikke kan bruke beta-drivere eller tilogmed ferdige drivere før Microsoft har WHQL-sertifisert dem. Er ganske sikker på at dette medfører at de aller fleste taper mer enn de tjener på å bruke 64-bits versjonen. (rett meg om jeg tar feil på dette, folkens!)

Ellers er det verdt å få med seg at dersom man kjøper OEM versjonen kan man bare glemme å få support hos Microsoft. OEM support er pålagt selger av lisensen, og i de fleste tilfeller er ikke dette noen fordel (men unntak finnes som ellers her i verden)

 

mvh

Trot

Lenke til kommentar
Uansett er Ultimate penger i dass for den normale bruker, men nå vet jeg ikke hva du skal bruke maskinen til, så :p...

8733504[/snapback]

Hvorfor?

Tar forresten Ultimate-versjonen mer plass og mer ressurser?

8733813[/snapback]

Vil tippe at den tar mer plass, men russurser... Vet ikke.

 

Som vi alle vet er det en prisforskjell på ca. 2000kr på fullversjon Ultimate og Home Premium. I OEM er det ca. 700kr. Jeg vil ikke si hjemmebrukeren har bruk for Business-funksjoner, og da er det bare Ultimate eksklusive som skal forsvare prisforskjellen. Hva får du her? Jo, Ultimate Extras, BitLocker og tilgang på enkelte instillinger.

Vel, Extras, der har du til nå f.eks. DreamScene som gjør at du kan kjøre video i bakgrunn, istedet for bilde. Du har et poker spill. Og du har mulighet til å endre språk.

BitLocker, nyttig om du har sensitiv informasjon. Låser HDDen om den skulle bli sjålet.

Andre intillinger er f.eks. at du kan velge om du vil bruke skyggekopieringsfunskjonen eller ikke.

 

Så med mindre du synes "Extras" er verdt prisforskjellen, eller har sensitiv informasjon på harddisken er Ultimate "penger i dass" for hjemmebrukern.

Lenke til kommentar

Synes dette høres veldig rart ut. Hvordan kan Microsoft ha rett til å nekte en person å bruke lisensen sin på den datamaskinen han/hun føler for? Det er jo ravende likegyldig om jeg bruker lisensen min på maskin A eller maskin B, så lenge jeg ikke bruker den på maskin A og B samtidig. At Microsoft evt. ikke har et godt system for å sjekke lisensene som er i bruk, burde jo i hvert fall ikke gå utover meg som kunde.

 

Er dette i det hele tatt i tråd med Kjøpsloven? Og har Forbrukerrådet sagt noe om disse reglene Microsoft har lagt ned?

Lenke til kommentar
Uansett er Ultimate penger i dass for den normale bruker, men nå vet jeg ikke hva du skal bruke maskinen til, så :p...

8733504[/snapback]

Hvorfor?

Tar forresten Ultimate-versjonen mer plass og mer ressurser?

8733813[/snapback]

Vil tippe at den tar mer plass, men russurser... Vet ikke.

 

Som vi alle vet er det en prisforskjell på ca. 2000kr på fullversjon Ultimate og Home Premium. I OEM er det ca. 700kr. Jeg vil ikke si hjemmebrukeren har bruk for Business-funksjoner, og da er det bare Ultimate eksklusive som skal forsvare prisforskjellen. Hva får du her? Jo, Ultimate Extras, BitLocker og tilgang på enkelte instillinger.

Vel, Extras, der har du til nå f.eks. DreamScene som gjør at du kan kjøre video i bakgrunn, istedet for bilde. Du har et poker spill. Og du har mulighet til å endre språk.

BitLocker, nyttig om du har sensitiv informasjon. Låser HDDen om den skulle bli sjålet.

Andre intillinger er f.eks. at du kan velge om du vil bruke skyggekopieringsfunskjonen eller ikke.

 

Så med mindre du synes "Extras" er verdt prisforskjellen, eller har sensitiv informasjon på harddisken er Ultimate "penger i dass" for hjemmebrukern.

8734414[/snapback]

 

Nåja, mange kan faktisk ha bruk for "business"-funksjoner. Eksternt skrivebord virker jo som en veldig fin funksjon. BitLocker KAN være greit, spesielt for bærbare, den er bare i Ultimate. + en del til. Jeg synes faktisk noe kan være like greit å ha i OSet som å ha i et 3djeparts program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...