Zlatzman Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg misliker stål, ja faktisk misliker jeg alle jern-karbon-blandinger. Alt for mye å huske når det gjelder mikrostruktur og fasediagrammer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Oi! Denne ståltråden må jeg bare slenge meg med på. For øyeblikket jobber jeg litt mot ferromangan-legeringer. Om forskningsoppdraget mitt går så bra som jeg håper kan det spare et bestemt selskap for ca 10-20 millioner kroner i året. Ellers så er jeg fan av tynnplater av rustfritt stål. Det er utrolig hvor mye styrke man kan få ut av slike om de bare formes riktig. F.eks flere lag med bikubemønstrete tynnplater. Det gir en utrolig solid blokk i forhold til vekta. Skulle man laget noe like solid med en massiv tykk plate så ville vekta blitt flere ganger høyere. Ikke bare fordi strukturen selv er stiv men også fordi tynnplater kan varmebehandles og legeres opp på måter som tykkere gods ikke kan. Men slike strukturer er ikke bare stive, men også veldig lite sensitive for lokale defekter. Det samme kan sies om wire med tynne tråder vs. tykke bolter. Wire er både fleksibel men også sterkere på grunn av langt mer presis og skarp varmebehandling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå