Gå til innhold

Den store ståltråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Registerte du deg bare for å poste en skikkelig dårlig vits i form av en tråd?  :ermm:

8729980[/snapback]

 

Nei jeg er oppriktig interessert i ferrolegeringer og ønsker å diskutere dem og deres egenskaper. :)

Lenke til kommentar

Stålvaieren på taubanen vår tok livet av de billige plast-taljene fra Clas Ohlson. Så da kjørte vi på med store rustfrie karabinkroker fra samme butikk, men etter hvert ble også disse spist opp.

post-30930-1180444328_thumb.png

post-30930-1180444345_thumb.png

 

Merkelig hvor mye friksjon det skulle være mellom vaieren og karabinkrokene. :hmm:

Lenke til kommentar
Det må vel være bedre også for vaieren om dere istedet bruker en innretning med hjul på, som ruller over vaieren istedet for å slepes over denne?

8736372[/snapback]

Jepp, jepp. Men de billige taljene vi hadde kjøpt (med plasthjul) ble spist opp på samme måte og ble ubrukelige med etter én tur. Karabinkrokene holdt til 15-20 turer.

 

Vaieren må jo også slites av det der.
Jepp, jepp. Han som rullet vaieren inn igjen fikk litt ikke lite fliser i fingrene. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Når vi først er i gang med å diskutere stål, så vil jeg stille et spørsmål.

Hva er egentlig forskjellen på syrefast stål og rustfritt stål?. Joda, jeg vet det finnes sikkert av av forskjellige typer rustfritt stål og syrefast stål. Men hva er egentlig hovedforskjellene?.

Lenke til kommentar
Når vi først er i gang med å diskutere stål, så vil jeg stille et spørsmål.

Hva er egentlig forskjellen på syrefast stål og rustfritt stål?. Joda, jeg vet det finnes sikkert av av forskjellige typer rustfritt stål og syrefast stål. Men hva er egentlig hovedforskjellene?.

8742262[/snapback]

Fe er ikke passivt ved vanlige pH-områder, men det er for eksempel Cr. En legering av Fe og Cr blir også passiv, så vanlig rustfritt stål, for eksempel 18/8, består av 18% Cr og 8% Ni. (Hvis jeg husker rett fra dagens lesing! Gidder ikke åpne kompendiet igjen.)

 

("Passivt" betyr at det dannes et tynt lag av oksider på metallets overflate. Disse er så tette at ytterligere metallioner fra innsiden ikke kan løse seg ut i omgivelsene.)

 

Redigert: Syrefast stål lages ved å tilsette molybden, kom jeg på nå. Tror jeg...

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Så lurer jeg på en ting: kan man lage bremseskiver som er syrefaste?

(dvs. rustfrie)

8748054[/snapback]

Det er butikker som forhandler "stainless" (rustfrie) bremseskiver, så jeg regner med at det er mulig å lage dem. Men den legeringen som er brukt faktisk kan kalles stål er jo en annen sak.

 

Her står det litt om rustfrie skiver til motrosykkel.

 

MYTH # 2 - RACING BRAKE DISCS ARE MADE FROM STEEL

 

To digress for a moment "steel discs" are a misnomer frequently used by people who should know better. This group includes TV commentators and drivers being interviewed. Except for some motorcycles and karts, all ferrous discs are made from cast iron - an excellent material for the job. While steel has a higher tensile strength, cast iron is many times stronger than disc brake requirements. Its thermal transfer characteristics are significantly better than those of steel so that the heat generated at the interface between pad and disc is efficiently carried through the friction faces to the interior surface of the disc and into the vanes from where the heat is dissipated into the air stream. Cast iron is more dimensionally stable at elevated temperature than steel and is a better heat sink - so let us hear no more talk of "steel" brake discs.

 

Det ser ut som kravene til strekkfasthet, termiske egenskaper og hardhet hindrer stål i å være en reell kandidat til bremseskiver.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Det må vel være bedre også for vaieren om dere istedet bruker en innretning med hjul på, som ruller over vaieren istedet for å slepes over denne?

8736372[/snapback]

Jepp, jepp. Men de billige taljene vi hadde kjøpt (med plasthjul) ble spist opp på samme måte og ble ubrukelige med etter én tur. Karabinkrokene holdt til 15-20 turer.

 

Vaieren må jo også slites av det der.
Jepp, jepp. Han som rullet vaieren inn igjen fikk litt ikke lite fliser i fingrene.

8738970[/snapback]

 

Legge et marteriale som er mye hardere enn vaiern mellom vaiern og karabinkroken. Problemet er at vaiern ikke er direkte glatt, så blir veldig "ruglete" bane for karabin kroken?

 

Hvorfor i alle dager har dere egentlig valgt og bruke en karabinkrok og ikke et eller annet med stålhjul istede? Flak AS har sikkert et annet dere kan bruke.

http://www.peaksport.dk/shop/fixe-enkelt-talje-243p.html dette feks.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Det må vel være bedre også for vaieren om dere istedet bruker en innretning med hjul på, som ruller over vaieren istedet for å slepes over denne?

8736372[/snapback]

Jepp, jepp. Men de billige taljene vi hadde kjøpt (med plasthjul) ble spist opp på samme måte og ble ubrukelige med etter én tur. Karabinkrokene holdt til 15-20 turer.

8738970[/snapback]

Hvorfor i alle dager har dere egentlig valgt og bruke en karabinkrok og ikke et eller annet med stålhjul istede? Flak AS har sikkert et annet dere kan bruke.

http://www.peaksport.dk/shop/fixe-enkelt-talje-243p.html dette feks.

8750774[/snapback]

Hvilken del av den fete skriften er det du ikke forstår?

Når vi ikke hadde taljer lenger, tok vi de billige karabinkrokene vi hadde.

 

Edit: 250 DKK er kanskje mer enn hva vi har brukt på hele taubanen tilsammen.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Det må vel være bedre også for vaieren om dere istedet bruker en innretning med hjul på, som ruller over vaieren istedet for å slepes over denne?

8736372[/snapback]

Jepp, jepp. Men de billige taljene vi hadde kjøpt (med plasthjul) ble spist opp på samme måte og ble ubrukelige med etter én tur. Karabinkrokene holdt til 15-20 turer.

8738970[/snapback]

Hvorfor i alle dager har dere egentlig valgt og bruke en karabinkrok og ikke et eller annet med stålhjul istede? Flak AS har sikkert et annet dere kan bruke.

http://www.peaksport.dk/shop/fixe-enkelt-talje-243p.html dette feks.

8750774[/snapback]

Hvilken del av den fete skriften er det du ikke forstår.

Når vi ikke hadde taljer lenger, tok vi de billige karabinkrokene vi hadde.

 

Edit: 250 DKK er mer enn hva vi har brukt på hele taubanen tilsammen.

8750822[/snapback]

 

Hvorfor tror du jeg foreslo talje med stålhjul da? ;)

 

Ja selfølgelig ville de plastik hjula bli slitt, men dette opplegget her er vel noe du driver med en gang i blant? Isåfall hvis det er tilfelle så er det jo ikke ulovlig og kjøpe noe som holder...

 

Ah litt stramt budsjett, da ble ting litt anderledes, men etter du har brukt opp en 10 karabinkroker så begynner det og nærme seg prisen til en litt mer sofistikert løsning.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Denne tråden har en vanskelig tittel.

 

Jeg tror det mest riktige blir å kalle den "Den store Stål-tråden"

 

Det blir jo feil å si Den store Ståltråden eller bruke orddeling som vi IKKE gjør på Norsk og si Den store Stål tråden som den heter nå :D

 

*pirke pirke*

Lenke til kommentar
Denne tråden har en vanskelig tittel.

 

Jeg tror det mest riktige blir å kalle den "Den store Stål-tråden"

 

Det blir jo feil å si Den store Ståltråden eller bruke orddeling som vi IKKE gjør på Norsk og si Den store Stål tråden som den heter nå :D

 

*pirke pirke*

8753880[/snapback]

Den store ståltråden er mer korrekt enn Den store stål-tråden. (Bindestrek brukes i slike sammenhenger for å øke lesbarheten, noe som ikke oppnås i dette tilfellet.)

 

Videre skal det ikke brukes stor S slik du skisserer, og begge dine forslag er dermed feil.

 

*Pirke, pirke*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...