Gå til innhold

Partisjonere i vista

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...men ikke endre størrelser uten å måtte formatere. Noe jeg syns er helt høl i huet siden folk flest vil behode det de allerede har på disken.

8747318[/snapback]

Tja, ser ikke helt behovet, hvis man tenke seg litt om når man installere en ny disk første gang.

Diskan e så stor i dag, å billig, at æ mene det bare e å dele den opp i 50-75Gb til os og resten i f.eks 100Gb, så skulle vell d meste gå bra.

SELVFØLGELIG e d nån me andre behov, men det e så få at Microsoft syns vell ikke d va verdt arbeide å ha det også med.

Kanskje de t.o.m selg egne partisjonsprog også?

Lenke til kommentar

Så hvis Ola Nordmann vil ha både XP og Vista i Dual-boot, men har kun en partisjon. Hvis han da ikke har enten PM8 eller Acronis Disc Director 10 så må han belage seg på å kun velge mellom oppgradering eller formatere for å kunne ha flere partisjoner? Både OSX og alle mainstream Linux-distribusjoner har ikke-destruktiv re-partisjonering. Det blir for dårlig at Vista ikke har fått med seg dette.

Lenke til kommentar
Så hvis Ola Nordmann vil ha både XP og Vista i Dual-boot, men har kun en partisjon. Hvis han da ikke har enten PM8 eller Acronis Disc Director 10 så må han belage seg på å kun velge mellom oppgradering eller formatere for å kunne ha flere partisjoner? Både OSX og alle mainstream Linux-distribusjoner har ikke-destruktiv re-partisjonering. Det blir for dårlig at Vista ikke har fått med seg dette.

8749777[/snapback]

Æ e 100% enig me dæ.

Det e helt latterlig :mad:

Lenke til kommentar
Det blir for dårlig at Vista ikke har fått med seg dette.

det som er virkelig for dårlig her er at dere har ikke peil hva dere snakker om.

Vista har både shrink og expand muligheter FØR installasjon, samt en haug med andre verktøy som vi ikke hadde mulighet å bruke før, i XP.

Vista gir deg mulighet i tillegg til default komponenter å laste inn tilleggs progs FØR installasjon for å løse enda mer kompliserte oppgaver.

Lenke til kommentar
Det blir for dårlig at Vista ikke har fått med seg dette.

det som er virkelig for dårlig her er at dere har ikke peil hva dere snakker om.

Vista har både shrink og expand muligheter FØR installasjon, samt en haug med andre verktøy som vi ikke hadde mulighet å bruke før, i XP.

Vista gir deg mulighet i tillegg til default komponenter å laste inn tilleggs progs FØR installasjon for å løse enda mer kompliserte oppgaver.

8751158[/snapback]

Uuups, her har ihvertfall æ oversett nåkka,vest d e tilfelle.

Så det e altså mulig å partisjonere en disk, med os, for så å minske parisjon som os e på, for deretter å legge inn et anna os, på den nye ldige plassen?

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar
Eneste Vista har nytt siden XP er mulighet for å sette opp flere partisjoner og en mulighet for å joine 2 partisjoner. Jeg har aldri sett noe til noe annet under Vista-install.
Lenke til kommentar
Eneste Vista har nytt siden XP er mulighet for å sette opp flere partisjoner og en mulighet for å joine 2 partisjoner. Jeg har aldri sett noe til noe annet under Vista-install.

8751263[/snapback]

Ikke æ heller, men kanskje man har oversett nåkka?

Æ bruka nu brilla, så kanskje æ må få sjekka styrken på dem :hmm:

Lenke til kommentar

Når du booter fra DVD så er det jo "mini winPE" som lastes i minne.

Det er et operativt system.

Velg repair my computer og du er der.(der det står "Install now"

Fra der kan du utføre mange kommando, både partisjoner, shrink og annet, eller laste inn andre verktøy som du har på en usb- stikk.

WinPE opererer fra X:

Jeg vil nevne noe som kanskje kan vise mulighetene.

Du har installert XP på en disk.

Boot Vista fra Dvd.

Du kan shrink denne partisjon og leve videre med litt tilgjengelig plass.

(husk da at det er alltid noen regler å forholde seg til.)

eller

boot Vista fra Dvd, shrink partisjonen, merke den som inaktive, og opprette partisjon nr2 som primær

Nå kan du assign letter C: på partisjon nr2 etter å ha forandret den opprinelig C:\ til noe annet, og merke som aktive.

Nå kan du boot din Xp cdplate og installerer WinXP på partisjon nr2.

Starte Windows.

Fra Windows kan du nå slette den første partisjon. (som var din system partisjon)

Fordi partisjon nr2 er både system og boot.

For Vista sin del gjelder det samme.

I tillegg til det fra å bruke PE consolen kan du selvfølgelig partisjonere disken som du vil eller utføre annet form for behandling fra behandlingsvindu etter "install now" i drive options, eller advanced (noe slik)

Jeg bruker alltid behandling av diskene fra cmd i Vista, på grunn at da har jeg kontroll på hva skal det bli primær eller utvidet partisjon.

Fordi på grunn av de begresninger vi har i antall partisjoner i partisjons tabell, vil auto partisjonering med flerre partisjoner vil helst gå over til utvidet partisjon uten at vi er klare over.

Jeg lager alltid 2 partisjoner under Vista installasjon. Den ene er på ca 2GB, som jeg bruker som systempartisjon og hvor jeg installerer recovery, auto recovery options, eller andre nyttige tjenester , eller hvis jeg ønsker å kryptere hele Vista partisjon og kaller den alt annet enn C:\.

Deretter oppretter partisjon for Vista som nevner som C: og er nr 2 på disken.

Deretter installerer Vista på nr2.

Deretter gir jeg system iD 27(?) på den første partisjon, med en diskeditor som laster inn og den blir dermed "borte"

Da er den som en Oem partisjon, usynlig. Under Min datamaskin finner jeg bare den C:\.

Det ble litt mye her men ønsket å illustrere litt.

Det krever selvfølgelig litt, hvis du skal bruke alt dette, men alle kan utførske litt for å finne ut.

Man ternger ikke å kjøpe andre verktøy for å utføre en god del ting, samtidig som alle må selvfølgelig bruke det til vil og liker.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jøss, æ e mållaus.

Skal teste detta så snart pc-delan mine e installert.

Hadde ingen anelse om alt detta, men så e det vel sånn at man e fornøyd med å installere på vanlig måte, hvis d funke ok.

Æ så plutselig et par muligheta :dribble:

Tusen takk :yes::thumbup:

Lenke til kommentar
Hehe. Det var såpass ja.av alle steder jeg lette var Repair det siste stedet jeg hadde forventet å finne et sånt verktøy. Hvorfor i all verden er ikke det integrert der man velger partisjon etc.?

8753630[/snapback]

Du har tilgang til det fra der du mener, men ikke så fullverdig.

For å være ærlig, så ønsker jeg helst at MS kan komme med en spesial edition

av winPE som brukere kan tilpasse etter behov.

Du får det i dag og, men man må grave så mye.

Det samme gjelder ønske om å få tilgang til Windows System Image Manager, slik at brukere kan konfigurere Installasjon av Vista etter ønske. Dvs aktivering eller deaktivering av komponenter, tilføye mange andre drivere, oppdateringer osv. slik du ellers kan gjøre med N-lite.

Det er det som jeg faktisk er motstander av, når det gjelder MS. Dvs mange verktøy som er å finne i produktene sine Vista eller XP, men som på en måte er usynlige. Mange brukere dermed bruker penger på verktøy fra tredje part eller gratis, det spiller egentlig ikke noe rolle, samtidig som mye kan ordnes uten å gå langt, og de er verktøy som man har betalt før.

Så jeg håper at de vil komme med noe slik.

En 200MB pe er greit nok, men du kan tilføye andre verktøy som totalt kan bli 500 MB. (så sant du har nok med minne da). Da kan man løse mange problemer med diskene på eget hånd. Faktisk mange brukere på forumet som har problemer kunne lett ordne på mye selv, bare alt dette var bedre tilrettelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...