Gå til innhold

fsb overklokking av xp 1900+

Gullars

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte eg skulle overklokka cpu'en min litt. Kan nemna at eg har 3 enermax 80mm, korav éi som bles på hdd, éi som bles inn framme nede i kabinettet og éi til utsug bak, lenger oppe. På cpu'en har eg ei taisol cgk760.

Kor mykje kan eg rekna med å klara å klokka denne? Kva tid bør eg stoppa? Når fsb'en går over eit visst tal, når temperaturen går over ei viss grad eller rett og slett når eg legg merke til at systemet blir ustabilt?

Litt stress å måtte gå inn i bios kvar gong eg skal klokka/lesa temperatur. Finst det windows-baserte program som kan hjelpa meg til dette?

Alle gode råd blir motteke med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med programmet Fuzzy Logic kan du overklokke FSB'en i Windows, ellers så må du til BIOS. Men, syns du det er for mye arbeid å gå inn i BIOS vær gang du skal overklokke, ja, da tror jeg ikke overklokking er noe for deg.

Start med 1-2 MHz øking i FSB'en før du rebooter å skjekker stabiliteten med f.eks. 3DMark eller Prime95. Sandras Burn in test er også bra å teste med.

Når du står fast et sted, og du får ikke overklokket mer med FSB, kan du prøve å sette opp vcore, til f.eks. 1.80v

Men du må hele tiden være obs på at varmeutviklingen stiger.

Du kan også sette opp multiplieren, men da må du først kortslutte L3 broene på CPU'en. Hvordan du gjør det står her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...