Caze Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg VET at det har blitt omtalt i forumet her, men jeg klarer ikke finne igjen tråden. Spørsmålet er om hvem som har ansvaret for en postsending, frem til den er mottatt. Så vidt jeg husker er det avsender som har det fulle ansvar for sendingen helt til mottaker har den i hende. Gjelder dette i tilfelle hvor det sendes fra en privatperson også? Jeg tenker spesielt på QXL-auksjoner, hvor jeg ser mange som skriver at de ikke tar ansvar for brevsendinger/pakker som IKKE er sendt registrert. Kan de virkelig fraskrive seg dette ansvaret (hvis de har ansvaret i utgangspunktet da). Hvis jeg f.eks. vinner en auksjon, betaler denne på forskudd og pakken aldri kommer - kan virkelig avsender bare si" Sorry, jeg har ikke ansvaret for at brevet/pakken ble borte"? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Dette lurer eg og på, kva om ein faktisk får pakken, men tinga ber preg av øydeleggelse, er dette posten sin feil eller avsender? =/ Lenke til kommentar
DalaiLaban Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Etter det jeg husker fra rettslære på skolen så er det sender som har det fulle ansvaret for at sendingen kommer fram intill den ligger i postkassa di eller på postkontoret. Etter dette regnes pakken som levert til deg. Sender må i såfall ordne med pakkesporing for å bevise for deg at den er levert til ditt postkontor. Lenke til kommentar
DalaiLaban Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Dette lurer eg og på, kva om ein faktisk får pakken, men tinga ber preg av øydeleggelse, er dette posten sin feil eller avsender? =/ 8729722[/snapback] Det er avsenders feil så sant det ikke kan bevises at han hadde pakket varen forsvarlig inn. Hvis det skal sendes noe av stor verdi ville jeg anbefale for avsender å forsikre pakken Edit: en enkel og grei regel er at du ikke kjøper av selgere som prøver å fraskrive seg ansvaret for forsendelsen. Endret 29. mai 2007 av DalaiLaban Lenke til kommentar
Caze Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Dersom man kommer utfor en som setter seg "på bakbena" hadde det vært fint med en link til eventuell lovtekst som bekrefter det du skriver, Dalailaban. Og selvfølgelig er det alltid best å sende ting med høy verdi som registrerte sendinger. Men det er ikke spørsmålet her; det jeg lurer på er om hvem som har ansvaret for uregistrerte sendinger. Endret 29. mai 2007 av Caze Lenke til kommentar
DalaiLaban Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Dersom man kommer utfor en som setter seg "på bakbena" hadde det vært fint med en link til eventuell lovtekst som bekrefter det du skriver, Dalailaban. Og selvfølgelig er det alltid best å sende ting med høy verdi som registrerte sendinger. Men det er ikke spørsmålet her; det jeg lurer på er om hvem som har ansvaret for uregistrerte sendinger. 8729741[/snapback] Forbrukerkjøpsloven sier at: § 10. Ansvar for kostnader Selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. Denne paragrafen gjelder ikke kostnader ved at leveringen blir forsinket som følge av forhold på forbrukerens side. Når tingen skal sendes til forbrukeren, kan det avtales at kostnader som følger av sendingen, skal betales av forbrukeren i tillegg til kjøpesummen. Denne gjelder KUN når du handler fra firmaer faktisk... Men det er jo flere firmaer på QXL også. § 1. Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Fant en artikkel på VG nett som nettopp omhandler kjøp på finn og QXL.LINK Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Men ha i bakhode at forbrukerkjøpsloven gjelder mellom næringsdrivende og privatpersoner, og ikke privat-privat som ofte er saken ved nettauksjoner. *edit: så etterpå at du hadde tatt det med! Endret 29. mai 2007 av Montgomery Lenke til kommentar
Caze Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Fant svaret i VG-artikkelen: "Unngå forhåndsbetaling Dersom varen du har kjøpt skal sendes i posten, bør du unngå forhåndsbetaling. Varen regnes nemlig som levert (i juridisk betydning) når selger leverer pakken på postkontoret." Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Typiske QXL-kjøp er mellom privatpersoner, og reguleres av kjøpsloven i den grad partene ikke har avtalt annet seg i mellom. §7 (2) (2) Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Utfører selgeren transporten selv, skjer levering først når tingen mottas av kjøperen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå