Gå til innhold

Ditt vannkjølte system


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Hvordan kjøler de zalman blokkene?

Et ord: ræv

 

Men det er min mening da :p

 

Meninger er fint.

Fakta er bedre. :)

 

Vis gjerne til noen tester av kjøleblokker fra "Vannkjøler-nerdenes favoritt-sites".

 

Det er ikke blokka som er det viktigste i loopen, det er radiatorer og hvordan varmen avgitt til vannet fjernes (= luftkjøling/varmeveksler i en eller annen form).

 

Blokka skal avlede varmen fra CPU/kjerner til vannet som strømmer gjennom blokka, og det er klart at noen blokker(design) er bedre enn andre.

 

Har prøvd ut Zalman blokk (CPU), AC Cuplex Pro, Danger Den Maze, Swiftech Apogee i samme loop uten å se de helt store forskjellene. Antall radiatorer, type radiator, vifter derimot..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Da får jeg lagt opp litt bilder av vannkjølinga som etterhvert har kommet på plass. Det har ikke vært noen dans på roser til enhver tid. For det første så er dette kabinettet et mareritt å bygge i, trangt og lite så det halve kunne vært nok, men jeg fikk da knotet det på plass etter mye om og men. Sluttresultatet er jeg fornøyd med, ble bra med tanke på plassen, og kablene fikk jeg ikke skult bedre grunnet plassmangel. :) Skal også forsterke festen til radiatoren på toppen av kabinettet, det er det siste, så er vannkjølinga komplett montert og klar til 24/7 bruk. Har tenkt å sette på et par 90graders vinkler til å holde radiatoren istedet for de spinkle skruene.

 

Har leak testet det siden søndag nå, og det var kun en bitteliten lekkasje ved skjermkortet, det begynte bare å drype et par dråper. Stremte en liten runde på boltene, og det har vært tett siden.

 

 

 

Slik så det da ut før ejg begynte, luftkjølinga var delvis ødelagt, derfor ligger PC-en slengt ned på gulvet.

63700093it8.th.jpg

Startet med å flytte dvd rommen ned under harddiskene, slik at det var klart til borring, og montering av viftestyring i toppen. begynte også å feste avstandsskruene til radiatoren.

96253461xd8.th.jpg

20892843ve8.th.jpg

10192246kx6.th.jpg

Slik så da kjøleren ut :p

31965425rr4.th.jpg

Tok ut alt og startet helt forfra igjen.

53987208yu9.th.jpg

95009020mh4.th.jpg

11509009gk5.th.jpg

60074431ph4.th.jpg

10sw6.th.jpg

11bm7.th.jpg

12cj5.th.jpg

13wi9.th.jpg

1314yr3.th.jpg

13142kw0.th.jpg

13143ks4.th.jpg

14wm5.th.jpg

15cs5.th.jpg

17ib0.th.jpg

18mb8.th.jpg

19dw5.th.jpg

20mp5.th.jpg

21cy1.th.jpg

22dr5.th.jpg

23br3.th.jpg

24si8.th.jpg

24si8.th.jpg

26cu9.th.jpg

27wg0.th.jpg

28sv2.th.jpg

29uu1.th.jpg

 

 

Godkjent? :p

Lenke til kommentar

WheelMan: Får se etterpå da, mange bilder å laste opp, tok jo hele kvelden bare det. :D

 

-Shark-: Hm, ikke helt etter den røde boka, men fikk dette tollfritt fra usa. Betalte 2400kr + frakt, ingen moms i tillegg. Tipper det koster en god del mer i norge for disse delene.

 

Verdt det? Ja, det ser jo rått ut og kjøler bra, og jeg har planer om 4+ghz på e6850'n min etterhvert. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Brian:

Skikkelig "modding" her ja :thumbup:

 

Du har ikke tenkt å kjøre SLI?

 

Den MCP655-pumpa blir jo iveien for det andre kortet.

(Har samme "problem" i en av riggene jeg skal oppgradere til XFire om en stund).

 

Men spesielt trangt er det nå ikke.

Ikke i forhold til de to 3R-Systems "Airkhan" mATX/ATX kabinettene jeg holder på med.

(Har SLI i ett av dem... der skal raddis monteres på utsiden av sidedør. Bilder kommer).

Lenke til kommentar

Hjemmemekk på sitt beste. :) Nei, det blir nok et kort i første omgang i alle fall, blir veldig trangt med et kort til. Sleit også med at pumpa lå oppå lydkortet i bunn, så jeg har plassert den opp på en plastramme jeg fant liggende å slenge, så den står nå 1mm over lydkortet. Man må i alle fall ha rimelig små hender for å gjøre dette i mitt kabinet, kan ikke tenke meg hvordan det blir i et enda mindre et. En ganske god porsjon tålmodighet er også kjekt å ha.

 

Nå er plana fremover å lag et mer solid feste til radiatoren, så er alt i boks. Planen for vannkjølinga var å ha alt internt, slik at det er enklere å flytte på kabinettet ved behov.

 

Under moddinga her tok forresten også 4 bor kvelden, knakk ett, bøyde to, og sleit ut det siste. :p Det var også veldig stramt å få slangen over pumpa, der må man ha tålmodighet.

 

En ting er i alle fall sikkert, jeg har lært utrolig mye ut av dette.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...