Gå til innhold

Ditt vannkjølte system


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brian_N:

ville heller gått for 7/16" ID slanger enn 1/2 ID slanger over 1/2 nippler. Da disse er litt mindre enn 1/2 og litt større enn 3/8 slanger slik at det må litt mer til for å få de over nipplene enn 1/2 men ikke like mye strev som 3/8.

Da sitter det godt og fare for lekasje vil være mindere.

Lenke til kommentar
Brian_N:

ville heller gått for 7/16" ID slanger enn 1/2 ID slanger over 1/2 nippler. Da disse er litt mindre enn 1/2 og litt større enn 3/8 slanger slik at det må litt mer til for å få de over nipplene enn 1/2 men ikke like mye strev som 3/8.

Da sitter det godt og fare for lekasje vil være mindere.

 

Tatakker for svar, men vil ikke 7/16" gi mindre flow grunnet trangere slanger? Er helt ny på vannkjøling, så har lite erfaring der. Men forresten, når det står slik: 1/2" ID (3/4" OD) hva betyr den siste delen i parantes?

 

Noen forslag til plassering av radiatoren slik at den kjøler optimalt? Hvordan vil det funke å legge denne på toppen på utsiden av kabinettet? Vil det kjøle bra om radiatoren ligger i bunnen av kabinettet? Bør viftene ligge underst og blåse luft oppover igjennom radiatoren?

 

2bb1:

Ser viftene dine ligger på toppen av radiatoren, hvordan funker dette? Bruker du de til å suge lufta igjennom radiatoren?

Lenke til kommentar
Men kan jeg spørre om hvordan det er lurt å plassere radiatoren da? Jeg er usikker på om det er noen god ide å for eksempel legge dette på toppen av kabinettet. Må det være frie luftveier på begge sider av radiatoren, eller kan den ligge inntil en flate på baksiden? Evt. hvor stor glipe bak er nok til at det fungerer optimalt? Hvis jeg legger radatoren i bunnen av kabinettet, bør jeg da legge viftene nederst med radiatoren oppå? Kabinettet det skal inn i er et Cooler Master Cavalier 3.

 

Det er mange muligheter når det gjelder radiatorplassering. En av dem er å gjøre det slik 2bb1 har gjort det, ved å bore hull i bunnen av kabinettet og sette radiatoren nederst med vifter oppå, et annet alternativ er å gjøre det samme bare inne i toppen på kabinettet som Modzona. Jeg for min del har montert (Dvs. skal montere når jeg kommer hjem til påske) radiatoren på toppen av kabinettet ved hjelp av skruer og biter av et plastrør slik som dette og med disse gjennomføringene. Når det gjelder avstand må radiatoren ha åpning på begge sidene for bra luftgjennomstrømning. Ikke sikker på "fasitsvaret" til avstanden, men jeg vil tippe at 3cm holder i massevis.

 

TL1000S har et poeng i det han sier om å lese seg opp på vannkjøling og finne ut av ting selv, men jeg synes at det er best å diskutere oppsett og deler med andre for å forbedre det hvis mulig. Så ikke vær redd for å spørre hehe! ;)

Lenke til kommentar
Brian_N:

ville heller gått for 7/16" ID slanger enn 1/2 ID slanger over 1/2 nippler. Da disse er litt mindre enn 1/2 og litt større enn 3/8 slanger slik at det må litt mer til for å få de over nipplene enn 1/2 men ikke like mye strev som 3/8.

Da sitter det godt og fare for lekasje vil være mindere.

 

Tatakker for svar, men vil ikke 7/16" gi mindre flow grunnet trangere slanger? Er helt ny på vannkjøling, så har lite erfaring der. Men forresten, når det står slik: 1/2" ID (3/4" OD) hva betyr den siste delen i parantes?

 

Noen forslag til plassering av radiatoren slik at den kjøler optimalt? Hvordan vil det funke å legge denne på toppen på utsiden av kabinettet? Vil det kjøle bra om radiatoren ligger i bunnen av kabinettet? Bør viftene ligge underst og blåse luft oppover igjennom radiatoren?

 

2bb1:

Ser viftene dine ligger på toppen av radiatoren, hvordan funker dette? Bruker du de til å suge lufta igjennom radiatoren?

 

Det funker bedre å suge luften igjenom radiatoren, pga. at viftene suger jevnere enn det de blåser. :)

Lenke til kommentar
Brian_N:

ville heller gått for 7/16" ID slanger enn 1/2 ID slanger over 1/2 nippler. Da disse er litt mindre enn 1/2 og litt større enn 3/8 slanger slik at det må litt mer til for å få de over nipplene enn 1/2 men ikke like mye strev som 3/8.

Da sitter det godt og fare for lekasje vil være mindere.

 

Tatakker for svar, men vil ikke 7/16" gi mindre flow grunnet trangere slanger? Er helt ny på vannkjøling, så har lite erfaring der. Men forresten, når det står slik: 1/2" ID (3/4" OD) hva betyr den siste delen i parantes?

 

Noen forslag til plassering av radiatoren slik at den kjøler optimalt? Hvordan vil det funke å legge denne på toppen på utsiden av kabinettet? Vil det kjøle bra om radiatoren ligger i bunnen av kabinettet? Bør viftene ligge underst og blåse luft oppover igjennom radiatoren?

 

2bb1:

Ser viftene dine ligger på toppen av radiatoren, hvordan funker dette? Bruker du de til å suge lufta igjennom radiatoren?

 

 

OD er ytre diameter, altså diameteren på slangen med veggene.

Lenke til kommentar
Brian_N:

ville heller gått for 7/16" ID slanger enn 1/2 ID slanger over 1/2 nippler. Da disse er litt mindre enn 1/2 og litt større enn 3/8 slanger slik at det må litt mer til for å få de over nipplene enn 1/2 men ikke like mye strev som 3/8.

Da sitter det godt og fare for lekasje vil være mindere.

2bb1:

Ser viftene dine ligger på toppen av radiatoren, hvordan funker dette? Bruker du de til å suge lufta igjennom radiatoren?

Det fungerer ypperlig! :) Når jeg tar hånden innunder kabinettet (der hullene til radiatoren er), så er det iskaldt.

Lenke til kommentar

Hvor stort er mellomrommet mellom bunnen og gulvet da 2bb1?

Jeg får ikke mangen millimeterene å gå på om jeg smeller en trippel inn under :p

Noen som har noen andre gode forslag på hvordan få:

- en dobbel rad.

- en trippel rad.

- en enkelt rad.

inn i en CM stacker 831?

Lenke til kommentar

Her er et par bilder av den ferdige arbeidsstasjonen min (som lovet) ...

... og denne tråden trenger virkelig bilder :cool:

 

Innmaten ...

post-114224-1205108093_thumb.jpg

 

Detalj av skjermkortene i CF

post-114224-1205108142_thumb.jpg

 

Fronten, med aquaero, multiswitch og 2 stk. aquadrive

post-114224-1205108541_thumb.jpg

 

Detalj av toppen, med aquatube og ett av tre hull for trippelrad (Thermochill 120.3)...

post-114224-1205108874_thumb.jpg

 

Vinduet med UV-lys (og refleksen av ASUS oppstartslogo i vinduet)

post-114224-1205107964_thumb.jpg

 

og til slutt hele kassen med UV-lys i mørket ...

post-114224-1205107976_thumb.jpg

 

For maskinvare og flere bilder, se arbeidsloggen ... :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Bestillte vannkjøling idag, så legger ut bilder når jeg får rigga det til.

 

Vanntank: Swiftech

Pumpe: Laing DCC-1T

CPU-blokk: Thermalright XWB-1

Radiator: MIST Extreme 3x120

Slange: Masterkleer 3/8"ID

Vanntilsetning: Feser One Cooling Fluid UV-Rød

 

Har kjøpt slangeklemmer fra ELFA, så får med meg det også. Kjøpte noen ekstra nipler og, bare i tilfelle.

 

Venter meg en del plassproblemer med kabinettet jeg har nå da. Har bare et LianLi miditower, så må ha radiatoren på utsia en plass inntil jeg lager en ny casemod i sommerferien. Er helt strippet for idéer til casemodtemaer så har dere noen forslag så send meg på PM, så ikke denne tråden endrer topic.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...