Gå til innhold

Ditt vannkjølte system


Anbefalte innlegg

Det er jo kjempe temperaturer det. Rommet mit ligger på ca 20 for tiden, får cpu på 50 tallet og skjermkort ligger på rundt 40 ell no. Det er jo ett eldre 4870x2 da.

 

Men sikker ikke bra å ha den i mange minus mens komponenter er mange pluss. Da om du kan få kondens.. :hmm:

 

 

Nei, da får du ikke kondens! Å ha pcn i et kaldt rom er kjempegreier det!

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får ikke dårligere temp hvis blokka er festet for hardt. Og du er stormannsgal hvis du syns 30 grader load er høyt :p

 

 

Heheh :p Jammen syns det er litt høy til tenke på det er minus 7 på lofte :p

 

Hvor mye er den på under normal romtemp og load da ?

 

 

Har aldri hatt i romtemp... :p

 

Nå er det ca 0 grader på lofte. Pc står nå på 8 grader ca i ideal :) Veit ikke hvor lang tid det tar før kjølepastan er optimal jeg ?

 

Kjørte prime95 i natt aldri over 31 grader..

 

Men men

 

 

Det er jo kjempe temperaturer det. Rommet mit ligger på ca 20 for tiden, får cpu på 50 tallet og skjermkort ligger på rundt 40 ell no. Det er jo ett eldre 4870x2 da.

 

Men sikker ikke bra å ha den i mange minus mens komponenter er mange pluss. Da om du kan få kondens.. :hmm:

 

 

Nei, da får du ikke kondens! Å ha pcn i et kaldt rom er kjempegreier det!

 

 

 

Kommer helt ann på hvor mye fukt det er der fra før av..

Jeg har aldri fått kondens i pc liksom! Nå er jo kabinette mitt godt isolert også da :)

Lenke til kommentar

Du får ikke kondens med mindre du har noe som kjøler under romtemp. altså kompressor-kjøleskap greier.

 

Kondens kommer KUN ved at varm luft treffer noe som er kaldere, aldtså så kondenserer fuktigheten i lufta på dette som er kaldere. Det er derfor det ofte renner vann fra bilen midtsommers etter at du har brukt air-conditionen... Det er fordi uteluften treffer air-condition radiatoren som er iskald (og deretter kommer inn i kupeen).

 

Du trenger ikke å bekymre deg for kondens her punktum.

 

Jeg har selv hatt en pc stående i et kaldt loft, og det jeg var mere bekymret over var harddiskene, noen av de leste av temper under 10 grader, jeg turte aldri å slå av maskinen for jeg var redd noe skulle ta skade av kulda, min var riktignok ikke vannavkjølt så jeg slo av nesten alle kabinettviftene for å prøve å få en litt mere "normal" temp på diskene.

 

Prosessorer og elektronikk funker bedre jo kaldere de har det. Disker har mekaniske deler og roterende elementer...

Lenke til kommentar

Må ha tilførsel av vann i lufta dersom det skal skapes kondens fra oppvarmet luft. Å varme opp luft i seg selv endrer ikke duggpunktet (som er den temperaturen hvor kodens oppstår).

 

Det er to måter man kan skape kondens på:

- Tilføre vann i lufta som er varmet opp, da vil det skapes kondens når den kjøles ned fordi man har økt duggpunktet. (derfor kondens om man koker vann)

- Kjøle lufta ned lavere enn duggpunktet.

 

Bruker man temperturen ute enten i ren luftform eller ved å kjøle radiator ute, og fører dette inn vil det ikke føre til kondens noe sted. Grunnen er at lufta som er inne har vært ute. Lufta innendørs byttes ut konstant med luft utenfra, og varmes opp. Oppvarmingen når den kommer inn øker ikke duggpunktet, og man kan derfor kjøle den helt ned til den samme temperaturen som den holdt ute uten å få kondens. Bare se på vannrørene på kjøkken/bad/etc. Det er mye mindre kondens på dem, om i det hele tatt, om vinteren enn det er om sommeren.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Det er vel ikke så nøye, dropp dette så får han kontrolere pc med jevne mellomrom å sjekke alt funker. Får håpe det holder seg tørt.

 

Men er pcn på ett anna rom en du spiller\ol? Må bli langt å dra å sjekke, og om noe skjer da så går det tid før du kommer fram. Er ikke redd for det da??

 

Hehe nei, er bare ta ned luka og gå 5 meter ca! Så er jeg ved pc..

 

Så det er ikke noe stress, er det noe som går i stykker kjøper man bare nytt : ) Lurer på en ting , pumpe- vanntank-radiator-cpu-pumpe ? Beste opp sette eller ? :)

Lenke til kommentar
Å pumpe vann inn i tanken er sjeldent suksess. Husk forresten også at hvis du lar en vannkjølt maskin stå i et rom med minusgrader, så må du ikke skru den av.

 

Litt åpenbart, men tenkte jeg skulle nevne det.

 

 

Frostveske er tingen ... :p

 

 

Wikipedersen ser at du pumper rett til radiatoren og så cpu.. :) Er litt insperert av ditt system :)

 

Men er det noe hente på pumpe - radiator - cpu vanntank- pumpe ? Eller pumpe til cpu-radiator-vann tanken-pumpe Jeg har den siste nå ... :) Sorry for at det blir litt rottete.. :(

Endret av Chrisss
Lenke til kommentar

Mitt system kjører

Pumpe --> GPU --> CPU --> Radiator --> Tank

 

Funker fint det. Eneste tommelfingerregel jeg kommer på i farta er at pumpe ikke skal pumpe direkte inn i tank. Det at radiator kommer før CPU er også noe å tenke på, da pumpe også avgir varme til vannet (det er ikke snakk om mye, men hver grad teller).

 

Ellers er fine tips at man setter tank på det høyeste punktet i kabinettet, og pumpe i det laveste. Dette er bare tips for at fylling skal gå lettere, egentlig :)

Lenke til kommentar

Har et par-tre kommentarer her:

 

- Pumpe vann inn i tanken?

 

Greia med ei sirkulasjonspumpe er at den gir like mye som den tar, for å si det sånn. Det spiller ingen rolle hvilken rekkefølge komponentene i systemet er for gjennomstrømning. Regner man sammen hvor mye den suger og hvor mye den pusher, så blir det 0 uansett.

 

Det som kanskje forvirrer litt her er hvor effektivt man kan starte systemet med alt vannet i tanken. Slike pumper som man bruker her klarer ikke å pumpe luft. Så lenge det ligger luft i pumpehuset vil den aldri klare å flytte noe, det betyr at å putte tanken rett bak pumpa slik at det første komponentet etter tanken er pumpa gjør at man lettere kan starte systemet fra null siden man klarer å manuelt flytte vannet fra tanken og igjennom pumpa bare ved å koble fra slangen en tilfeldig plass (vannet vil renne inn i pumpa).

 

- Pumpa avgir varme i vannet..

 

Ja, korrekt, men pumper for vannkjøling er typisk 5-10W. Det betyr at dersom man legger sammen varmetapet og effekten i form av vannstrøm havner man på 5-10W. Nå er varmetapet en god del av denne effekten, som da går direkte i vannet eller i lufta rundt (primært i vannet vil jeg tro). Resten av effekten etter varmetapet er rett og slett energi som ligger i vannstrømmen. Denne energien avgis alle steder der vannet møter motstand igjennom hele systemet. Siden det typisk er CPU-blokka som gir mest motstand vil mesteparten av denne effekten gå over til varme der, altså produserer vanngjennomstrømningen som går igjennom blokka varme i seg selv.

 

En ting man kan huske er at temperaturforskjellen fra det kaldeste til det varmeste er veldig lavt, typisk under 3 grader. Å bytte rundt på komponenter gir derfor omtrendt ingen forskjell. En temperaturmåler som står f.eks montert i CPUen klarer ikke engang å oppnå den presisjonen som kreves for å se forskjell på f.eks 36 og 40 grader, det betyr egentlig at man alltid kan se på disse temperaturene som +/- 5 grader.

 

Å pumpe vann inn i tanken er sjeldent suksess. Husk forresten også at hvis du lar en vannkjølt maskin stå i et rom med minusgrader, så må du ikke skru den av.

 

Litt åpenbart, men tenkte jeg skulle nevne det.

Det kommer an på hva du blander i vannet. Bruker man frostvæske kan man få det til å tåle ned i -37 grader ca uten problem for vannet sin del. For rundt -5 er det ingen problem med 10% frostvæske. Alle komponenter i PCen vil tåle det.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Vedlig godt innlegg gxi.

 

Når det gjelder frysepunkter, så har jeg 0 peil på hvilken sammensettning vår venn har på vannet. For alt jeg vet er det snakk om vanlig springvann. Så jeg tenkte jeg skulle nevne det, for sikkerhets skyld ;)

 

Når jeg sier at det er en tommelfingerregel at pumpa aldri skal sende vann rett i tanken, så betyr ikke det at det er en lov eller en regel. Det er bare et veldig godt tips, på grunn av det du nevner over :)

 

Mener forøvrig at denne tråden burde endre navn til Vannkjølingskafeen eller noe sånt. Har savnet en tråd med ren diskusjon og åpen prat om/rundt vannkjøling. Det foregår jo her, selv om det ikke var det tråden var ment til.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Stemmer at det i teorien kan det, men i praksis sansynligvis ikke. Grunnen er at lufta innendørs har omtrendt samme vannmengde som lufta ute pga ventilasjon. Det betyr at duggpunktet på lufta inne er bare rett over duggpunktet på lufta ute. Drar man inn kaldt vann utendørs vil dermed ikke kondens oppstå pga temperaturen på lufta rundt slangene ikke går under duggpunktet.

 

Her snakker jeg av erfaring. Jeg har kjørt igjennom en hel vinter med radiator utendørs, og det var ingen som helst kondens noe sted.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...