danjohan Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) 1997 Peugeot 605 2.0 sedan, bilen har gått 203 tusen, er det noe spess jeg burde se etter? Hvordan er disse bilene? http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1508458#bilder Endret 29. mai 2007 av danjohan Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Bruktbil er en sump av mulige problemer. Jeg tar alltid utgangspunkt i at selgeren vil prøve å selge problemer unna. Det er et faktum at mange blir lurt på bruktbil. Sjekker du følgende er du litt sikrere på å få en bil du kan kjøre med(istedenfor en masse problemer).Jeg sjekker først hengslene på førerdøren. Gir indikasjon på hvor mye brukt bilen er. Slitasje på seter(comfort) og pedaler. Prøv bilen og lytt etter ulyder(i svinger, during)-slitte hjullager. Brems ganske kraftig opp uten å holde i rattet(ulike bremser. Brems med handbrekket og sjekk at de virker( skal ikke være noe risting) Sjekk jekkfester(punkter) for rust og likeledes rust under bilen og rundt hjulene. Sjekk motor for oljelekkasjer/vannlekkasjer(vannpumpe)Lykke til med bruktbilsjekk Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Sjekk gjerne også fargen på oljen. ( Den skal ikke være grå ) Se gjerne også om reflektorene på frontlyktene ikke er matte. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) P605, spesielt denne modellen med turbo og 150hk, er nydelig å kjøre om den er godt vedlikeholdt. Den ser bra ut på bildene. Interiøret ser helt og fint ut. Men med 200.000km på telleren kan bilen være svært dårlig om slitedeler ikke er jevnlig byttet. Du bør finne servicehefte eller kvitteringer som viser blant annet at registerreima er byttet to ganger. Hvis den bare er byttet en gang, har du en verkstedregning (hvis du ikke gjør det selv, men det er trangt nede i motoren på den bilen) på ca 6000 like rundt hjørnet. Jeg anbefaler en prøvetur først for å finne ut om den føles tett og fin ut, eller om det skrangler. Da kan det være mye som må byttes. Rust er det vanligvis lite av på disse, kanskje til og med nær ingenting på denne siden den bare er 10 år. Eksosanlegget ruster naturligvis. Det kommer du ikke utenom. Trekk fra på prisen om du må bytte deler her. Bakre potte på denne (turbomodellen) koster nesten fire tusen. Hvis du liker bilen etter prøveturen, anbefaler jeg en nøyere gjennomgang - både av bilen og dokumentasjon i form av verkstedregninger. NAF-test eller en gjennomgang av en kyndig bekjent (hvis du ikke klarer det selv) er å anbefale. Prisen, hvis bilen er bra, er det ikke noe å si på. Disse bilene går for latterlig lave summer. Ny pris i 1997 var nesten 400.000. Dette var toppmodelen det året (de leverte ikke 6-syl-utgaven lenger), med alt som var av utstyr da. Endret 30. mai 2007 av perjohan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå