Gå til innhold

Hvordan nettverksutskrift fungerer.

Anbefalte innlegg

Har en modul jeg skulle ha gjort og det går på:

"Lærlingen skal kunne forklare hva som skjer ved utskrift, både på arbeidsstajonen og i nettverket"

Noen som vet hvor jeg kan finne en liten detaljert beskrivelse på akkurat dette.

Tenker da på f.eks.

trykker på utskrift i word, så kommer det en temp fil i "C:\WINDOWS\system32\spool\PRINTERS" osv... og hvor det går derfra etc.

trenger ikke være mere detaljert en som så ....

Takker for all hjelp :thumbup:

Endret av zl33p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel litt an på om det er en ren nettverksskriver som er koblet med LAN-kabel til nettverket, eller om det er en skriver som er koblet til en annen maskin på nettverket...

Det tekniske om hvordan det funker har jeg ingen anelse om!

Lenke til kommentar
Har en modul jeg skulle ha gjort og det går på:

"Lærlingen skal kunne forklare hva som skjer ved utskrift, både på arbeidsstajonen og i nettverket"

Noen som vet hvor jeg kan finne en liten detaljert beskrivelse på akkurat dette.

Tenker da på f.eks.

trykker på utskrift i word, så kommer det en temp fil i "C:\WINDOWS\system32\spool\PRINTERS" osv... og hvor det går derfra etc.

trenger ikke være mere detaljert en som så ....

Takker for all hjelp :thumbup:

8729417[/snapback]

Ikke er det bare å si at printerserveren holder oversikt over skrivere og kommuniserer med dem via nettet. Den inneholder alle drivere til skriverene og deler disse ut via nettet. Det er printer spooleren til serveren som prosseserer alle utskrifter.

Når en skriver blir lagt inn på en klient, kopieres det rett driver og er det rettighetene på serveren som avgjør i hvilken grad brukeren kan kommunisere med skriveren.

Når en bruker har fått tillattelse til uskrift, blir det send en forespørsel til serverens spooler som prosseserer utskriftskø.

vet ikke jeg..

Lenke til kommentar

Jeg hadde visst ikke skrevet det selv, men fant en annen opplæringsbok der dette var skrevet.

På en arbeidsstasjon som har en lokal skriver tilkoblet går all data gjennom seriell overføring, enten det er LTP1 porten eller en USB port. Dokumentet brukeren skal skrive ut blir sendt til utskriftskøen. Utskriftskøen sjekker om skriveren er ledig eller om den må vente på at andre dokumenter skal bli ferdig skrevet ut. Utskriftskøen sender deretter dokumentet til skriveren og skriveren sender hele tiden tilbakemeldinger til pc-en om hvordan status på utskriften er.

I ett nettverk blir alle skriverene installert på en skriver server. Skriverne er da dirrekte tilkoblet nettverket og har fått en nettverksadresse (IP-adresse) eller den kan stå tilkoblet lokalt på serveren. Serveren blir da satt opp med Print Spool (engelsk for skriverkø), på denne måten kan skriveren bli delt som en visuell skriver på arbeidsstasjonene.  Når arbeidsstasjonene skal skrive ut blir dokumentet sendt til serveren som sender dokumentet videre til den riktige utskriftskøen. Den må sortere dette hvis det er flere skrivere installert på serveren. Serveren sjekker da om det er noen andre dokumenter som står i utskriftskøen og sender det til printeren. Skriverkø tjenesten på serveren skal settes opp til å prioritere forskjellige utskrifter på forskjellige måter.

• FIFO (First In First Out) skriver ut dokumentene etter hvilken rekkefølge de kom inn i skriverkøen

• SJF (Shortest Job First) skriver ut først dokumentene som er minst. Da enten av filstørrelse eller antall ark

• LJF (Longest Job First) skriver ut først ut dokumentene som er størst. Samme betingelser som i SJF

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...