Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fremtidens hybrid- og brenselcellebiler


Anbefalte innlegg

Hei, har prosjekt i naturfag hvor vi skal finne ut om hybrid-biler. Vi har tenkt å ta utgangspunkt i et bilmerke, mest sannynlig Lexus. Men sliter litt med å finne konkret informasjon om hvor langt Lexus' og andre bilmerkes er kommet i prosessen. Vet at det faktisk er kommet noen hybrid-biler, men sliter som sagt med å finne litt info om målene deres.

 

Hyggelig om noen har tid å svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er Toyota som er den store pådriveren, ikke Lexus. Lexus er et bilmerke opprettet og heleid av Toyota, og hele fokuset til Toyota den siste tiden har vært miljø. Her til lands har vi kun tre hybridmodeller fra konsernet (Toyota Prius, Lexus RX400h og GS400h), men f. eks. i USA fins flere Toyotamodeller som hybridbiler. Prius er verdens mest solgt hybridbil, ettersom den kom (i hvert fall andre generasjon, første gen. var kanskje litt tidlig) på et meget gunstig tidspunkt. Dette har også ført til suksess også for Lexusmodellene.

 

En annen hybridbil som kan se ut til å selge litt her til lands er Honda Civic. Den kom i salg i fjor, og har en litt annen vinkling enn Priusen, men regnes likevel som en solid konkurrent. Honda også har fokus på miljø (eller, hvme har vel ikke det?) og har en brenselscellemodell (i konseptform) nå kalt FCX (mener jeg å huske). Denne ser også veldig spennende ut, og jeg gleder meg til å se hva de klarer å få til her. Samtidig ryktes det om en meget miljøvennlig V6-bensinmotor som skal slippes sammen med ny Accord sent i høst. Kanskje de får til noe revolusjonerende her? Det er i hvert fall ingen tvil om at Honda kan motor!

Lenke til kommentar

Hybridbiler utgjør mindre enn 1% av alle solgte biler, så mye av dette er rent spill for galleriet. Verken Toyota eller Honda tjener penger på å selge hybridbiler, for hybridbiler er ekstra dyre å produsere, en merkostnad som kundene ikke er villige til å betale. Og hybridbiler har vesentlig kortere livslengde og er mye mer energikrevende å produsere enn andre biler. For en vanlig moderne bil gjelder det at det forbrukes omtrent like mye energi på å produsere den og resirkulere den etter at den er skrotet, som all den energien bilen forbruker mens den kjøres.

 

For hybridbiler er dette produktlivsløpregnestykket negativt, det vil si at kreves laaangt mer energi for å produsere en hybridbil enn det den sparer når den kjøres. Hybridbiler fører altså til mindre miljøbelastning lokalt der den brukes, men globalt, og spesielt i forhold til det globale klimaregnskapet, så fører det å produsere hybridbiler til en forverring, ikke til en forbedring.

 

Sjekk f.eks denne artikkelen: http://clubs.ccsu.edu/recorder/editorial/e....asp?NewsID=188

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
(...)

 

For hybridbiler er dette produktlivsløpregnestykket negativt, det vil si at kreves laaangt mer energi for å produsere en hybridbil enn det den sparer når den kjøres. Hybridbiler fører altså til mindre miljøbelastning lokalt der den brukes, men globalt, og spesielt i forhold til det globale klimaregnskapet, så fører det å produsere hybridbiler til en forverring, ikke til en forbedring.

 

8729630[/snapback]

 

Mente jeg leste et sted at når Prius hadde kjørt ca. 150 000 kilometer, så var dette utlignet sammenlignet med en tilsvarende ikke-hybridbil. Noen som kan be-/avkrefte dette?

 

Edit: Skjulte sitatet.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Priusen tjener vel mest på de som stopper mye, og kjører sakte, altså veldig mye i rushkjøring, siden den stopper bensinmotoren og bruker elektrisk når bilen går under 25km/t. Vanlig kjøring hvor man kjører relativt fort og ikke stopper mye er det uansett bensinmotoren som driver bilen. Også i nedoverbakker vil den kunne lade batteriet, men i byen er det ikke så mye nedoverbakker at det vil ha noe særlig å si.

 

Problemet ligger nok i vekt. Greit nok at den bruker en mye mindre bensinmotor fordi den kan kompensere med elmotoren når den trenger kraft, men det ligger svært mye vekt i å ha så store batteripakker som den trenger. Selve elmotoren veier nok ikke veldig mye mer enn det startmotoren + dynamoen i en vanlig bil veier (i Prius erstattes disse med èn enhet, altså en kombinert motor og dynamo).

Lenke til kommentar

Nei, men elmotoren må skyve rundt på en liten bensinmotor, og bensinmotoren må som du sier skyve rundt på en elmotor og tilhørende batteripakke. Kunne vært morsomt å se hvordan forbruket ble ved å fjerne hele batteripakka og kun bruke bensinmotoren.

 

Kan heller ikke se hvordan det skal være miljøvennlig (eller økonomisk) å bytte batteripakke hvert X antall år...

Lenke til kommentar

Nå er jo Prius også nesten mer som et digert (og forholdsvis vellykket) pilotprosjekt for Toyota, og ting utvikles jo hele tiden. Dessuten har Toyota også skjønt at selve produksjonen av bilen må gjøres mer miljøvennlig, så også det er et fokus for fabrikken. :)

Lenke til kommentar

Elmotoren fungerer som dynamo når bensinmotoren driver, så den vil jo ikke gi noen større ulempe enn det en hvilken som helst dynamo i en bil gir. Bensinmotoren clutches vel ut automatisk når det er elmotoren som drar slik at den ikke må drives rundt. Såvidt jeg har skjønt det vil Prius også bruke elmotoren til å dra rundt paralellt med bensinmotoren om den kan det.

 

Å fjerne bensinmotoren ville gi den svært lite kraft, da den lille bensinmotoren ikke er designet for så mye annet enn å holde fart. Det er elmotoren som gir kraften/momentet. Elmotorer har den fordelen at de har et ekstremt moment ved lavt turtall i motsetning til en bensinmotor som må ha masse turtall for å få noe særlig kraft. Elmotoren vil derfor gi en betydelig forbedring av kraft ved aksellerasjon (noe som vel er grunnen til at Priusen faktisk ikke slår på bensinmotoren før farten er over ca. 45km/t).

 

Edit: OK, regner med at den som postet under har rett på at farten skal være 45km/t, ikke 25km/t.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Sikkert fordi de kjører som svin, og derfor benytter seg konstant av bensinmotoren i Prius ...

 

Uansett, her kan du lese litt om GMs hydrogenprosjekt. :)

8746601[/snapback]

 

Taxi sjofører kjører vel strengt talt ikke som svin? Prius er rett og slett en rimelig lite gjennomtenkt bil, den er kun for mennesker i California som ikke skjønner stort og for og skape et bedre "miljø" bilde av Toyota.

 

Bruke hydrogen til drivstoff er også en litt tvilsom ting. Brenselcelle er skikkelig smart uten tvil, men det er ikke serlig realistisk. Veldig mye fordi de metalene som blir brukt i dagen brenselcelle er av den super edle typen og fordi fremstilling av Hyrdogen ikke er direkte flott for miljøet.

 

Jeg har mye mer trua på dette.

http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/arti.../THISWEEKSISSUE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...