Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan unngå å brenne clutchen?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva er det som er grunnen til at man brenner clutchen?

Siden jeg har Mazda, så er det alltid jeg som må slepe kamerater hjem.. ( :p ) , og da lurer jeg på hva er det som er best for clutchen?

Er det best å slure den mest mulig, så det ikke blir så tungt å dra, eller er det best å slippe clutchen raskest mulig, og unngå å bruke clutchen mest mulig?

Er så redd for clutchen min når jeg sleper de stakkars bilene til kameratene mine hjem etter en rånetur. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som faktisk sliter på clutchen er å slure... clutchen består av to-tre plater, på en måte som en brems, og du vet jo at du sliter mere på bremseklossene når du bremser rolig, enn når du låser hjulene.... når du har clutchen helt ute, blir det som om bremsene er låste, og den slites ikke.

Det lureste er å holde så lavt turtall som mulig, og holde clutchen inne så kort som mulig, det gjelder også ved generelt skifte av gir, og du er interissert i at motoren ikke varierer stort under gir skifte... det som gir minst slitasje, er viss du klarer å holde turtallet til motoren, det som tilsvarer neste gir...

Altså, hvis du ligger i 2 gir, ved 2000 rpm, og skifter til 3 gir, og motoren ved samme fart ligger på 1500 rpm, er det mest idelle at du får motoren ved på 1500 rpm, og så slipper clutchen. Det høres kanskje komplisert ut, men med litt trening blir det like naturlig som vanlig, i tillegg til at du får mindre rykk og napp, mykere kjøring og lavere bensinforbruk. I tillegg til at cluchen holder mye lenger.

Endret av lancaster
Lenke til kommentar

Det hjelper med større slagvolum, for da har man større dreiemoment og kan være mer "uforsiktig" med clutchen. Hvis man girer riktig er det bare igangkjøring som gir clutchslitasje av betydning. Men det å taue andre biler sliter nok mye, ihvertfall hvis det er mye start og stopp og du i tillegg har en motor med dårlig moment, som en 1,6 eller 1,8 bensin som er bygd av lette komponenter.

Lenke til kommentar

Det går nok ikke så mye på motorstørrelse, men primært så er det slik at har du stor motor, har du stort dreiemoment også. Men det samme gjelder her, det er i gang setting som sliter på clutchen, og du kan få det til at det er kun ved igang setting du sliter på cluchen ved tauing...

Det vil nok være lettere å starte i gang med en større motor (dog, IKKE en type "racer" motor, da disse har masse hester, men ikke noe særlig dreiemoment), men det behøver ikke har noe som helst å si hvis du bruker girene riktig. Jeg har taua en Opel astra 96(veier 1600kg), med en 1983 VW polo med 1.0 liters motor, hvis man er forsiktig, så er det uansett bare når du starter at det slites på clutchen.

Det er forøvrig lurt at man girer veldig forsiktig, og ikke får noen hastighets økning når du girer, da dette kan lett gi rykk og napp i bilen, og føre til større slitasje på gir og akslinger osv osv...

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Litt offtopic:

Men når clutch har tatt kveld: er det en omfattende jobb og skifte det som skiftes må (mange arbeidstimer) ? Er det dyre deler?

Vet at det varierer fra bil type etc. men tenkte sånn generelt.

Har DU skiftet clutch så fortell gjerene hva du måtte betale for jobben (antall timer), og hva delene kostet.

Bare så jeg slipper og gå å lure helle helgen... (så kan jeg evt. slukke sorgene over at det er knakk dyrt med et par pils... ;) )

Takk!

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har sett koster det stort sett i området 5000-6000 å gjøre dette på verksted. Er like mye i delepris som i arbeid ca. Man skifter vel stort sett hele greia. Det varierer noe fra bil til bil hvor vanskelig det er. Noen kan bare clutcen tas rett ut og en ny settes inn, mens andre må hele girkassen ut, og de må deretter skilles fra hverandre, og ny må monteres.

Lenke til kommentar

Hvis du er bekymret for slitasje på klutsjen, så la være å bruke den. Ved å avpasse turtallet, så kan du gire uten å betjene klutsjpedalen.

Hvis du f.eks. kjører i 50 km/h og skal gire fra andre til tredje. Denne hastigheten tilsvarer f.eks. 3500 rpm i 2. gir og 2000 rpm i 3. gir. Følg da denne prosedyren:

1. Gå av gassen og gir til fri samtidig.

2. Vent til turtallet er kommet til aktuelt for det nye giret.

3. Legg inn det nye giret og gi gass.

En turteller er spesielt praktisk i denne sammenhengen, men med erfaring kan du lytte deg til passende turtall.

Lenke til kommentar
Har DU skiftet clutch så fortell gjerene hva du måtte betale for jobben (antall timer), og hva delene kostet.

8972765[/snapback]

1983 opel ascona:

dritlett patent, brukte tre kvarter. Kosta vel ca tusenlappen for komplett clutchsett med trykkplate, lamell og utløserlager.

1987 camry:

her må motor og girkasse deles, og mye må skrues løst før man kan gjøre det. Brukte vel ca 4 timer tror jeg. Var 2stk og kosta vel ca 1200kr for komplett sett

scorpioen:

har vært ut og inn med girkasse så mange ganger at det burde gå lett på 2-2,5 timer, selv om man holder på alene. Her må også motor og girkasse plukkes fra hverandre. Ca 1400kr

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt :)

Om noen i Haugesunds område kunne tenke seg en liten jobb.., ;)

så er det bare å gi et hint. Skal betale godt (så lenge man kan slippe unna svindyre verksted priser..)

Har også en topp pakning som må skiftes (antar det er noe sånt, siden den drypper en del olje, og får den ikke gjennom EU kon. med slik lekasje...)

Er også et par andre små snaks ting som må fixes/skiftes.

Er en del høvdinger å tjene for den som er kompetent for jobben.

Anyone?? :)

Edit: om du skulle bo på stavanger siden så er det også en real mulighet om prisen er god/fear..

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Sjekk/spør på SuperStreet Haugesund's forum (www.superstreet.no)

Er mange flinke folk der, og sikkert en person eller tre som kan hjelpe deg/gjøre det for deg ;)

Personlig har jeg aldri gjort det før, og har bare mekket litt på min egen bil (pusser den opp) så jeg tror ikke jeg bør prøve.

Men dersom du trenger hjelp stiller jeg opp. Har ikke mye verktøy som jeg kan ta med meg utenom garasjejekk og 4 stk. bukker ;)

Lenke til kommentar

Ta betalt for aa slepe bilene deres da, saa har du ivertfall noe cash naar du maa reparere clutch

Det er selve arbeidet aa bytte clutch som er et helv**e (graat av frustrasjon naar jeg skulle bytte clutch paa en gammel volvo 740)

Men som sagt tidligere, for aa slite saa lite paa clutchen saa maa du for all del proeve aa unngaa aa bruke clutchen saa mye, og unngaa rykking.

Endret av Storleer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...