FunkyMonk Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) I dag opplevde jeg at skjermbildet frøs fast under spilling (World of Warcraft). Dette har skjedd flere ganger før. Jeg slo av maskina, og bootet på nytt. Til min store forskrekkelse, ble jeg møtt av dette: Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM Du kan reparere filen ved å starte Installere Windows fra den originale CD-ROMen. Velg 'r' i åpnings-skjermbildet for å reparere. Panikken lot seg vente på, da jeg antok at dette ville kunne løse seg ved å følge instruksjonene. Men da jeg bootet fra min Windows XP CD, ble jeg litt mer betenkt. Etter å ha valgt 'reparere' (ved å trykke 'E', ikke 'r' - og etter å ha ventet lenge på at drivere/filer ble lastet inn fra CD-ROM), fikk jeg beskjed om å velge hvilken partisjon. Det eneste valget jeg fikk opp, var "E:\WINDOWS" (den installasjonen jeg ønsker å reparere er vel "C:\WINDOWS"). Av en eller annen årsak, har det skjedd noe med mine partisjoner, sånn at C: -> E: D: -> C: E: -> D: Deretter fikk jeg opp en kommandolinje, hvor jeg kunne utføre et sett med operasjoner - men så vidt jeg kan se, er det ingen ting som hjelper... Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter... Det er bla 2 kommandoer her, "FIXBOOT" og "FIXMBR", men ingen av disse ser ut til å gjøre noen forskjell. Jeg har endel dokumenter liggende på samme partisjon som Windows ble installert på... Så lenge jeg får beholdt de dokumentene, er det forsåvidt ingen krise om jeg er nødt til å formatere. Problemet er bare at det vil ta meg endel tid å få satt opp maskinen til brukbar tilstand. Jeg har semesteravslutning (med eksamen) på fredag, og hadde egentlig ikke planlagt å bruke tiden på å formatere! Samtidig er jeg avhengig av at min PC fungerer i forberedelsene... Er det noen som kan fortelle meg hva som er skjedd med min PC, og hva jeg bør gjøre videre nå? Jeg har (hvis det er av interesse) følgende hardware spesifikasjoner: AMD Athlon 64 3200+ 1GB RAM Gainward GeForce 6600GT 256MB Endret 29. mai 2007 av FunkyMonk Lenke til kommentar
FunkyMonk Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg har også gjennomført en "CHKDSK", men uten at feilmeldingen forsvinner (CHKDSK fant heller ingen feil)... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM er riktignok en fil , men den er en 'hive' av windows registry . Når denne blir korrupt ved en ukontrollert shutdown vil naturlig nok ikke windows klare å loade . Ved oppstart (normal fra HD) tapp på F8 tasten og velg last known working konfiguration . Da vil windows loade en tidligere SYSTEM registry part fra backup posisjon ( \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\BACKUP\SYSTEM ) Lenke til kommentar
FunkyMonk Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Forøvrig kan jeg også legge til at jeg kan se at denne fila sist ble endret 28/05/07 kl 23:41... Dette var an times tid før problemet oppstod... Jeg kan ikke huske om jeg gjorde noen reboots mellom dette tidspunktet og da jeg fikk feilmelding ved oppstart... Lenke til kommentar
FunkyMonk Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg får fortsatt samme feilmelding, etter å ha valgt "sist fungerende konfigurasjon"... Kan swapping av stasjonsbokstaver ha noe med problemet å gjøre? Er det trygt å forsøke Option 3 fra http://www.help2go.com/Tutorials/Windows/C...or_corrupt.html ? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 WOW frøs , du slo av maskinen med power off eller reset knapp . Dette som forårsaket korrupsjonen . Prøv det jeg nevnte i forrige post . Lenke til kommentar
FunkyMonk Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 WOW frøs , du slo av maskinen med power off eller reset knapp . Dette som forårsaket korrupsjonen . Prøv det jeg nevnte i forrige post . 8728831[/snapback] Jo, det var det jeg gjorde... Men samme melding kommer fortsatt opp. Derfor lurer jeg på om det er noe med swappingen av stasjonsbokstavene som forårsaker problemer (feks at den kanskje leter på feil sted, siden C:\WINDOWS nå tydeligvis har havnet på E:\WINDOWS) eller om det vil fungere å gjøre en system recovery via kommandolinjen? Lenke til kommentar
dizx Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 WOW frøs , du slo av maskinen med power off eller reset knapp . Dette som forårsaket korrupsjonen . Prøv det jeg nevnte i forrige post . 8728831[/snapback] Jo, det var det jeg gjorde... Men samme melding kommer fortsatt opp. Derfor lurer jeg på om det er noe med swappingen av stasjonsbokstavene som forårsaker problemer (feks at den kanskje leter på feil sted, siden C:\WINDOWS nå tydeligvis har havnet på E:\WINDOWS) eller om det vil fungere å gjøre en system recovery via kommandolinjen? 8728847[/snapback] Stasjonsbokstavene kan helt klart være en del av problemet. Les Repair XP. Hvis ikke det hjelper og fikse boot sector etc, se om du kjenner noen som har Acronis Disc Director. Dette verktøyet er utrolig bra. Fikser det meste, pluss at man kan kopiere. Lykke til! Lenke til kommentar
FunkyMonk Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Stasjonsbokstavene kan helt klart være en del av problemet. Les Repair XP. Hvis ikke det hjelper og fikse boot sector etc, se om du kjenner noen som har Acronis Disc Director. Dette verktøyet er utrolig bra. Fikser det meste, pluss at man kan kopiere. Lykke til! 8728875[/snapback] Jeg forsøkte med "FIXBOOT E:" nå (siden C: tydeligvis har blitt til E:)... Men det hjalp ikke... Såvidt jeg vet, kjenner jeg ingen som med god sannsynlighet har Acronis Disc Director. Uansett er vel dette et software, som krever at man i utgangspunktet har lastet inn operativsystemet? Skal forsøke å kjøre system recovery nå... Lenke til kommentar
FunkyMonk Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Finnes det noen måte å endre stasjonsbokstaver via Recovery Console da tro...? Lenke til kommentar
unwill Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Hva en du gjør, ikke kopier backup versjonen hvis du har en OEM Windows som jeg har på min bærbar Dette skjedde med meg for 1 uke siden, og jeg har også masse eksamener så jeg gidder ikke å bruke tid på å fikse det. Jeg løste dette imidlertidig ved å kjøre Ubuntu Live CD, da kan jeg surfe, laste ned ting (til fat partisjonen, og minnepenn), se på video, skrive notater, lese notater osv... kan ikke spille, men det er bra siden jeg har eksamen. Hadde CDen liggende så det tok meg kun få minutter etter at jeg ga opp Hvis du har en orginal Windows som ikke er OEM kan du prøve å finne SYSTEM i en backup katalog og kopiere over den du manglet. Min løsning blir sansynligvis etterhvert å flytte alt til minnepenn & reinstallere alt... Lest at dette kan forekomme når Windows ikke blir shut down properly... Lenke til kommentar
FunkyMonk Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Ja, jeg holder på å laste ned Ubuntu Live nå, og satser på at jeg får tilgang til mine dokumenter derfra... Deretter flytter jeg de over til en annen disk og reinstallerer hele skiten på nytt! Når jeg først har kommet til dette steget, er det faktisk like greit å begynne fra scratch! Det er sikkert mye dritt som har godt av å bli kastet på hue og rævva ut av systemet uansett! Jeg prøvde meg med en manuell recovery, og feilen forsvant. Men en annen feil dukket opp istedet (en dll-fil som mangler denne gangen), og da jeg skulle gå inn i systemet via Recovery, ble jeg spurt om et administratorpassord, som jeg ikke har... "Jaja, her må det nok sterkere lut til!" tenkte jeg. Endret 29. mai 2007 av FunkyMonk Lenke til kommentar
unwill Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Akkurat samme problem som meg det da, men forskjellen er at jeg har administratorpassordet, men den funket ikke siden jeg overskrev den filen fra en OEM backup og det passordet ikke finnes. Får håpe reinstallingen går smertefritt og at alt er oppe og går igjen etter noen få timer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå