Gå til innhold

WOOOPS! - Verdensorganisasjonen for eierfrie OS!


Anbefalte innlegg

Jeg foretrekker OS X, og brukte Mac i mange år, men når jeg kjøpte ny maskin var det enkelt og greit hva jeg kunne få mest ut av med en mediumspriset proff maskin, og da vant Windows PCer. Dessverre.  :(

8797480[/snapback]

 

Noen ganger blir det slik ja. Apple har noen hull i produktporteføljen for tiden.

 

Tilbake til emnet, ambisiøse tanker om Linux. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man burde få gjøre hva man vil med produkter man har kjøpt. I alle andre tilfeller burde det gå veldig klart frem av produktbeskrivelsen hva man kjøper retten til.

8798508[/snapback]

 

Apples EULA forbyr installasjonen av OS X på noen annen maskin enn en maskin kjøpt fra Apple, men EUs reglement angående kjøpsrettigheter nuller ut denne, da den ikke presenteres for brukeren før man har kjøpt og betalt for produktet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Selvfølgelig, jeg kan ikke telle på både hender og føtter hvor mange venner jeg har som vil overbevise meg om at Linux er det beste. Jeg vil ikke være nødt til å først skaffe meg linux, og så vente på at programmene jeg bruker skal komme til det OSet.

 

Og i tillegg vil folk ha det enklest mulig, og per i dag er ikke Linux det.

8777916[/snapback]

 

Forståelig at du ikke vil vente til programmene du bruker skal komme til OSet, men det å prøve en dualboot med en linux distro kan få deg til å endre litt mening om selve OSet. Hvis de som lager programmene du er avhengig av, hvor det ikke finnes reelle alternativer for linux, ser at det er marked for linux også, vil dette bli produsert for linux også. Dermed har du fått en fullverdig arbeidsdesktop med linux. Det samme gjelder spill, hvis spillutviklerne får opp øya og ser at det faktisk er noen millioner å hente blant linuxbrukerne også, vil de nok ganske fort begynne å bruke OpenGL APIet og ikke bare DX.

 

De fleste vil ha det enklest mulig ja, men windows er kun "enklest" fordi Bill har vært helvetes god med markedsføring og fått windows inn som OS på de fleste nyinnkjøpte dataer, pre innstallert. På den måten har du lært deg windows. Siden ting er anderledes i linux enn i windows kan linux sees på som vanskelig. Noe det faktisk ikke er så fort du har lært deg litt. Faktisk er ganske mye enklere å gjøre i linux enn i windows, når du først har blitt vant til det.

 

Har hørt om folk som alltid har brukt linux som har skullet hjelpe windowsbrukere med pc problemer som har hatt store problemer med å navigere seg rundt i windows og rett og slett har måttet gi opp fordi OSet blir helt feil.

8778061[/snapback]

Jeg har selv brukt Ubuntu-linux i en liten periode gjennom vmware og ønsker å bruke den nye versjonen nå.

Hvor finner jeg ubuntu dapper drake(den nyeste) som vmware-kompitabel versjon?

Lenke til kommentar
Jeg har selv brukt Ubuntu-linux i en liten periode gjennom vmware og ønsker å bruke den nye versjonen nå.

Hvor finner jeg ubuntu dapper drake(den nyeste) som vmware-kompitabel versjon?

Hvis du ikke klarer å finne et FTP-speil for Ubuntu så begynner jeg ærlig talt å lure litt. Den letteste løsningen er forøvrig å oppdatere med APT. www.linuxguiden.no

--

 

Jeg kommer nok til å kjøre et eller annet fritt OS når jeg får meg laptop (har ikke min egen maskin ATM :(). Jeg kommer nok til å få en grei dose med problemer. Må sikkert sitte og tukle med drivere i et par timer for å få alt til å fungere, skolen kommer sikkert til å spamme meg med doc-filer (proprietært drittformat) som jeg ikke får til å fungere skikkelig og lignende problemer.

 

Men - fordelene jeg får overskygger det lett. Jeg får et system som er noenlunde logisk oppbygget (les: jeg har en sjanse til å forstå det), Windows er bare et rot; jeg får et system som jeg slipper å vedlikeholde; jeg kan tilpasse alt sånn jeg vil ha det; jeg får en pakkebehandler og jeg slipper å piratkopiere noe.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvilket operativsystem man bruker er smak og behag (eller hvilket OS du er oppvokst med). :)

 

Hvis man har brukt Windows hele livet og Windows-vanene er helt inngrodd i ryggmargen så forstår jeg jo at hvis denne personen installerer f.eks Ubuntu, så får denne personen rett og slett noia, kun fordi ting ikke er slik han er vant til, han føler seg dum og liker det rett og den følelsen liker han ikke. Det samme ville skjedd hvis noen hadde vokst opp med Ubuntu og en dag skulle installere Windows.

 

Angående programvare vil jeg nå bare si at man kan egentlig bruke omtrent samme eksempel og du vet ikke så ofte om programvaren hvis den ikke er til ditt OS (eksempel: fant for en stund siden en en hel drøss stilige Mac-programmer som jeg aldri hadde hørt om, bare fordi jeg bestemte meg for å undersøke hva som var på "den andre siden")

 

Det er trist når vanlige mennesker kan diskutere ordentlig over svært så vanskelige ting, men at en så uvesentlig ting som valg av OS kan gjøre enhver forbanna (har erfaring :p)

Endret av IQ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...